استفاده از بیت کوین در معاملات نفتی چقدر جدی است؟

زمزمه هایی در مورد استفاده از بیت کوین برای معامله های بین مرزی در بخش انرژی شنیده می شود اما به عقیده کارشناسان اگر کشورها و شرکت های انرژی بخواهند از بیت کوین استفاده کنند این کار حداقل یک دهه طول می کشد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، به نقل از کوین دسک، برخی از کشورهای خاورمیانه به دنبال امکان عقد قراردادهای نفتی با بیت کوین هستند. ولی اکثر رهبرانی که در کنفرانس سالانه اقتصاد در داووس گردهم آمده بودند نسبت به این کار خوشبین نیستند.
 احمد هیکان مدیرعامل شرکت قالا در مصر گفت نسبت به بیت کوین خوشبین نیست چون این ارز مجازی ساختار قانونی برای معاملات عمده را ندارد. اگر کشورها و شرکت های انرژی بخواهند از بیت کوین استفاده کنند ،این کار حداقل یک دهه طول می کشد.
 نمایندگانی از عمان، امارات متحده عربی و عربستان هم همین نظر منفی را نسبت به بیت کوین به عنوان یک سرمایه دارند و معمولاً آن را راهی برای قمار می دانند. ولی وقتی از آنها در مورد استفاده از بیت کوین برای قراردادهای نفتی با توجه به فشار شدید اقتصادی آمریکا بر صادرکنندگان انرژی مثل ایران و عراق سوال شد، یک سیاستمدار عمانی پاسخ داد:« بستگی دارد چه کسی این  سوال را بپرسد».
وقتی دونالد ترامپ اروپا را مجبور کرد با عرضه کنندگان «نامهربان» انرژی معامله نکند، مسئله تحریم های آمریکا بیش از پیش در این منطقه مورد توجه قرار گرفت. رئیس جمهور عراق طی یک سخنرانی در روز چهارشنبه اعلام کرد عراق حق دارد با شرایط خودش با همسایه هایش رابطه داشته باشد.
 مدیرعامل گروه تجاری الخالی عربستان، این عقیده را رد کرد که قراردادهای نفتی با بیت کوین بتواند جایگاه خود را پیدا کند. وی با اشاره به تلاش ها برای دور شدن از دلار آمریکا و بستن قراردادهای نفتی با یورو گفت:« ما ۳۰ سال است داریم تلاش می‌کنیم. تا زمانی که بیت کوین مثل بازاربورس قانونی نشود این اتفاق نمی‌افتد».
 بدر جعفر، کارآفرین و بازرگان اماراتی و مدیر عامل شرکت نفتی کرسنت پترولیوم گفت:« رهبران و تاجران دنیا هنوز به ارز مجازی اعتماد ندارند. اگر قرار باشد قراردادهای نفتی با ارزی غیر از دلار بسته شوند، عوامل سیاسی مربوط به روسیه و چین پیش‌برنده آن خواهند بود».
به زودی یک ارز دیجیتال راه اندازی خواهد شد که به عرضه کنندگان انرژی که خواهان دوری از دلار هستند یک سیستم جایگزین ارائه می دهد.دنی دنگ، رئیس گروه بلاک چین چین گفت ارز مجازی بر پایه بلاک چین این کشور که قرار است در ۲۰۲۰ توسط بانک مرکزی چین در مقیاسی محدود عرضه شود، می‌تواند پشتوانه‌ای برای بازارهای انرژی باشد.
وی گفت:« بیت کوین یک اکوسیستم بسیار بزرگ دارد ولی هنوز هم نمی‌تواند از پس میزان تجارت کالایی مثل نفت بر بیاید. تاجران نفت و گاز از شیوه ای استفاده می‌کنند که باید با سیستم های مالی پشتیبانی شود. مناطقی مانند ایران احتمالا از بیت کوین و سایر سیستم‌های پرداخت استفاده می کنند. ولی سایر کشورهایی که این مشکل را ندارند نقش مهمی در پرداخت با ارز مجازی بازی می‌کنند».
 تمام تاجران و دیپلمات ها از چین گرفته تا عمان معتقد بودند که دلار در آینده نزدیک همچنان بر بازارها تسلط خواهد داشت ولی جایگزین های آن در راه هستند.
منبع تسنیم
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;