از هر منبع گرمایی برق تولید کنید

به گزارش تاسیسات نیوز، ژنراتورهای ترموالکتریکی گرما یا سرما را به برق تبدیل می کنند و برعکس. معمولاً وسایل حالت جامد، می توانند در بخش هایی مثل واحدهای برق برای تبدیل گرمای تلف شده به برق یا در سیستم های سرمایش کوچک که نیازی به کمپرسور یا مبرد مایع ندارند استفاده شوند.





با این وجود، ساختار محکم اینوسایل معمولاً کاربرد آنها به سطوح صاف را محدود می کند. در تلاش برای استفاده از قابلیت های تولید حرارتی در هر شکلی، دانشمندان موسسه ملی علم و فناوری اولسان (UNIST) کره ادعا می کنند پوشش ترموالکتریکی ساخته اند که می تواند مستقیم روی بیشتر سطوح رنگ شود.

 

 

 

 

اثر ترموالکتریکی در وسایل نیمه رسانا دیده می شود که وقتی دمای متفاوتی در هر طرف وجود دارد، ولتاژ ایجاد می کنند، یا وقتی ولتاژ برای وسیله به کار می رود سبب اختلاف دما بین دو طرف می شود.

 

 

 

رنگ ترموالکتریکی غیرآلی خاص با استفاده از ذرات Bi2Te3 (تلورید بیسموت) و Sb2Te3 (تلورید آنتیموان) ایجاد شدند تا دو نوع ماده نیمه رسانا بسازند. برای تست ترکیب حاصل، محققان از لایه های متناوب نوع p (مثبت) و نوع n رنگ نیمه رسانای ترموالکتریک روی یک کلاهک فلزی استفاده کردند که خروجی برق 4mW به ازای هر سانتی متر مربع تولید می کند.

 

 

 

 

مزیت اصلی الگوی UNIST این است که می تواند تنها با یک قلم مو برای هر سطحی به کار رود.

 

 

 

استاد محقق پروژه گفت: «با ساخت ماژول های ترموالکتریکی یکپارچه از طریق فرایند رنگ، ما بر محدودیت های ماژول های ترموالکتریکی غلبه کرده و می توانیم انرژی گرمایی را کارامدتر جمع کنیم. سیستم های تولید ترموالکتریک می توانند برای هر نوع کاربری ساخته شوند و هزینه سیستم های تولید می تواند تا حد زیادی با حفظ مواد و تسهیل فرایندها کاهش یابد.»

 

 

 

 

طبق نظر محققان، زمانی تبدیل گرما به برق با رنگ کردن ساده سطوح خارجی ساختمان ها، روی بام ها و بیرون خودروها امکان پذیر خواهد شد و راه برای بسیاری مواد و وسایل دیگر باز می شود.

 

 

 

 

ماده ترموالکتریک ما می تواند بدون توجه به شکل، نوع و اندازه برای هر منبع گرمایی به کار رود.








انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;