از صادرات گاز به عراق تا بازار اروپایی‌ها

آغاز صادرات گاز به عراق از مسیر بصره


قرارداد فروش گاز ایران به عراق، پس از شش سال در خرداد ماه سال جاری آغاز به کار کرد. بر اساس آخرین اطلاعات موجود، به منظور تامین سوخت نیروگاه‌های بغداد، صادرات گاز ایران به عراق از ۷ میلیون مترمکعب در روز آغاز شد و به حدود ۱۴ میلیون مترمکعب در روز در آذرماه سال جاری رسید.


به گفته معاون وزیر نفت، در حال حاضر صادرات گاز به عراق بین ۸ تا ۱۰ میلیون مترمکعب در روز است. قرار است این حجم از صادرات در فصل گرم سال به ۳۵ میلیون متر مکعب در روز برسد که با آغاز بهره‌برداری از خط لوله ششم سراسری محقق خواهد شد.


اما بصره از دیگر مقاصد صادراتی گاز ایران است که هنوز انتقال گاز به آنجا آغاز نشده است. عراقی در مورد صادرات گاز به عراق از طریق بصره به خبرنگاران گفت: ایران آمادگی صادرات گاز از طریق بصره را دارد اما عراق آماده نیست.


البته در جلسه‌ای که به تازگی داشتیم، قول دادند ۲۰ اسفندماه کار را در بخش خودشان تمام کنند و احتمالا صادرات گاز به عراق از طریق بصره، اوایل سال آینده صورت بگیرد.


مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در مورد دریافت پول از عراق هم گفت: دریافت پول به خوبی انجام می‌شود اما نمی‌توانم اعلام کنم از چه طریقی صورت می‌گیرد زیرا راه آن را می‌بندند.


وی ادامه داد: ممکن است کسانی باشند که بخواهند ارتباطات ما را خراب کنند؛ کسانی که ما را تحریم کرده‌اند و نمی‌خواهند پول وارد کشور شود. یک بار پولی را برای ترکمنستان فرستادیم که نام بانک اعلام شد و از فردای آن روز کار به مشکل خورد.


ایران آماده مذاکره با ترکمنستان


عراقی با بیان اینکه ترکمنستان سال گذشته صادرات گاز به ایران را قطع کرد، گفت: ما درخواست کردیم قیمت گاز را پایین بیاورند. یک زمانی به گاز آنها نیاز داشتیم که اگر نمی‌گرفتیم گاز شمال کشور قطع می‌شد.


ما به ترکمنستان اعلام کردیم بگویند چقدر بدهی و طلب داریم. اگر آنها بخواهند مذاکره می‌کنیم و اگر بخواهند به داوری بین‌المللی می‌رویم، زیرا در برهه‌ای که آنها گاز را به روی ایران قطع می‌کردند خساراتی به ما وارد می‌شد؛ یا برای مثال کیفیت گاز آنها در برخی موارد پایین بوده که تمام اینها قابل بررسی است.


بازار اروپا برای ایران ارزشمند است


مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در مورد صادرات گاز به اروپا اظهار کرد: بازار اروپا سخت‌تر از بازار کشورهای همسایه‌ است اما برای ما ارزشمندتر است.


صادرات گاز به اروپا دو مشکل دارد؛ مشکل اول این است که ترکیه ترجیح می‌دهد گاز را از ایران و روسیه بخرد و خودش به اروپا صادر کند. مشکل دوم نیز مقرون به صرفه نبودن گازرسانی به اروپا است، اما ما علاقه داریم گاز را به اروپا صادر کنیم.


تسویه بدهی گازی به ترکیه


معاون وزیر نفت درباره آخرین وضعیت تحویل گاز به ترکیه بابت طلب گازی این کشور پس از حکم دیوان داوری گفت: پرداخت بدهی گازی به ترکیه به پایان رسیده و اکنون بابت صادرات گاز به این کشور، پولش را دریافت می‌کنیم.


عراقی افزود: میزان حکم دیوان داوری بابت شکایت ترکیه، ۵/ ۱ میلیارد دلار بود که بابت آن حدود ۸ میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه تحویل دادیم. وی با انتقاد از برخی رسانه‌ها اظهار کرد: ما پول گازی را که به ترکیه دادیم قبلا دریافت کرده بودیم، اما برخی اعلام کردند که گاز مجانی داده‌ایم.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;