از خورشید برق و بخارآب دریافت کنیم!

دانشمندان نوعی مبدل تبدیل انرژی را طراحی کردند که با بازدهی ۸۵ درصد انرژی خورشید را به نیروی الکتریکی و بخار آب تبدیل می‌کند.
به گزارش تاسیسات نیوز، محققان در دانشگاه تولین به تازگی نوعی مبدل تولید انرژی را طراحی کردند که مجهز به موتور ترکیبی هیبریدی-خورشیدی است و ضمن ذخیره‌سازی انرژی دریافت شده از خورشید، برق و بخار آب تولید می‌کند. در واقع این مبدل انرژی نور آفتاب را به بخار آب تبدیل می‌کند.
تبدیل انرژی از حالتی به حالت دیگر یکی از پرهزینه‌ترین و زمان‌برترین فعالیت‌هایی است که در صنایع مختلف انجام می‌شود. تولید مبدل‌های انرژی که سرعت و زمان تبدیل انرژی را از حالتی به حالت دیگر تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهند بسیار با اهمیت است. از همین رو دستگاه ساخته شده توسط مهندسان دانشگاه تولین از همان زمان معرفی مورد توجه صاحبان صنایع مختلف قرار گرفته است.
چون انرژی مورد نیاز برای کار کردن این مبدل از طریق نور خورشید و موتور هیبریدی تامین می‌شود می‌توان گفت این دستگاه تقریبا برای تامین انرژی خود به هیچ هزینه احتیاج ندارد. آزمایش‌های متعدد روی این دستگاه نشان می‌دهد مبدل در هر دور از فرایند تبدیل انرژی میزان قابل توجهی برق و بخار آب تولید می‌کند. هر قسمت از بدنه این مبدل عملکرد خاصی دارد و به صورت جداگانه وظایف خود را انجام می‌دهد. به عنوان مثال قسمتی از مبدل نور فرابنفش را جذب و بخشی دیگر نور قابل تشخیص به وسیله چشم انسان را ذخیره‌سازی می‌کند.
هرچند قسمت‌های مختلف این مبدل انرژی به صورت جداگانه کار می‌کنند ولی در نهایت همه مجموعه عملکردی یکپارچه دارد. سازندگان این دستگاه برای تولید بخار آب سلو‌ل‌هایی را طراحی کرده‌اند که ذخیره قابل توجهی از آب را در خود دارند و هنگامی که درجه حرارت به دمای بخار نزدیک می‌شود این سلول‌ها آب را در محفظه‌ مخصوصی آزاد کرده و شرایط لازم برای تبخیر را فراهم می‌کنند.
این دستگاه به طور ویژه برای فعالیت‌های صنعتی طراحی شده و می‌تواند بازدهی ماشین‌های مختلف را افزایش داشته و به طور هم زمان هزینه تامین انرژی را نیز کاهش دهد. هزینه لازم برای تولید هر کیلووات‌ساعت انرژی با این دستگاه در شرایط بازدهی ۸۵ درصد تنها برابر با سه سنت است.
منبع: آنا
منبع آنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;