احداث ژئوپارک بین المللی در پلدختر

به گزارش تاسیسات نیوز، پژوهشگر اجتماعی لرستان گفت: این استان و خصوصا شهرستان پلدختر دارای 5 هزار اثر تاریخی و فرهنگی طبیعی است که 2 هزار و 300 اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 

 

 

استاندار لرستان در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان که با حضور رؤسای اتاق‎های بازرگانی سراسر کشور برگزار شد، اظهار داشت: استان لرستان دارای نقاط ضعف و قوت است و یکی از ارزش‌های استان پر آب بودن آن است که بعضی وقت‌ها از کمبود آب هم می‌نالیم.

 

 

 

مهندس هوشنگ بازوند ضمن اشاره با قابلیت‌های متعدد استان در ارتباط با بحث توریسم، تصریح کرد: لرستان دارای 5 هزار اثر تاریخی و فرهنگی طبیعی است که 2 هزار و 300 اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است و با توجه به توپوگرافی منطقه و وجود رودخانه‎های بسیار زیادی که تقریباً حدود 2500 کیلومتر است از ظرفیت‎های خوبی برخوردار است.

 

 

 

 

وی با بیان این که لرستان پایتخت پل‎های تاریخی ایران است، عنوان کرد: بیشترین پل‎های تاریخی کشور در لرستان وجود دارد و بیشتر آن‌ها مرمت شده است و از لحاظ طبیعت و در گردشگری هم دارای رتبه خوبی است، به طوری که سال گذشته به عنوان پایتخت ژئوتوریسم کشور لقب گرفت.

 

 

 

بازوند تصریح کرد: علاوه بر آن ژئو پارک‌های خوبی داریم که دریاچه گهر دورود به عنوان یکی از این ژئو پارک‌ها با وجود داشتن گردشگرهای ویژه از زیرساخت‎های نامناسب رنج می‌برد.

 

 

 

نگارنده تیرماه 1390 طرحی در رابطه با “معرفی قابلیت‌ها و تبدیل منطقه پلدختر لرستان به ژئو پارک ملی” ارائه و به مدیران وقت در سطوح ملی و محلی تقدیم نمودم، اما متاسفانه هیچ پاسخی از مدیران وقت دریافت نکردم. با این اوصاف با توجه به امید ایجاد شده در مردم و انتطار تحول مثبت در این استان (از جمله مسأله توریسم)، تعمیق بخشیدن به بحث ژئوتوریسم و مسأله ژئوپارک و این عبارت که «… ژئو پارک‌های خوبی داریم که دریاچه گهر دورود به عنوان یکی از این ژئو پارک‌ها از زیرساخت‎های نامناسب رنج می‌برد»





ضمن بازنویسی یادداشت منتشر شده خود پیرامون ژئوپارک پیشنهادی (پلدختر)؛ از استاندار محترم و اداره کل میراث فرهنگی استان مصرانه تقاضامندم مسأله معرفی و ساماندهی ژئوتوریسم و ژئوپارک را در استان لرستان به طور جدی پی‌گیری نمایند تا شاهد تحولی بزرگ در زمینه جذب توریست و منافع متعدد و البته ماندگار آن باشیم.

 

 

 

 

«…در این نوشتار ابتدا تعریفی از “ژئوپارک” ارائه می‌شود، سپس مبحث مربوط به زمین‌شناسی و برنامه “شبکه بین‌المللی ژئوپارک” به اطلاع می‌رسد.

 

 

 

در ادامه شرح مشاهدات عینی خود را جهت اطلاع خوانندگان ارائه می‌نمایم. باشد که این نوشتار باعث شود مدیران ارشد استان، مدیر کل میراث فرهنگی استان، رؤسای دانشگاه‌ها (با توجه به رشته‌های مرتبط) و سایر دلسوزان به فکر ثبت این میراث ماندگار باشند.

 

 

 

ژئوپارک (geopark) مخفف پارک زمین‌شناسی (Geology Park) است و به سرزمین‌هایی که پدیده‌های زمین‌شناسی بی‌همتا و تاریخچه تکامل زمین‌شناسی مشخص دارند، گفته می‌شود. به عبارت دیگر ژئوپارک سرزمینی است که یک یا چند جایگاه مهم از نظر علمی(نه تنها زمین شناختی، بلکه باستان‌شناسی، اکولوژیکی یا فرهنگی) را در خود جای داده است.

 

 

 

معرفی یک ژئوپارک بر اساس مواردی همچون تکامل و شکل زمین، چشم‌انداز زمین(Natural landscape)، تشکیلات زمین‌شناسی، خاک‌شناسی، کانی‌شناسی، سنگ‌شناسی، فسیل‌شناسی، باستان‌شناسی، میراث فرهنگی، زیست‌محیطی و مناطق با ارزش از نظر گونه‌های جانوری و گیاهی می‌باشد.

 

 

 

ژئوپارک میراث به جای مانده از فعالیت‌های طبیعی و بشری در کره زمین است. در این میان هر کشوری که از تاریخ کهن و پیچیدگی‌های زمین‌شناختی بیش‌تری برخوردار باشد، پتانسیل مناسبی را در توسعه‌ی این صنعت به همراه خواهد داشت. هدف اصلی از ایجاد ژئوپارک‌ها، حراست و حفاظت از میراث زمین است که در معرض صدمات ناشی از فعالیت‌های انسانی قرار دارد.

 

 

 

در پاسخ به نیاز روز‌افزون به یک نهاد بین‌المللی برای شناخت سرزمین‌هایی که از نظر زمین‌شناختی و علوم زمین جالب توجه هستند، یونسکو طرحی به نام برنامه «شبکه بین‌المللی ژئوپارک» ایجاد نمود. این شبکه بستری برای تشریک مساعی متخصصین و دست‌اندرکاران میراث زمین خواهد بود.

 

 

 

یکی دیگر از نتایج این طرح، گسترش ژئوتوریسم می‌باشد. ژئوتوریسم در همراهی با اکوتوریسم، پدیده‌های زمین‌شناسی و زیست‌محیطی را به خدمت آرامش روحی انسان‌های کنجکاو در می‌آورد و آنان را در سفری جذاب، لذت‌بخش و پرخاطره به کشف ناشناخته‌های جهان هستی و نزدیکی با طبیعت و غوطه‌ور شدن در جاذبه‌های طبیعی آفرینش فرا می‌خواند.

 

 

 

از زمانی که یونسکو طرح شبکه بین‌المللی ژئوپارک را به اجرا درآورد، شاهد آن هستیم که تعداد زیادی از مکان ها در سراسر دنیا از جمله کشورمان شناسایی گردیده و به عنوان ژئوپارک معرفی شده اند تا مورد حمایت و حفاظت قرارگیرند. ایران از جمله سرزمین‌هایی است که بدلیل تاریخ کهن و تنوع محیط زمین‌شناسی پتانسیل‌های فراوانی برای معرفی ژئوپارک‌های متعدد را دارا می‌باشد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;