اجرای طرح کاهش مصرف آب خانگی در زنجان

به گزارش تاسیسات نیوز، با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر و تغییر ماهیت بارش‌ها از برف به باران، رعایت نشدن الگوی کشت جامع در بخش کشاورزی و حفر چاه‌های غیرمجاز، رعایت نکردن الگوی مصرف آب از سوی مردم و فرسوده شدن تاسیسات آبرسانی باعث شده استان زنجان به مرز بحران در این حوزه برسد.

 

 

 

 

عوامل زیادی در هدر رفت آب نقش دارد که شکستگی و تأسیسات فرسوده یکی از مهم‌ترین عوامل آن به شمار می‌رود. به طوری که در استان زنجان 23درصد از آب شرب شهری به علت فرسودگی شبکه و تأسیسات آب‌رسانی به هدر می‌رود.





معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب شهری زنجان معتقد است انجام اقدامات فرهنگی و تبلیغ برای ترغیب و تشویق مشترکان به کاهش مصرف آب یکی از راه‌های مناسب برای جلوگیری از هدر رفت و مصرف بهینه آب است.

 

 

 

 

«علی محمد نادرخانی» اضافه می‌کند: مشترکان با کاهش مصرف آب می‌توانند آب بهای کمتری پرداخت خواهند کرد به عنوان نمونه در صورتی که مشترکین مصرف خود را از 25 مترمکعب در ماه به 20 مترمکعب کاهش دهند 30 درصد آب بهای کمتری را پرداخت خواهند کرد.





همچنین با کاهش مصرف از 30 مترمکعب در ماه به 20 مترمکعب در ماه، کاهش 50 درصدی آب بها را به دنبال خواهد داشت. مشترکین آب می‌توانند با انجام تغییرات رفتاری در الگوی مصرف و نصب سرشیرهای کاهنده مصرف آب را کاهش دهند.

 

 

 

اقدامات آبفای استان


نادرخانی درباره اقدامات شرکت آب و فاضلاب شهری استان برای بهینه‌سازی فرآیند تولید، توزیع و مصرف آب، زونبندی شبکه توزیع و مدیریت فشار شبکه می‌گوید: توزیع و مصرف آب، زونبندی شبکه توزیع و مدیریت فشار شبکه باعث ایجاد فشار متعارف در شبکه شده و به تبع آن باعث می‌شود تعداد شکستگی و هدررفت ناشی از آن کاهش یابد.





در مطالعات انجام شده شبکه توزیع شهر زنجان به5 زون فشاری (خط تراز رقوم ارتفاعی را گویند كه بر تراز مذكور تعدادی شیر فشار شكن روی شبكه توزیع نصب می‌شود و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد) تقسیم شده است در حال حاضر زون‌های 3 و 4 و 5 به صورت کامل اجرا شده و جداسازی زون‌های یک و 2 نیز در دست اقدام است.




وی می‌افزاید: انجام مدیریت فشار و زونبندی شبکه کاهش 30 درصدی حوادث را در برداشته و باعث رضایتمندی مشترکان شده است.




نادرخانی ادامه می‌دهد: طرح مهم دیگری که در خصوص بهینه‌سازی مصرف آب از سوی مشترکان در کل کشور در دست اجراست کاهش مصارف بالای 20 مترمکعب در ماه به زیر 20 مترمکعب در ماه است. وی اظهار می‌کند: این طرح در تمام شهرهای استان به صورت هماهنگ در دست پیگیری است و از مشترکان تقاضا داریم در این خصوص همکاری لازم را با شرکت آبفا به عمل آورند.





نادرخانی می‌افزاید: مشترکان می‌توانند با استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب و ایجاد تغییرات رفتاری در الگوی مصرف حدود 30 تا 50 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند. با انجام دستورالعمل این طرح ضمن کمک به منابع آب زیرزمینی آب بهای کمتری پرداخت می‌شود و در صورت خرید تجهیزات کاهنده مصرف آب در مدت کوتاهی جبران خواهد شد.





معاون شرکت آبفای زنجان با اشاره به جزئیات این پروژه می‌گوید: طرح ملی کاهش مصارف آب خانگی زیر 20 متر مکعب از طرح‌های اقتصاد مقاومتی در کشور است که از ابتدای امسال در زنجان آغاز شده است. نادرخانی اضافه می‌کند: در این طرح مشترکانی که مصرف آب بالای 20 مترمکعب در ماه دارند شناسایی شده و از سوی شرکت آب‌و فاضلاب شهری استان به آنها اخطار داده می‌شود.





با آموزش‌هایی که به این مشترکان داده می‌شود و با توزیع شیرآلات کاهنده مصارف آب آنها به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. وی ادامه می‌دهد: می‌توان با استفاده از سرشیرهای کاهنده 50 درصد، شیرآلات اهرمی 30 درصد و شیرآلات الکترونیکی هوشمند 70 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کرد و با کم باز کردن شیر ورودی ساختمان یا آپارتمان برای کاهش فشار آب در حد متعارف اقدام کرد.

 

 

 

اقدامات آبفار

 

مدیرعامل شرکت آبفار استان هم با اشاره به اقدامات این شرکت در حوزه روستاها می‌گوید: امسال تعداد 650 کنتور خراب مشترکین تعویض شد. از این میزان 350 دستگاه از سوی شرکت آبفار و بقیه به وسیله خود مشترکان تامین شده است. «محمدحسین مهانفر» با بیان این‌که کنتورهای خراب در هنگام قرائت شناسایی می‌شوند، ادامه می‌دهد: در کل روستاهای استان طبق شناسایی مامورین قرائت، تعداد 2 هزار و 575 دستگاه کنتور خراب وجود دارد که نیاز به تعویض و هزینه آن 2 میلیارد و 300 میلیون ریال برآورد شده است.





مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با بیان این‌که کنتورهایی که به جای کنتورهای خراب قرار می‌گیرند کیفیت لازم را دارند، اظهار می‌کند: کنتورهای جدید از مکانیزم پیشرفته‌ای برخوردارند و با تعویض کنتورهای خراب 300 هزار متر مکعب آب در سال صرفه جویی می‌شود‌. وی با بیان این نکته که تعویض کنتورهای خراب از هدر رفت آب جلوگیری می‌‌کند، ادامه می‌دهد: با این کار پرداخت قیمت آب طبق تعرفه خواهد بود که قطعا به صرفه و صلاح مشترکان است.

 

 

 

توزیع و مصرف



مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان می‌گوید: برای بهینه‌سازی فرایند تولید، توزیع و مصرف آب بین مشترکان بروشورهای متعددی با موضوع کاهش و مدیریت مصرف توزیع و پیام‌هایی در قبوض آب بها درج می‌شود.

 

 

 

قیمت خرید کنتور‌های جدید



مدیرعامل شرکت آبفار استان بیان می‌کند: هزینه خرید کنتور 750 هزار ریال و هزینه تعویض و پلمب 150 هزار ریال است که با تشخیص کارشناسان شرکت انجام می‌شود. در صورت خرابی کنتور به دلیل سهل انگاری مشترکین تعمیرات آن به عهده مشترکین است.




محمدحسین مهانفر اضافه می‌کند: در صورت اشکال فنی در مکانیزم کنتور و یا خرابی در دوران ضمانت،رفع اشکالات کنتور به عهده شرکت آبفار خواهد بود.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;