اثرات مثبت فرمول بلندمدت خوراک گازی

به گزارش تاسیسات نیوز، شرکت‌های داخلی اوره‌ساز و متانولی بیشترین مصرف‌کنندگان خوراک گازی صنعت پتروشیمی هستند. این شرکت‌ها در مجموع نزدیک به 7 میلیارد و 500 میلیون مکعب گاز طبیعی را در سال مورد استفاده قرار می‌دهند (این مقدار گاز طبیعی بر اساس تولیدات مطابق با ظرفیت اسمی محاسبه شده است).





از اواخر دولت گذشته بی‌ثباتی وضعیت اقتصادی کشور، جهش‌های متوالی نرخ ارز را به دنبال داشت. جهش‌های نرخ ارز صدمات زیادی بر صنایع داخلی کشور وارد کرد و وارد‌کنندگان مواد اولیه را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخت.





در صنعت پتروشیمی برخلاف دیگر صنایع اما جهش‌ نرخ ارز به جهش‌های سودآوری این شرکت‌های کمک کرد. گرچه درآمد ریالی حاصل از فروش صادراتی با جهش دلار در رشد سودآوری این شرکت‌ها موثر بود اما قیمت هر متر مکعب گاز طبیعی در آن‌ دوره ثابت و حدود 75 تومان بود. در حالی‌که جهش‌های نرخ‌ ارز از ابتدای سال 1390 آغاز شد و در مدت کوتاهی نرخ هر دلار آمریکا در مهر ماه 1391 به بیش از 3 هزار تومان رسید. با این حال مبالغی که در صورت‌های مالی شرکت‌های پتروشیمی برای خرید گاز طبیعی همچنان در سطوح کمتر از 100 تومان قرار داشت.





با این حال با آغاز به کار دولت فعلی سرانجام با نرخ‌گذاری منطقی خوراک گازی پتروشیمی‌ها موافقت شد. به این ترتیب نمایندگان مجلس با نرخ 15 سنتی هر متر مکعب گاز طبیعی بر‌اساس ارز مبادله‌ای موافقت کردند. این نرخ البته به سطح 13 سنت به ازای هر متر مکعب کاهش یافت. سرانجام به منظور منطقی ساختن نرخ خوراک گازی شرکت‌های پتروشیمی و ایجاد فضای رقابتی برای سرمایه‌گذاری در این بخش، مدیران نفتی دولت کنونی فرمولی برای محاسبه نرخ خوراک گازی ارائه کردند.





این فرمول تابعی از نرخ گاز طبیعی مصرفی داخل و همچنین نرخ گاز در هاب‌های بین‌المللی است. در حالی‌که در فصول گرم سال نرخ گاز طبیعی برای مصارف داخلی که عمدتا به مصارف خانگی اختصاص دارد نسبت به فصل سرما روند نزولی را در پیش می‌گیرد. این روند در بازارهای جهانی نیز صدق می‌کند به این ترتیب معمولا قیمت گاز طبیعی در یک سال، بیشترین مقدار خود را در اوج‌گیری سرما و در اوایل زمستان تجربه می‌کند. هماهنگ‌سازی نرخ خوراک گازی شرکت‌های پتروشیمی با بازار جهانی، اتفاقی مثبت برای ایجاد فضای رقابتی میان شرکت‌های پتروشیمی داخلی و بین‌المللی خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;