رانت‌زدایی از صنایع نفتی

به گزارش تاسیسات نیوز، در سال‌های نه‌چندان دور رانت صنعت پتروشیمی و صنایع بالا دستی بارها انتقاد سیاستمداران را به دنبال داشت. این انتقادات به خصوص از آغاز دولت فعلی شدت گرفت. در حالی‌که نشانه‌های رانت در صنایع بالادستی نفت پیش از آغاز به کار دولت کنونی وجود داشت و عده‌ای منافع بیشتری را از منابع ملی کسب می‌کردند.





با اعتراضات نسبت به رویه گذشته از ابتدای دولت اقدامات مثبتی در این خصوص انجام شد. شاید این اقدامات به مذاق بسیاری خوش نیامده باشد اما باید توجه داشت رانت علاوه بر صدمه به حقوق عموم، سدی برای پیشرفت صنایع پایین‌دستی نیز محسوب می‌شود.





مدیران کنونی نفت کشور طی سال‌های اخیر چند گام مثبت را برای حذف رانت از صنایع نفتی برداشتند. یکی از گام‌های مهم در این خصوص ایجاد یک فرمول برای نرخ‌گذاری خوراک گازی واحدهای پتروشیمی بود. نسبت به سال 91 پتروشیمی‌ها با خوراک گازی 1500 میلیارد تومان هزینه بیشتر را به وزارت نفت می‌پردازند.





در حالی‌که برخی از دستاوردهای وزارت نفت و همچنین برجام در سایه افزایش میزان تولید و صادرات نفت نادیده گرفته می‌شود، باید به مواردی مانند اجرای طرح کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها نیز اشاره کرد.





در حالی‌که پیش از آغاز به کار دولت فعلی نرخ‌گذاری محصولات شرکت‌های پالایشی بدون توجه به کیفیت آنها انجام می‌شد فشار از طریق لحاظ کردن نرخ‌های واقعی محصولات بر سرمایه‌گذاران این صنعت نیز باعث شد پالایشگاه‌ها در‌صدد اجرای طرح‌های کیفی‌سازی برآیند. هزینه سرمایه‌گذاری این طرح‌ها بسیار سنگین بوده که عمدتا از طریق شرکای خارجی تامین می‌شود.






علاوه بر این اثر مثبت دیگر برجام بر صنعت نفت و پتروشیمی کشورمان، کاهش هزینه انتقال پول و حذف رانت‌ها و ریسک از بین رفتن سرمایه‌های ملی با اعتماد به افراد واسطه بود.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;