آینده ای روشن با پل ارتباطی «مهندسین»

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: ۵ اسفند روز مهندس، فرصتی است تا با تجلیل از دانش، تخصص، و ابتکار مهندسان به عنوان مهمترین نهادهای سازنده جوامع و اقتصادها تجلیل به عمل آید چرا که مهندسین، دارای نقش بارزی در پیشبرد توسعه و پیشرفت جوامع انسانی هستند. افتخار مهندسان در ایجاد پلهای ارتباطی میان فناوری و جامعه، هستند و پرچمدار تلاش برای ساخت آینده بهتر دنیا می باشند.
روز مهندس فرصتی است تا افتخارات حرفه‌ای، پیشرفت‌های علمی، و تعهد به کارآفرینی را جشن بگیریم و نقش ارزشمند مهندسان در شکل‌دهی به آینده را تجلیل کنیم.
اما
در جامعه ایرانی، نیز مانند دیگر جوامع، مهندسان با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند که؛ کمبود منابع و تجهیزات، افزایش روزافزون تعداد فارغ التحصیلان بیکار در رشته های مختلف مهندسی، عارضه تعارض منافع در نظام مهندسی، تخلفات در ارجاع کار، تبانی ها و معضلات موجود در انتخابات نظام مهندسی در مراکز استان های مختلف و… از جمله چالش هایی به شمار می آید که همزمان با دیگر مشکلات اقتصادی باعث شده جمعیت مهاجر به دیگر کشورها، هر روز در حال افزایش باشند.
فقدان و خلاءهای قانونی در نظام مهندسی ساختمان در سطح کلان و مشکل همیشگی تعرفه های ناچیز خدمات مهندسی در مقایسه با دیگر مشاغل و رشته ها حتی در مقایسه تاسیسات کاران و پیمانکاران فنی – تجربی باعث از بین رفتن انگیزه در بین این گروه از افراد شده است.
این در حالی است که استحکام، ایمنی و بهبود فضای ساخت و سازهای مسکونی – تجاری در گرو اطمینان شغلی و درآمد مطمئن مهندسان است که با وجود اختلالات در این حوزه و عامل ناکافی بین مهندسان و سایر حوزه‌های مرتبط ممکن است به کاستی در ارتباطات و اجرای بهینه پروژه‌ها منجر شود.
بدیهی است؛ افزایش همکاری‌های فنی و تخصصی با شرکت‌ها و مهندسان بین‌المللی، ایجاد انگیزه برای ایجاد کسب‌وکارهای مهندسی، اصلاح سیاست‌های بانکی برای تسهیل در دسترسی به اعتبار و تسهیلات مالی، اصلاح قوانین نظام مهندسی که در حقیقت تنها تار و پودی از آن مطابق با شرایط موجود باقی مانده است، افزایش سرمایه‌گذاری در زمینه‌های آموزش و پژوهش برای توسعه تخصص‌های مهندسی و … از ارکانی به شمار می آید که می تواند جانی تازه به کالبد نیمه جان « جامعه مهندسی» بدمد واین امید دوباره را ایجاد کند که شاید با این تدابیر، بتوان بهبود وضعیت مهندسان در جامعه ایرانی را تسهیل کرد.
تعرفه‌های ناچیز و عدم تطابق آن با ارزش ویژه‌ای که مهندسان به پروژه‌ها اضافه می‌کنند، می‌تواند به چالش های جدی منتهی شود، تعرفه‌های کم ممکن است باعث افزایش فشار مالی بر مهندسان شود و تمایل به اجرای پروژه‌ها با کیفیت پایین را داشته باشند. علاوه بر این افزایش تعرفه‌ها می‌تواند برای مهندسان ایجاد انگیزه کند تا از فناوری‌ها و روش‌های به‌روزتر استفاده کنند و به رشد کیفی پروژه‌ها منجر می‌شود و فرصتی برای ایجاد فضای رقابتی در حوزه ساخت و ساز مهیا سازد.
بر اساس این گزارش؛ تعیین تعرفه‌های متناسب با تخصص و تجربه مهندسان، با توجه به نوع پروژه و شرایط آن، تشویق به ارتقاء مهارت‌ها و تخصص‌های مهندسان به‌طور دوره‌ای، افزایش آگاهی در جامعه درباره ارزش افزوده‌ای که مهندسان به پروژه‌ها اضافه می‌کنند، که البته همه این موارد مشروط به تقویت ارتباطات صنعت و دولت دولت به منظور تعیین تعرفه‌های مناسب و حمایت از حقوق مهندسان خواهد بود.
اما کارشناسان معتقدند؛ فقدان زیرساخت مناسب برای بهبود فضای کسب و کار مهندسین به افزایش جمعیت مهندسان فارغ‌التحصیل و بیکار در این حوزه می‌تواند منتهی شده که با ایجاد فضای رقابتی منفی در سایه فقدان بستر مناسب برای فعالیت، مهندسان از حرفه خود منحرف می شوند و به کاهش اعتبار حرفه‌ای و حضور در بازار کار بی‌تأثیر منجر خواهد شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;