آنچه باید از تابلوهای برق صنعتی و ساختمانی بدانیم

تابلو برق ها در زمینه تاسیسات ساختمانی و صنعتی، جزو تجهیزات ضروری و مهم محسوب می شوند که استانداردهای آن ها به نصب، شکل ظاهری، کاربرد و این که ایستاده یا دیواری می باشند، باز می گردند.
مشخصات انواع تابلو برق صنعتی و ساختمانی در بازار ایران
به گزارش تاسیسات نیوز، به طور کلی در تعریف یک تابلو صنعتی و ساختمانی می توان گفت که یک محفظه بسته می باشد که مجموعه ای از قطعات الکترونیکی در آن وجود دارد که به روش های تخصصی به همدیگر وصل شده اند و وظیفه کنترل و توزیع جریان برق را برعهده دارند. در ادامه همراه ما باشید تا درباره مشخصات تابلو برق، انواع و کاربردهای آن ها اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم.
چرا استفاده از تابلو برق صنعتی و ساختمانی ضروری است؟
همان طور که گفتیم تابلو برق ساختمانی و صنعتی برای کنترل و توزیع جریان برق در بخش های متعدد به کار می روند، اما علاوه بر این، از تجهیزات الکتریکی در برابر عوامل محیطی و جوی و سایر ضربات، فشارها و هر گونه آسیب های مکانیکی محافظت می کند و از وارد شدن شوک به انسان و یا صدمه دیدن لوازم برقی جلوگیری به عمل می آورد.
انواع تابلو های برق صنعتی و ساختمانی
برای این که جریان برق در یک مکان صنعتی و حتی یک مکان مسکونی توزیع شود، یک پروسه ای وجود دارد:
انشعاب برق از شبکه توزیع تا درب هر ساختمان
استفاده و نصب تابلوهای برق صنعتی و ساختمانی به منظور توزیع برق تا داخل هر واحد و هر بخش یک مکان تجاری، صنعتی و غیره.
البته برخی از تابلوهای برق برای انشعاب جریان برق و روشنایی در مکان های عمومی، آسانسور، موتورخانه ها و غیره به کار می روند. به طور کلی اگر بخواهیم به انواع و مشخصات تابلو برق بپردازیم، باید به آن ها از جهات مختلفی نگاه کنیم.
تابلو برق BMS یا هوشمند
پیش از این که به انواع تابلوهای برق بپردازیم، لازم است نگاه کوتاهی به تابلو برق BMS بیاندازیم که می تواند جزو تابلوهای صنعتی و حتی ساختمانی به شمار رود. این تابلو برق هوشمند یک مجموعه سخت افزار و نرم افزار می باشد که وظیفه کنترل و نظارت قسمت های مهم و حیاتی را برعهده دارد.
مهم ترین وظیفه این تابلو برق ها نظارت مداوم و همیشگی بخش های مختلف یک مجموعه و ساختمان می باشد و دستورها و فرمان ها را در این بخش ها اجرا می کند تا تعادل در تمامی یک مجموعه و ساختمان برقرار شود. به این ترتیب مصرف ناخواسته کاهش می یابد و منابع انرژی فقط به فضاهایی اختصاص می یابد که در حال بهره برداری می باشند.
یک مجموعه تابلو BMS می تواند تمام سرویس های الکتریکی، مکانیکی و حفاظتی ساختمان را در بر داشته باشد، از جمله سرویس های گرمایش، سرمایشی، تهویه مطبوع، آسانسور، نیروگاه برق اضطراری، پله برقی، کنترل روشنایی، دوربین مداربسته، اعلام و اطفاء حریق و غیره.
انواع تابلو برق بر اساس روش نصب
انواع تابلو برق بر اساس روش نصب
وظیفه اصلی تابلو برق صنعتی و ساختمانی این است که برق رسانی را به تمام قسمت های یک مجموعه یا ساختمان برساند، مانند راه پله، حیاط، آسانسور و غیره. تابلو برق ها در ابعادهای مختلفی در بازار در دسترس قرار دارند و به طور کلی به دو روش روکار و توکار نصب می گردند:
تابلو برق روکار: بدنه این تابلو برق به طور کامل در معرض دید قرار دارد، محل نصب مشخص ندارند و روی دیوار قرار می گیرند.
تابلو برق توکار: محل نصب این تابلو برق ساختمانی و صنعتی باید بر اساس اندازه و ابعادی که دارد، از پیش داخل دیوار مشخص شده و آماده شود. بدنه این تابلوهای برق در معرض دید قرار ندارند و کاملا داخل دیوار می باشند. تنها درب این تابلوها قابل مشاهده می باشد.
انواع تابلو برق بر اساس درجه محافظت
از دیگر انواع تابلو برق ها، می توان به محل نصب و قرارگیری آن ها و فضا و یا مکانی که نصب می گردند، اشاره کرد. به طور کلی می توانیم تابلو برق ها را از این حیث به دو گروه تقسیم کنیم:
تابلو برق بیرونی (outdoor): از جایی که این تابلو برق ها در فضای بیرونی قرار می گیرند، باید از مقاومت بیشتری برخوردار باشند و هم چنین درجه محافظت آن ها باید فوق العاده بالا باشد. در واقع یکی از مهم ترین مشخصات تابلو برق هایی که در فضای بیرون قرار می گیرند، ضد آب بودن آن ها است.
کاربرد: پارک ها، خیابان ها، حیاط ها و غیره.
تابلو برق درونی (indoor): همان طور که از نام آن مشخص است داخل فضای سربسته و سرپوشیده مورد استفاده قرار می گیرد و از نظر محافظت، در درجه بالایی قرار ندارند.
کاربرد: سوله ها، کارگاه ها، کارخانه های صنعتی، تولیدی ها و غیره
انواع تابلو برق بر اساس شکل ظاهری
برای خرید یک تابلو برق صنعتی و ساختمانی، باید به موارد بسیاری توجه کنید، از محل نصب گرفته تا نوع و کارایی آن. از نظر مشخصات ظاهری تابلوهای برق، می توان آن ها را به دو گروه تقسیم کرد:
تابلو برق ایستاده: اکثر تابلوهای برق صنعتی در این گروه قرار می گیرند. در واقع این تابلوها روی یک پایه مخصوص نصب می گردند.
تابلو برق دیواری: کاربرد این نوع از تابلو برق ها بیشتر است. شما می توانید تابلو الکتریکی ساده و کوچک دیواری را در اغلب مکان ها مشاهده کنید.
انواع تابلو برق بر اساس نوع ولتاژ
دیگر مشخصات تابلو برق که باید به آن توجه کرد، میزان ولتاژ آن است، در این زمینه ما با ۵ گروه از این تابلوها رو به رو هستیم:
تابلو برق فشار ضعیف (LV): این تابلو ها تا حداکثر ۱۰۰ ولت را تحمل می کنند.
تابلو برق فشار متوسط (MV): قدرت تحمل ولتاژ این تابلو برق ها بین ۱۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ ولت می باشد.
تابلو برق قدرت: از این نوع در اتاق های برق و زیر ترانس فورماتورها به منظور برقرار ارتباط مابین تیرهای برق به کار می برند.
تابلو برق کنتور: شما این نوع را در اکثر ورودی ساختمان ها مشاهده می کنید. مواردی هم چون سه فاز یا تک فاز بودن و تعداد واحدهای ساختمان روی نحوه ساخت و قیمت این تابلوها تاثیر گذار است. نصب هر یکی از این تابلو برق ساختمانی سه فاز و تکفاز با هم فرق دارد.
تابلو برق توزیع: کاربرد اصلی این نوع تابلو برق توسط پیمانکاران شرکت توزیع نصب می باشد و در کوچه ها و بیرون ساختمان ها به منظور تقسیم و توزیع برق به کار می روند.
انواع تابلو برق بر اساس عملکرد
تابلو برق سه فاز و تک فاز
تابلو برق ستاره مثلث
تابلو برق PLC که برای کنترل پروسه های صنعتی کاربرد دارد.
تابلو برق بانک خازنی که روی کنترل ضریب قدرت کار می کند.
تابلو برق توزیع که جریان برق را بین تجهیزات مختلفی توزیع می نماید.
تابلو برق کنترل موتورهای DC و AC
انواع تابلو برق به طور کلی: صنعتی و ساختمانی (خانگی)
اگر بخواهیم به انواع و مشخصات تابلو برق بپردازیم، باید آن ها را به دو دسته ساختمانی و صنعتی تقسیم کنیم:
تابلو برق های ساختمانی:
تابلو تقسیم واحد: این تابلو داخل واحدهای ساختمان نصب می شود و در واقع جایگزین جعبه تقسیم ها قدیمی می باشد. تمامی پریزها، سیستم های روشنایی و غیره در داخل یک واحد ساختمان، از این تابلو تغذیه شده و نشات می گیرند.
تابلو برق عمومی: در بخش هایی مانند حیاط، پشت بام، پارکینگ و غیره که قسمت های مشترک یک ساختمان به شمار می روند، وجود این تابلو برق های عمومی ضروری است که می بایست در جایی نصب شوند که به در دسترس قرار دارند. تغذیه این تابلو برق از انشعاب کنتور برق می باشد.
تابلو کنتور: کابل های اصلی برق رسانی برای یک ساختمان ابتدا باید وارد این تابلو شوند و تامین کننده برق همه تابلوهای واحدی و عمومی می باشد. محل قرارگیری آن جایی در نزدیکی ورودی ساختمانی می باشد.
تابلو برق های صنعتی
تابلو برق صنعتی Metal Enclosed: این تابلو برق یک محفظه تماما بسته و محصور شامل قطعات تجهیزات الکتریکی است.
تابلو برق کشویی: سرویس این تابلو برق ها بسیار راحت تر است و هم چنین از امنیت بالایی برخوردار می باشد.
تابلو برق های قفسه ای: دلیل نامگذاری آن به قفسه قفسه بودن آن ها باز می گردد و محفظه های اندازه گیری، الکترونیکی، کنترل و مخابراتی روی آن ها قرار می گیرد.
تابلوهای Swing: این مدل تابلو برق صنعتی و حتی خانگی درب متحرک شیشه ای دارد و تجهیزات آن کاملا قابل مشاهده است و دسترسی به آن ها نیز ساده و راحت می باشد. به همین دلیل قیمت آن بالا می باشد.
سخن پایانی
تابلو برق ها بر اساس نیاز و مکانی که باید مورد استفاده قرار بگیرند، در انواع مختلفی در دسترس قرار دارند. این تنوع نیز به منظور تعیین روش نصب، تعمیر و نگهداری آن ها می باشد.
در واقع انواع و مشخصات تابلو برق تعیین می کند که چگونه طراحی و نصب شوند. از این رو هنگام خرید این تابلو برق ها باید به فاکتورهای مهمی از جمله محل نصب، ولتاژ، کاربرد، ابعاد و غیره توجه کنید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;