آموزش رایگان مهارت به کارگران در مراکز دولتی سازمان

طاهرپور گفت: در آموزشگاه‌های آزاد هم دوره‌های متنوعی داریم که افراد برای شرکت در آن باید شهریه پرداخت کنند. تدابیری درنظر گرفته‌ایم که در صورتی که اگر انجمن‌های کارگری و سندیکاها با آموزشگاه‌های آزاد وارد گفتگو بشوند، بتوانند ۳۰ درصد تخفیف برای شرکت کارگران در دوره‌های آموزشی آزاد بگیرند. ​
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز ،  علیرضا طاهرپور (مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی سازمان فنی و حرفه‌ای) در سومین روز از برنامه‌های آنلاین هفته کارگر که توسط خانه کارگر برگزار می‌شود به سخنرانی با موضوع “کارگران مهارت و صنایع خلایق” پرداخته و اظهار داشت: مهارت توانایی انجام کار، تکالیف و وظایفی است که کارگران در محیط کار به عهده دارند. سازمان فنی و حرفه‌ای خدماتش را از طریق آموزشگاه‌های دولتی و خصوصی با ۱۱ هزار آموزشگاه آزاد به جامعه ارائه می‌کند.
وی با اشاره به الزامات فصل پنجم قانون کار در خصوص آموزش و اشتغال تصریح کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با دو جامعه هدف کارجویان و شاغلین عرضه می‌شوند. دسته دوم در بنگاه‌های صنعتی شاغل هستند که کارگر محسوب می‌شوند.
طاهرپور با اشاره به نقش مهارت در بهره‌وری نیروی کار گفت: مورادی چون تکنولوژی و ابزارآلات و ماشین‌آلات و مهارت نیروی کار به مسئله بهره‌وری منتهی می‌شود. در دنیا مهارت نیروی کار اهمیت زیادی دارد و باید به روز شود و ارتقا پیدا کند.
وی با تاکید بر سابقه مهارت‌آموزش در کشور گفت: این دغدغه در سال ۱۳۳۶ اولین بار منجر به تصویب آیین‌نامه کارآموزی شد. در سال ۱۳۴۹ اولین قانون کارآموزی کشور تدوین و ابلاغ شد. نهایتاً دغدغه مهارت برای نیروی کار موجب شد تا در سال ۱۳۵۲ با ادغام سه مجموعه مستقل، سازمان فنی و حرفه‌ای شکل بگیرد.
مدیرکل نظارت، بهسازی و هدایت شغلی فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه کارگران می‌توانند از مراکز رایگان دولتی فنی و حرفه‌ای استفاده کنند، گفت: تمام دوره‌های آموزشی ما در مراکز دولتی رایگان است.در حوزه دولتی ۶۳۳ مرکز آموزشی و ۴۷۰۰ کارگاه آموزشی وجود دارد که دوره‌ها دارای تنوع زیادی هستند. خدمات ما شامل صنعت، خدمات کشاورزی، فرهنگ، هنر و … است. در حوزه صنعت رشته‌هایی همچون مکانیک، طراحی ساختمانی، صنعتی و ریخته‌گری وجود دارد که در مجموع  ۴۷۰ عنوان تنوع دوره‌های آموزشی در رسته صنعت قابل شناسایی است.
طاهرپور با تاکید بر اینکه خوب است با واژه “استاندارد” آشنا شویم، گفت: استاندارد شغلی و استاندارد آموزشی دو حوزه‌ای است که تعریف می‌شود. همه دوره‌های آموزشی با استاندارد آموزشی ارزیابی می‌شوند. استاندارد آموزشی مجموعه قابلیت‌ها و توانایی‌های شرایط یک شغل است. طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی مشاغل ایسکو که توسط سازمان بین‌المللی کار تایید شده است. گواهینامه‌هایی که ما ارائه می‌کنیم قابل ترجمه است. از این نظر ظرفیت دولتی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور فرصت خوبی برای کارگران است که مهارت بیاموزند. کارگران می‌توانند به پرتال سازمان فنی و حرفه‌ای مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه به تفکیک استان‌ها برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی وجود دارد، تصریح کرد: در شهرستان‌های بزرگ‌تر مراکز ما بیشتر است اما در شهرستان‌های کوچکتر نیز مرکز آموزشی وجود دارد. در برخی از دوره‌های آموزشی شهرهای پرجمعیت تراکم در آموزشگاه‌ها زیاد است و ممکن است افراد در نوبت بمانند و به این منظور آزمون ورودی تعریف کرده‌ایم. عملکرد آموزشی بخش دولتی ما به لحاظ نفر ساعت سنجیده می‌شود. در عین حال آموزش‌های کوتاه مدت نیز در سازمان فنی و حرفه‌ای تعریف شده است.
وی با اشاره به لزوم ارتباط بین مهارت‌آموزی و محیط کار گفت: ما باید به نیازهای جامعه اشراف داشته باشیم و هرچه انطباق بیشتر باشد وضعیت مهارت در جامعه بهتر است. در این راستا هم آموزش به کارجویان فاقد مهارت انجام می‌شود و هم به کارگران.
طاهرپور با اشاره به ارائه آموزش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای در زندان‌ها و پادگان‌ها، کانون‌های اصلاح و تربیت و به زنان بد سرپرست و مردم روستاها گفت: آموزش‌های مهارتی از طریق دانشگاه‌ها به دانشجویان نیز وجود دارد.
وی گفت: ما به استناد بصره ۳ ماده ۹ قانون بیمه بیکاری برای کارگران بیکار شده باید خدمات آموزش و مهارت داشته باشیم و در حال ارائه این خدمات به بیکاران نیز هستیم که به دستور وزیر ابلاغ شده است. خوشختانه هماهنگی‌ها برقرار شده است و فرد مهارت‌جو می‌تواند از ابتدای دوره در محیط کار باشد و به مدت یک سال به عنوان مهارت‌آموز در واحد صنعتی حضور پیدا کند. اگر این را مشمول قانون کار کنیم با استثمار مواجه نخواهیم بود.
او ادامه داد: اگر فردی بخواهد در خط تولید ایران خودرو کار کند، چون مشاغل تخصصی شده و مثلاً لاجرم یک نفر کارش سیم‌کشی است و نیازی نیست که همه کار را بداند، استانداردی نیز تعریف شده که دوره‌های کوتاه مدت‌تری برای استاندارد شغلی را شامل می‌شود. استاندارد شایستگی روی موضوع خاص تمرکز می‌کند.
وی با اشاره به خدمات پرتال سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: در سامانه ما صاحبان صنایع و کارگران می‌توانند تقاضای شخصی و بنگاه‌شان را در آنجا مطرح کنند. ما از این طریق می‌خواهیم با بنگاه‌های صنعتی ارتباط داشته باشیم. همچنین تفاهم‌نامه‌هایی در سطح ملی و استانی وجود دارد که نیازهای آن را انجام می‌دهیم. در قانون کار کارخانجات تولیدی و خدمات صنعتی می‌توانند به ما مراجعه کند و تقاضای نیروی جوان بین کارگاهی بدهد. برای صاحبان صنایع امیازاتی برای تشویق آنان به بحث مهارت‌آموزی درنظر گرفته شده که به عنوان مثال معافیت ۱۰ درصدی از مالیات بر ارزش افزوده است.
وی با اشاره به خدمات فنی و حرفه‌ای در خصوص انخاب رشته شغلی تصریح کرد: خانواده‌ها اگر برای بچه‌هایشان دغدغه انتخاب رشته یا دبیرستان دارند، می‌توانند از پرتال ما که بخشی اختصاص به مشاوره‌های شغلی و الکترونیکی دارد، استفاده کنند. ۶۰ سوال در این بخش مطرح شده است که دانش‌آموزان جواب می‌دهند و براساس استاندارها پاسخ‌ها را تحلیل می‌کنیم و می‌گوییم برای چه شغلی مناسب هستند. البته مشاوره‌ها کاملاً شفاف است. بر اساس استعدادها و تمایلات شخصی فرد نیز هست.
وی افزود: در معاونت اشتغال و کار آفرینی اولویت‌های رسته‌های شغلی هر شهرستان را جمع‌آوری کرده‌ایم. ما این اطلاعات را در اختیار کارآموز قرار می‌دهیم. حتی فیدبکی از اشتغال دوره‌های قبل نیز به کارآموزان ارائه می‌شود. یکی از کارهای ما در مراکز این است که بعد از گذشت شش ماه تا یک سال به سراغ کارآموزان می‌رویم و از شاغل شدنشان و دستمزد و غیره آنها اطلاعات می‌گیریم. در سال گذشته ۴۰ درصد از کارجویان ما جذب بازار کار شده‌اند.
وی با اشاره به نحوه دریافت کارت مهارت کارگران ساختمانی اظهار داشت: کارگران ساختمانی اغلب به گواهینامه یا کارت مهارت نیاز دارند. ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان سازمان فنی و حرفه‌ای کارگران ماهر را از طریق پروانه مهارت فنی احراز می‌کند. فرد در دوره‌های ما شرکت می‌کند و گواهینامه می‌گیرد. برای گرفتن این گواهینامه‌ها در سایت می‌توانند در آزمون‌ها شرکت کنند.
او ادامه داد: در حوزه صنعت ساختمان این موضوع به این دلیل که باید با هماهنگی سازمان تامین اجتماعی که بخشی از مبلغ بیمه را می‌پردازد، صورت بگیرد، محدودیت‌هایی در  تعداد رسته‌ها به علت محدودیت منابع تامین اجتماعی وجود دارد. اما به هر حال پرمتقاضی‌ترین‌ها را انتخاب کرده‌ایم. افراد در آزمون‌ها در سایت شرکت می‌کنند و گواهینامه می‌گیرند.در صورتی که مراجعه به سایت برای کارگری سخت باشد، مراجعه به مراکز هم ممکن است.
وی با اشاره به خدمات آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای گفت: در آموزشگاه‌های آزاد هم دوره‌های متنوعی داریم که افراد برای شرکت در آن باید شهریه پرداخت کنند. تدابیری درنظر گرفته‌ایم که در صورتی که اگر انجمن‌های کارگری و سندیکاها با آموزشگاه‌های آزاد وارد گفتگو بشوند، بتوانند ۳۰ درصد تخفیف برای شرکت کارگران در دوره‌های آموزشی آزاد بگیرند. ​
منبع ایلنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;