آغاز صدور شناسنامه انرژی ساختمان‌ها/ دولت ساختمان‌ها را رتبه‌بندی می‌کند

 

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با تشریح جزئیات صدور شناسنامه انرژی و رتبه بندی ساختمان‌ها، اعلام کرد: طرح رتبه‌بندی انرژی ساختمان‌ها از سال 91 آغاز می‌شود و شناسانامه مصرف انرژی آنها در سند مالکیت درج خواهد شد.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، عباس کاظمی درباره جزئیات صدور شناسنامه انرژی در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و دولتی، گفت: در حال حاضر بخش ساختمان‌ یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی شامل آب، برق و گاز طبیعی است.

 مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اعلام اینکه به منظور مدیریت مصرف سوخت و انرژی در ساختمان‌ها طرح صدور شناسنامه و رتبه بندی ساختمان‌ها از نظر مصرف انرژی در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: بر این اساس در حال حاضر تمامی مطالعات فنی و هماهنگی دستگاه‌های مرتبط برای اجرای این طرح ملی انجام شده است.

 این مقام مسئول با یادآوری اینکه در شرایط فعلی شدت مصرف انرژی در ساختمان‌های ایرانی در مقایسه با کشورهای سردسیر اروپایی حدود 20 برابر است، اظهار داشت: هم اکنون در یک ساختمان در یکی از کشورهای شمال اروپا به طور متوسط به ازای هر متر مربع حدود 30 کیلووات ساعت انرژی مصرف می شود.

  وی با بیان اینکه اما متوسط مصرف انرژی در ساختمان‌های ایرانی با وجود هوای به مراتب گرم تر از اروپا حدود 500 کیلووات ساعت به ازای هر متر مربع است، به مهر گفت:  از این رو به هیچ وجه مصرف سوخت و انرژی در ساختمان‌های ایرانی در شرایط مطلوب و بهینه ای قرار ندارد.

  کاظمی با اشاره به اجرای فاز اول طرح صدور شناسنامه و رتبه بندی ساختمان‌ها از حیث مطرف انرژی در سال 1391، تبیین کرد: با اجرای این طرح تمامی ساختمان‌ها از نظر مصرف سوخت و انرژی طبقه بندی و رتبه بندی خواهند شد.

  مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با تاکید بر اینکه مرحله اول این طرح با اولویت ساختمان‌های دولتی از سال آینده اجرایی می شود، تبیین کرد: در مرحله دوم هم رتبه بندی و صدور شناسنامه برای ساختمان‌های خانگی و تجاری در دستور کار قرار می گیرد.

  این مقام مسئول با یادآوری اینکه با اجرای این طرح حتی شناسنامه و رتبه مصرف انرژی ساختمان‌ها در سند مالکیت این واحدها درج خواهد شد، گفت: با اجرای این طرح تمامی ساختمان ها از نظر مصرف انرژی بین رتبه A  تا G طبقه بندی و رتبه بندی خواهند شد.

  وی با اشاره به این مضوع که ساختمان دارای رتبه A  باید در هر متر مربع آن حدود 90 کیلووات ساعت انرژی مصرف شود، تاکید کرد: همچنین در رتبه G باید ازای هر مترمربع حدود 200 کیلووات ساعت انرژی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

کاظمی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی هیچ یک از ساختمان‌های ایرانی در قالب این رتبه بندی به دلیل مصرف بالای انرژی قرار نمی گیرند.

 انتهای پیام/

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;