آغاز سنکرون شبکه برق ایران و روسیه از ابتدای فصل پائیز

معاون برق و انرژی وزیر نیرو، سنکرون برق ایران با کشور روسیه به منظور تبادل انرژی در شرایط سخت را یکی از مهم‌ترین اقدامات چهار سال گذشته عنوان کرد و گفت: اکنون اواخر کار مطالعات سنکرون ایران و روسیه است و از شروع فصل پاییز برنامه‌های اجرایی آن آغاز خواهد شد.
به‌ گزارش تاسیسات نیوز، همایون حائری صبح امروز  در آخرین نشست شورای معاونان وزارت نیرو و مدیران عامل شرکت‌های استانی آب و برق عملکرد حوزه تخصصی صنعت برق در چهار سال گذشته را به سه بخش تقسیم کرد و ادامه داد: بخش اول اقدامات توسعه‌ای و خدمات رسانی برق از جنس ساخت و سازها است. بخش دوم افزایش بهره‌وری در صنعت برق که از جنس ساز و کاری است و بخش سوم اعتبار سطح تعاملات و نگرش هاست که از جنس استراتژی است.
حائری تصریح کرد: در بخش اقدامات توسعه‌ای و خدمات‌رسانی برق، افزایش کمی و کیفی صنعت برق در ادامه فعالیت‌های دولت قبل صورت گرفته است و در زمان کنونی ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور ۸۵ هزار مگاوات است.
وی افزود: ۷۰ درصد از نیروگاه‌های حرارتی و ۸۰ درصد واحدهای سیکل ترکیبی در بخش خصوصی ساخته می‌شود. حائری گفت: اکنون یک میلیون کیلومتر شبکه فشار ضعیف، متوسط و فشار قوی در کشور وجود دارد.
معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به اینکه تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی با هدف افزایش راندمان نیروگاه‌ها، کاهش تلفات و ارتقای دیپلماسی انرژی صورت گرفته است، گفت: در طول چهار سال بیشترین میزان واحدهای گازی، تبدیل به سیکل ترکیبی شده که این امر منجر به کاهش مصرف سوخت شده است.
وی گفت: در این چهار سال به اندازه کل تاریخ صنعت برق واحد گازی به واحد به سیکل ترکیبی تبدیل شده است.
حائری گفت: راندمان نیروگاه‌های حرارتی در پایان دولت گذشته ۳۸.۱ درصد بوده و در زمان کنونی به ۳۹ درصد رسیده است که این افزایش یک درصدی راندمان در طول چهار سال، حدود ۷.۵ میلیارد متر مکعب گاز صرفه‌جویی کرده است.
وی کاهش تلفات کل شبکه توزیع و فوق توزیع برق در پایان سال ۱۳۹۶ را ۱۱.۳۶ درصد تلفات کل شبکه کشور عنوان کرد و افزود: با اقدامات انجام شده در پایان سال ۱۳۹۹ تلفات کل شبکه برق به ۱۰.۰۲ درصد رسید و در طول چهار سال بیش از ۱۷ میلیارد کیلووات ساعت صرفه‌جویی انرژی انجام شد.
حائری به برنامه تکلیفی جامع انرژی کشور برای وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: تکلیف این بود که در پایان سال ۱۴۰۰ راندمان نیروگاه‌ها به ۳۹ درصد برسد که ما در سال گذشته به آن راندمان رسیدیم و تلفات کل شبکه در پایان سال  ۱۴۰۰ به ۱۰.۵ درصد خواهد رسید و در سال گذشته تلفات شبکه برق به ۱۰.۰۲ رسید.
وی با اشاره به اینکه در موضوع دیپلماسی انرژی ارتباط‌های خوبی با کشورهای همسایه برقرار شد و همین امر باعث شد صادرات و واردات برق به خوبی انجام شد، گفت: بخشی از مشکلات صنعت برق که با نرخ تکلیفی اداره می‌شد از محل صادرات برق جبران شد.
معاون برق و انرژی وزیر نیرو صادرات مستقیم سالانه برق را ۶ میلیارد کیلووات ساعت عنوان کرد و گفت: چند برابر صادرات غیر مستقیم از طریق صادرات محصولات صنایع بزرگ انجام شده است.
وی سنکرون برق با کشور روسیه که کارهای مطالعاتی آن توسط یک شرکت ایرانی انجام شد را یکی از مهم ترین اقدامات چهار سال گذشته عنوان کرد و گفت: برق از طریق دو کشور دیگر به کشور روسیه سنکرون شد تا در شرایط سخت تبادل انرژی وجود داشته باشد. اکنون اواخر کار مطالعات سنکرون ایران و روسیه است و از شروع فصل پاییز برنامه‌های اجرایی آن شروع می‌شود.
حائری بهبود استراتژی‌ها، ارتقای سطح تعاملات و نگرش‌ها و موضوع مدیریت توأمان عرضه و تقاضا را به عنوان موارد مهم مدیریت مصرف در صنعت برق اعلام کرده و گفت: یکی از ضرورت‌های این موضوع مرکز پایش است که بر مبنای نیازهای ما شکل گرفت و امسال افتتاح شد.
 وی افزود: در چهار سال گذشته زیرساخت مدیریت مصرف و مدیریت توأمان عرضه و تقاضا به خوبی در صنعت برق پیاده شد.
حائری افزایش تاب آوری سیستم صنعت برق با ارتقای فضای همکاری و اقدامات یکپارچه را از دیگر کارهای مهم صنعت برق در چهار سال گذشته عنوان کرد و افزود: در سال جاری به دلیل شرایط آب و هوایی ۷۵۰۰ مگاوات تولید نیروگاه‌های آبی از دست رفت و ۲۵۰۰ مگاوات نیز به خاطر کمبود واحدهای حرارتی از دست رفت.
وی افزود: در شرایطی که امسال رشد ۱۰ درصدی انرژی در صنعت برق رخ داد، با همکاری و هماهنگی و هوشمندی و تلاش شبانه‌روزی بحران مدیریت شد و مدیران ما نشان دادند ضمن اینکه مدیران توسعه هستند مدیران بحران نیز هستند.
وی در پایان ارتقای سطح پاسخگویی شرکت‌های برق را نیز از دستاوردهای دولت چهار ساله عنوان کرد.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;