آشنایی با پروژه های شاخص شرکت آب و فاضلاب استان تهران

 

سیاستگذاری، برنامه ریزی و مدیریت آب شرب و جمع آوری بهداشتی فاضلاب در کلان شهری همانند تهران با دارا بودن مشخصه پایتختی و مرکز سیاسی کشور، از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، سیاستگذاری، برنامه ریزی و مدیریت آب شرب و جمع آوری بهداشتی فاضلاب در کلان شهری همانند تهران با دارا بودن مشخصه پایتختی و مرکز سیاسی کشور، از اهمیت بالایی برخوردار است، به گونه ای که ضرورت مدیریت کارآمد و تلاش بی وقفه برای تامین نیازهای آبی آن، امری اجتناب ناپذیر است. استان تهران با 18900 کیلومتر مربع مساحت، 2/1 درصد از وسعت و حدود 2/16 درصد جمعیت کشور معادل 12 میلیون نفر را در خود جای داده و با حدود 93 درصد جمعیت شهرنشین در 14 شهرستان و 41 شهر، بالاترین میزان شهرنشینی کشور را به خود اختصاص داده است. این آمار، اهمیت آبرسانی و توزیع آب کمی و کیفی و جمع آوری بهداشتی فاضلاب را در این استان صد چندان می کند. پر واضح است که استان بزرگ و پرجمعیت تهران به لحاظ جاذبه های شهرنشینی همواره شاهد رشد جمعیتی بوده و به همین لحاظ مستمراً نیازمند توسعه و اجرای تاسیسات زیرساختی و کاربردی در زمینه آب و فاضلاب می باشد که علاوه بر ضرورت افزایش ظرفیت تامین آب، ایجاد خطوط انتقال و توسعه شبکه های توزیع آب و احداث مخازن، ایستگاه های پمپاژ و تصفیه خانه، اجرای طرح های ملی دیگری را نیز طلب می کند.

 

طرح فاضلاب تهران

طرح فاضلاب تهران از سال 1374 در گستره شهر تهران و برای پوشش 10 میلیون نفر از جمعیت این شهر آغاز به کار کرده است. در این طرح بیش از 9 هزار کیلومتر شبکه جمع آوری و 76 کیلومتر خط اصلی و تونل فاضلابرو اجرا پیش بینی شده است. با اتمام طرح فاضلاب تهران برآورد می  گردد حدود 900 هزار انشعاب برای ارائه خدمات به 11 میلیون نفر از شهروندان واگذار شود.

*پیشرفت طرح فاضلاب تهران تا بهمن ماه سال 1391 نزدیک 50 درصد بوده است و جمعیتی بیش از 4 میلیون و 200 هزار نفر زیر پوشش خدمات فاضلاب قرار گرفته اند.

*بهره برداری از تونل فاضلاب روی شرق تهران با 1400 کیلومتر شبکه تحت پوشش آغاز شده است. همچنین 40 کیلومتر خط غرب، با هزینه 1600 میلیارد ریال نیز به بهره برداری رسیده است.

*چهار مدول از تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران با استفاده از تسهیلات بانک جهانی به بهره برداری رسیده و همچنین بخش مایع 2 واحد دیگر نیز آماده بهره برداری است.

*از مجموع 9 هزار کیلومتر شبکه طراحی شده برای طرح فاضلاب تهران، تا بهمن ماه سال 1391 حدود 4 هزار و 400 کیلومتر اجرا و به بهره برداری رسیده است.  همچنین از مجموع 900 هزار انشعاب قابل واگذری و نصب در پایان طرح فاضلاب تهران نیز تا بهمن ماه امسال بیش از 400 هزار انشعاب نصب شده است.

 

 

 

 

طرح آبرسانی از سد ماملو به شهر تهران

قرارگرفتن کلان شهر تهران در منطقه نیمه خشک از سویی و وجود صنایع متعدد از سوی دیگر، لزوم بررسی نحوه تامین آب شرب به جمعیت حاضر و نسل های آینده را دو چندان ساخته است. به منظور کمک به تامین و ارتقاء کیفیت درازمدت آب شرب جنوب تهران در چارچوب طرح جامع تامین آب شهر تهران برای افق سال 1410، انتقال و تصفیه آب از سد ماملو به میزان 100 میلیون متر مکعب در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان تهران قرار گرفت که 70 درصد آن به شهر تهران و مابقی به سمت ورامین هدایت خواهد شد.

*قطعه اول : سد ماملو تا تصفیه خانه هفتم ( دو خط لوله به طول 75/8 کیلومتر و ظرفیت انتقال 5 متر مکعب بر ثانیه – پیشرفت : 100 درصد )

*قسمت اول قطعه دوم از تصفیه خانه هفتم تا بزرگراه دولت آباد به طول 28 کیلومتر و ظرفیت انتقال 4 متر مکعب بر ثانیه – پیشرفت 100 درصد )

*قسمت دوم قطعه دوم از بزرگراه دولت آباد تا مخازن طرح در شرق تهران به طول 7 کیلومتر و ظرفیت انتقال 4 متر مکعب بر ثانیه – پیشرفت : 51 درصد

*قطعه سوم ( خط کمربندی جنوب تهران ) به طول 33 کیلومتر و ظرفیت انتقال 4 متر مکعب بر ثانیه – پیشرفت : 14 درصد

*احداث مخزن واقع در ارتفاع 1183 متری شرق ( سه راه سیمان ) با حجم 90 هزار متر مکعب – پیشرفت : 60 درصد

*احداث مخزن واقع در ارتفاع 1183 متری غرب ( تهرانسر ) با حجم 180 هزار متر مکعب – پیشرفت : 10 درصد

*احداث مدول اول تصفیه خانه هفتم تهران با ظرفیت 5/2 متر مکعب بر ثانیه – پیشرفت : 60 درصد امید است با توجه به انتقال آب خام به ورودی شرقی تهران، با اتمام مدول اول تصفیه خانه هفتم در تابستان سال 1392 شاهد انتقال آب تصفیه شده سد ماملو به تهران باشیم.

 

طرح جامع آبرسانی به شهر تهران ( حضرت قمر بنی هاشم ع )

کمبود منابع آب، شهر تهران را نیز مانند بسیاری از نقاط کشور تحت تاثیر قرار داده و در این سال ها شاهد تلاش بی وقفه دست اندرکاران تامین و مدیریت آب تهران برای عبور  از مشکلات ناشی از این معضل می باشیم. از آنجایی که آب تهران عمدتاً از منابع مختلفی مانند سدها و چاه ها تامین می شود، لذا شرکت آب و فاضلاب تهران را بر آن داشت تا برای مقابله با بحران های مختلف ناشی از کمبود آب در نقاط مختلف شهر، طرح جامع آبرسانی شهر تهران مزین به نام حضرت قمربنی هاشم (ع) را به عنوان یک طرح مهم و حیاتی مطرح و پیگیری نماید. در این طرح مخازن اصلی شهر و تصفیه خانه ها که هریک بطور جداگانه در فرآیند آبرسانی فعال هستند، به یکدیگر متصل و در نتیجه انتقال آب بین نقاط مختلف شهر به طور یکپارچه امکان پذیر می شود. این طرح اهداف زیر را دنبال می کند:

–         تقویت و اصلاح خطوط آبرسانی و رینگ شهر تهران برای افق طرح 1410 به طوری که جواب گوی نیاز آبرسانی به شهر باشد. در این طرح مسائلی مربوط به جبران کمبود آب و امکان جا به جایی در سامانه های شرق و غرب و غلبه بر بحران های خشکسالی پیش بینی شده است.

–         اتصال مخازن ذخیره و سرویس شرب شهر تهران و امکان بهره گیری از همه ظرفیت ذخیره

–         امکان بیشتر انتقالی ثقلی آب به مخازن ذخیره و سرویس، کاهش برق مصرفی و هزینه های پمپاژ.

–         امکان تعادل بخشی کیفیت آب بین مناطق شمال و جنوب شهر تهران

–         امکان جا به جایی بین خطوط آبرسانی در راستای اهداف پدافند غیرعامل

–         امکان جا به جایی بین خطوط آبرسانی به مخازن ذخیره و سرویس در راستای پدافند غیر عامل ( زلزله، حملات، تعمیرات و … )

–         کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی.

برنامه عملیاتی این طرح شامل 124 کیلومتر لوله گذاری در قطرهای بالا ( تا قطر 2300 میلی متر)، شامل خطوط لوله غرب، شمال غرب، شمال شرق، جنوب، شرق و شمال و همچنین خط لوله آب خام از تونل قوچک و خطوط لوله ارتباطی بین خط لوله اصلی قدیم و جدید جنوب تهران است. این طرح با اعتباری بالغ بر چهار هزار و 870 میلیارد ریال جهت احداث 6 مخزن آب به حجم کل 115000 متر مکعب، حفر و تجهیز 60 حلقه چاه و ساخت 4 واحد ایستگاه پمپاژ با ظرفیت 5.1 متر مکعب بر ثانیه در دست اجراست. هم اکنون بیش از 3 کیلومتر لوله گذاری این طرح انجام شده است. با توجه به اینکه پیمانکار و مشاور طرح انتخاب شده و اقدامات لازم جهت تهیه لوله و مصالح صورت پذیرفته، امید است این طرح در 1394 به بهره برداری کامل برسد.

 

آبرسانی به مسکن مهر

به باور کارشناسان، تداوم نگاه ویژه دولت در حمایت از تکمیل طرح ملی مسکن مهر یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و در همین راستا، ارگان های و دستگاه های اجرایی مختلف تلاش دارند تا زیرساخت های این پروژه را هر چه زودتر آماده سازند. در این میان، تامین آب آشامیدنی و بحث جمع آوری فاضلاب واحدهای مسکن مهر یکی از سرفصل های مهم فعالیت های اجرایی در این زمینه است. به همین اعتبار، شرکت آب و فاضلاب استان تهران به عنوان بزرگ ترین شرکت در حوزه تامین، تصفیه و توزیع آب در کشور سهم عمده ای در تامین زیرساخت های حیاتی این پروژه های مسکن مهر در استان تهران واقع شده است که این مسئله، مسئولیت شرکت آب و فاضلاب استان تهران را دو چندان می سازد که بر همین اساس، این شرکت یکی از پیش تازان امر تامین زیرساخت های مورد نیاز این واحدهاست.

 

 

 

پرند ( پایتخت مسکن مهر ایران )

تعداد واحدهای مسکن مهر : 96000 واحد

طول شبکه توزیع آب : 265 کیلومتر

طول شبکه جمع آوری فاضلاب : 180 کیلومتر

حجم مخازن : 98000 متر مکعب

 

 

 

پردیس :

تعداد واحدهای مسکن مهر : 15 هزار و 775 واحد

طول شبکه توزیع آب : 16 کیلومتر

طول شبکه جمع آوری فاضلاب : 8 کیلومتر

حجم مخازن : 7000 متر مکعب

علاوه بر این دو شهر، شرکت آبفای استان تهران در دیگر شهرهای استان تهران نظیر اسلام شهر، رباط کریم، فردوسیه، صفا دشت، دماوند، فیروزکوه، حسن آباد، فرون آباد، پاکدشت، پیشوا و شریف آباد اقدامات لازم برای تامین آب شرب مورد نیاز و جمع آوری فاضلاب واحدهای مسکن مهر استان تهران را در دست انجام دارد که این اقدامات 223 کیلومتر شبکه توزیع آب، 46 کیلومتر شبکه فاضلاب و 59 هزار و 100 متر مکعب مخزن را شامل می شود. امید است در سایه همت و تلاش یکایک همکاران سخت کوش شرکت آب و فاضلاب استان تهران و حمایت مسئولان امر، شاهد به ثمر نشستن دستاوردها و اهداف این طرح بزرگ و ملی در آینده ای نزدیک باشیم.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;