آشنایی با مراحل ساخت استخر

قطعا شما هم رویای داشتن یک استخر لوکس را در سر می‌پرورانید. بی دلیل نیست که استخر در بین همگان، نماد آرامش و اوقات خوش است.
به گزارش تاسیسات نیوز، استخر بهترین مکانی‌ست که می‌توانید عزیزان‌تان را در یک روز گرم آفتابی به آن‌جا دعوت کنید. وقتی نوبت به مهمانی ها می‌رسد، هیچ مکانی نمی‌تواند با آن رقابت کند.
فهرست مطالب مراحل ساخت استخر
· مراحل ساخت استخر لوکس
· مرحله ۱: نوع استخر را انتخاب کنید
· مرحله ۲: یک پیمانکار ساخت استخر پیدا کنید
· مرحله ۳: حفاری
· مرحله ۴: لوله کشی و تجهیزات
· مرحله ۵:  فولاد سازه‌ای
· مرحله ۶:  برق و گاز
· مرحله ۷- بتن ریزی
· مرحله ۸- کاشی، قرنیس و اجزای آبی
· مرحله ۹: کفپوش
· مرحله ۱۰: نصب وسایل و تجهیزات مربوط به مهمانی در فضای باز
· مرحله ۱۱:  بازرسی نهایی شهرداری
· مرحله ۱۲: تمیز کردن نهایی
· مرحله ۱۳ – سطح استخر
· مرحله ۱۴: پر کردن و شروع به استفاده
داشتن استخر در محل زندگی بسیار لذت بخش است. اما ساخت آن نیازمند صبر و حوصله می­ باشد. اگر قصد ساخت استخر دارید باید بدانید برای ۸ تا ۱۰ هفته آینده، حیاط خانه شما پر از کارگران و تجهیزات ساخت استخر خواهد شد. در این مدت حیاط شما به یک کارگاه ساخت و ساز تبدیل خواهد شد و تا پایان مراحل، یعنی زمانی که رویای شما به واقعیت تبدیل می شود، به همین شکل باقی خواهد ماند. این فرآیند شامل بخش‌های پیچیده زیادی است و مواقعی می‌رسد که قبل از ادامه کار باید منتظر بازرسی شهرداری، وضعیت آب و هوا یا سایر برنامه‌ها باشیم. لطفاً صبور باشید و درک کنید که مسیر انجام کار مهم نیست، بلکه نتیجه نهایی است که اهمیت دارد. در طی این فرایند، سوالات‌ خود را می­توانید از مدیر پروژه یا مشاور فروش خود بپرسید تا بدون نگرانی مراحل انجام کار را پیگیری کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم به مراحل ساخت استخر بپردازیم.
مرحله اول: نوع استخر را انتخاب کنید  (زمان میانگین: ۷ تا ۱۰ روز)
 اولین قدم در این مسیر تصمیم گیری در مورد نوع استخری است که مناسب شما باشد. عواملی مانند: بودجه، سبک زندگی، چشم انداز، فضای موجود و سلیقه شخصی شما مشخص می‌کنند که آیا استخرهای درون زمین به درد شما می‌خورند یا استخرهایی که روی سطح زمین ساخته می­شوند. اگر قبلاً تصمیم خود را گرفته اید، در مرحله دو به دنبال تمام لوازم جانبی و اجزایی می‌گردیم که استخر شما را بی نظیر خواهند کرد.
مرحله دوم: یک پیمانکار ساخت استخر پیدا کنید (زمان میانگین: ۱ روز)
یافتن پیمانکار مناسب برای ساخت استخر نیاز به تحقیق و بررسی دارد. می توانید با جستجو در وب سایت های محلی، لیستی از کاندید های احتمالی تهیه کنید. همچنین می توانید نظر خانواده و دوستان تان را نیز بخواهید. بعد از آن، می توانید نظرات مختلف را بررسی کنید، با سازنده درباره استخر مورد نظر خود صحبت کنید و از منابع مختلف، قیمت های تخمینی را دریافت کنید.
مرحله سوم: حفاری (زمان میانگین: ۱ تا ۲ روز )
کارگران حفاری با چند وسیله سنگین در عرض یکی دو روز می آیند و استخر را مطابق نقشه های مهندسی حفاری می کنند. برای دستیابی به منطقه حفر، هر گونه سنگ فرش تزئینی تخریب می شود، بازگرداندن سنگ فرش ها به حالت اولیه معمولاً به عهده صاحب خانه خواهد بود، مگر این که در قرارداد خلاف این موضوع ذکر شده باشد. اصطلاح حفاری سخت زمانی به کار می رود که شرایط خاک باعث می شود کارگران مجبور شوند به بیل مکانیکی یک وسیله مته مانند نصب کنند و خاک را بشکافند. مته بیل مکانیکی می تواند خاک سخت را به خوبی کنار بزند و گودالی عمیق ایجاد کند. هرچند این مرحله کار بسیار زمان بری ست و در برخی مواقع باعث افزایش هزینه ها خواهد شد. مقدار این هزینه ها به اندازه استخر، عمق خاک سخت و نوع سختی کار بستگی دارد.
مرحله چهارم: لوله کشی و تجهیزات (زمان میانگین: ۱ تا ۲
لوله کشی برای هر استخر باید به طور خاص طراحی شود تا آب به بهترین نحو به داخل استخر پمپاژ شود. همچنین با تصفیه صحیح، آبی شفاف و عاری از هر گونه آلودگی را برای استخر تهیه کند. معمولاَ در این مرحله، پیش از هر کاری محاسبات هیدرولیکی انجام می شود. این کار برای اطمینان از سلامت همه تجهیزات و لوله کشی هاست. اندازه لوله ها باید مناسب سایز استخر باشد. همانطور که گفته شد برای تهیه آبی شفاف و فاقد کدری این محاسبات لازم هستند. یک لوله کش با تجربه تمام تجهیزات تصفیه آب استخر، از جمله پمپ های آب و سایر تجهیزات اختیاری را در لوله کشی استفاده خواهد کرد.
مرحله پنجم: فولاد سازه ای (زمان میانگین: ۱ تا ۲ روز)
فولاد سازه ای، سازه تقویت کننده فولاد برای قاب استخر است تا در نقشه های مهندسی به آن مقاومت بیشتری ببخشد. این سازه شامل یک سری میله است که به صورت افقی و عمودی قرار می گیرند و به طور خاص برای طراحی استخر شما ساخته شده اند. قاب استخر جدید مانع از ایجاد هر گونه ترک می شود و اگر از مصالح باکیفیت ساخته شده باشد، به صورت مادام العمر باقی خواهد ماند.
مرحله ششم: برق و گاز (زمان میانگین: ۱ تا ۲ روز)
در این مرحله، استادان برق کار سیم یا مجرای برق را از تابلو برق اصلی خانه به تجهیزات و سایر مکان های مشخص شده روی نقشه نصب می کنند. در صورت استفاده از بخاری گازی یا باریکیو، خطوط سوخت از کنتور اصلی گاز در جلوی خانه تا تجهیزات تعیین شده هدایت می شوند. پس از بازرسی نهایی شهرداری، صاحب خانه باید با ادارات مربوطه تماس گرفته و از آن ها بخواهد خط گاز را به کنتور اصلی وصل کنند. فقط صاحب خانه می تواند برای تعیین این قرار ملاقات تماس بگیرد و در زمان قرار باید در خانه باشد تا اجازه دسترسی به قسمت های مختلف خانه را بدهد.
مرحله هفتم- بتن ریزی (زمان میانگین: ۱ روز)
بتن ریزی یا به بیان بهتر، بتن پاشی به عمل شلیک بتن از طریق یک شلنگ فشار قوی گفته می شود که طی آن قاب استخر جدید شما ایجاد می شود. پس از اتمام، لازم است که صاحب خانه ۳ تا ۴ بار در روز بتن را آب بدهد تا بتن به آرامی به عمل آید و خشک شود. سپس باید ۵ تا ۷ روز دیگر منتظر بمانیم تا بتوانیم مرحله بعدی را شروع کنیم.
مرحله هشتم- کاشی، قرنیس و اجزای آبی (زمان میانگین: ۲ تا ۵ روز)
در این مرحله، کاشی کاری خط برخورد آب استخر و قرنیس کاری اطراف لبه استخر انجام می شود و هر گونه تزئینات و تجهیزات آب از جمله: فواره ها، آبشارها، دستگاه تولید آب، دستگاه باران ساز، آبیاری قطره ای، نازل لامینار و غیره نصب می شوند. زمان مورد نیاز به تعداد تجهیزات و پیچیدگی آنها بستگی دارد.
مرحله نهم: کفپوش (زمان میانگین: ۳ تا ۵ روز)
دو تا از محبوب ترین گزینه ها برای کفپوش، بتنی و پیور هستند. بتن را می توان با بافت هایی مختلف پوشش داد که روی کف بتن ریخته می شود و سپس روکش اجرا می شود. پیورها به دلیل زیبایی، دوام و نگهداری مقرون به صرفه، تبدیل به مطلوب ترین نوع کفپوش شده اند. پیورها در انواع آجری، بتونی و سنگ تراورتن ریخته شده در دسترس هستند. مساحت کفپوش، تعداد روزهای مورد نیاز برای انجام این کار را تعیین می کند.
مرحله دهم: نصب وسایل و تجهیزات مربوط به مهمانی در فضای باز (زمان میانگین: ۳ تا ۵ روز)
این مرحله شامل ساخت و ساز وسایل لازم برای گذراندن زمانی در فضای باز می شود. مانند آشپزخانه یا باربیکیو در فضای باز، شومینه، نیمکت ها ، آلاچیق و غیره. با ایجاد سازه هایی که متناسب با سبک زندگی شما باشد، می توانید از حیاط خانه خود در ۳۶۵ روز سال لذت ببرید و از آن استفاده کنید. پیچیدگی پروژه شما میزان زمان لازم برای تکمیل این مرحله را تعیین می کند.
مرحله یازدهم: بازرسی نهایی شهرداری (زمان میانگین: ۲ تا ۵ روز)
قبل از استفاده از استخر، باید برای بازرسی نهایی، تاییدیه های لازم را از شهرداری دریافت کنیم. برای این بازرسی مالک خانه ملزم به حضور در خانه خواهد بود، زیرا بازرس باید به قسمت های مختلف خانه دسترسی داشته باشد. وی باید تأیید کند که همه اقدامات حفاظتی همچون ایجاد موانع و فنس دور تا دور استخر رعایت شده اند.
مرحله دوازدهم: تمیز کردن نهایی
در این مرحله، پروژه تقریباَ در حال اتمام است. اکنون کلیه مصالح ساختمانی و مواد زائد اضافی را از محل ساخت خارج کرده و فضای داخلی استخر برای اتمام آماده می شود.
مرحله سیزدهم – سطح استخر (زمان میانگین: ۲ روز)
پروژه استخر شما تقریباً کامل است و تنها کف سازی باقی مانده است. بعد از اتمام کف سازی، بیست و چهار ساعت باید صبر کنید تا استخر قابل استفاده باشد و بعد از آن می توان استخر را برای اولین بار از آب پر کرد.
مرحله چهاردهم: پر کردن و شروع به استفاده(زمان میانگین: ۲ روز)
کودکانتان احتمالاً بی صبرانه منتظر هستند تا در استخر شیرجه بزنند! اما هنوز باید کمی صبر داشته باشید. در این مرحله کارگران باید تمام تجهیزات را راه اندازی کنند و شروع به متعادل سازی شیمیایی آب می کنند تا شما بتوانید از استخر جدید خود لذت ببرید. یک تکنسین هم نحوه استفاده از تمام تجهیزات استخر و دستورالعمل های لازم برای نگهداری از آنها را به شما آموزش خواهد داد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;