اگر می خواهید آب استخر را تصفیه کنید بخوانید

در آب استخر با توجه به کیفیت آن مجموعه ای از باکتری ها، نمک های محلول، ذرات معلق، چربی ها و … است. از این رو تصفیه آب استخر برای حفظ سلامتی انسان و همچنین صرفه جویی در مصرف آب بسیار ضروری است.
به گزارش تاسیسات نیوز، سیستم تصفیه آب استخر یک سیستم مدار بسته بوده به این معنی که آب توسط پمپ ها وارد سیستم تصفیه شده و بعد از آن سیرکوله شده و مجددا به استخر باز می شود. علاوه بر این همواره باید به دلیل تبخیر سطحی و همچنین تردد شناگران و تلفات آب، مقداری آب تازه به استخر ها اضافه شود.
طبق استاندارد شماره ۹۴۱۲ موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ویژگی های میکروبیولوژی آب استخرهای شنا به صورت زیر است:
حد مجاز تعداد باکتری های هتروتروف ۲۰۰ در هر میلی لیتر، اشرشیاکلی و کلیفرم های گرماپای کمتر از ۱ در هر ۱۰۰ میلی لیتر، استافیلوکوکوس ۵۰ در ۱۰۰ میلی لیتر، آنتروکوک روده ای ۱۰۰ در ۱۰۰ میلی لیتر و سودوموناس کمتر از ۱۰۰ میلی لیتر است. اگر تعداد هر یک از این میکروب ها در آب استخر از حد مجاز عبور نماید باعث آلودگی و ایجاد بیماری خواهد شد. به همین دلیل در سیستم تصفیه آب استخر باید حتما عمل گندزدایی انجام شود.

همچنین ویژگی های آب استخر که باید در تنظیم آنها توجه داشت نیز به اینگونه است:

* محدوده PH مناسب برای آب استخرهای شنا ۷.۲ تا ۸ است.
* کدورت آب استخر شنا نیز نباید از NTU 0.5 بیشتر باشد.
* همچنین میزان کلر باقیمانده در آب استخر نیز باید بین ۱ تا ۳ میلی گرم در لیتر باشد.

تجهیزات تصفیه آب استخر

۱- اسکیمر:

اساس کار اسکیمر ها به اینگونه است که از ورود ذرات معلق و جامد موجود در آب استخر به سیستم لوله کشی و همچنین پمپ جلوگیری می نماید. زیرا در صورت ورود مواد معلق به شبکه لوله کشی باعث گرفتگی لوله ها و در صورت ورود به پمپ باعث آسیب و سوختن الکتروموتور خواهد شد.

اسکیمر ها دارای یک دریچه و یک سبد هستند. معمولا در قسمت های عمیق و بر روی دیواره استخر ها نصب می شوند. قسمت اعظم مواد معلق موجود در آب توسط اسکیمر جداسازی می شود و باقی ذرات با ابعاد کوچکتر به وسیله فیلتر ها از جریان آب حذف می شوند.

همچنین علاوه بر اسکیمر برای جمع آوری سطحی آب می توان از گریل ها که اطراف استخر تعبیه می شوند، استفاده نمود.

معمولا ۷۰ درصد آب استخر به وسیله اسکیمر ها و ۳۰ درصد دیگر به وسیله کفشوی و از کف استخر وارد سیستم تصفیه می شوند. ۷۰ درصد آب خروجی آلودگی های سطحی است که توسط اسکیمر و یا گریل منتقل می شود و ۳۰ درصد دیگر آلودگی های ته نشین شده در کف استخر است.

بیشتر بخوانید: عایق نانو مولتیزو چیست؟

۲- پمپ سیرکولاتور:

پمپ هایی که برای انتقال آب تا سیستم تصفیه استفاده می شود معمولا از نوع گریز از مرکز یا همان سانتریفیوژی بوده که باید جنس بدنه و پروانه آنها به گونه ای باشد که دچار خوردگی بوسیله کلر و سایر مواد نشوند. با توجه به ابعاد و حجم استخر و … انتخاب پمپ صورت می گیرد.

پمپ های سیرکولاتور وظیفه گردش آب در یک مسیر بسته را بر عهده دارند. از ویژگی های مهم پمپ سیرکولاتور داشتن هد پایین به دلیل گردش آب در سیستم تصفیه است. همچنین افت فشار ثقلی که برای آب در حال رفت ایجاد می شود، به وسیله آبی که در سیستم در مسیر برگشت قرار دارد جبران و خنثی خواهد شد.

این پمپ ها اغلب کم صدا بوده و برای استفاده در سیستم تصفیه آب استخر بسیار مناسب و کارآمد هستند.

۳- سیستم فیلتراسیون استخر:

در سیستم فیلتراسیون از فیلترهای مختلفی مانند فیلتر شنی، کربنی، کارتریج و … استفاده می شود.

فیلتر شنی

فیلتر شنی نوعی تصفیه فیزیکی برای صاف کردن و جداسازی مواد معلق موجود در آب استخر با ابعاد ۲۰ تا ۵۰ میکرون است. این فیلتر ها دارای مخازن با جنس بدنه کربن استیل با رنگ پوشش اپوکسی، استنلس استیل و … هستند که درون مخزن، سیلیس با دانه بندی های مشخصی ریخته می شود.

در سیستم تصفیه آب استخر، آب از بالا وارد فیلتر شده و از لا به لای شن ها عبور می کند. هنگام عبور مواد و ذرات معلق و آلودگی ها در بین خلل و فرج شن ها باقی می ماند. به مرور زمان (با توجه به کیفیت و میزان مواد معلق آب استخر) سرعت عبور آب از بین دانه ها کاهش پیدا می کند، به عبارتی خلل و فرج دانه ها مسدود می شوند. در این هنگام باید شستشوی معکوس انجام شود.

منظور از شستشوی معکوس (Back wash) ایجاد جریان مخالف (از پایین به بالا) درون فیلتر می باشد. هنگامی که آب بر خلاف جریان همیشه درون فیلتر جریان می یابد دانه های سیلیس جا به جا شده و مواد معلق انباشته بین آنها شسته می شوند در نتیجه سرعت عبور آب مجددا به حد مطلوب خواهد رسید. شستشوی معکوس به سه صورت دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک انجام می شود.

همچنین همواره باید فاصله حدود ۵۰ سانتی متر در بالای فیلتر شنی نیز خالی باشد تا از سر ریز شدن و هدر رفت سیلیس به هنگام شستشو جلوگیری شود.

فیلترهای شنی برای سیستم تصفیه استخر با توجه به ابعاد و حجم آب استخر انتخاب خواهند شد.

فیلتر کارتریج

فیلتر کارتریج یا میکرونی برای حذف ذرات معلق با قطر ۱ تا ۲۰ میکرون در سیستم تصفیه آب استخر استفاده می شود. این فیلتر شامل هوزینگ و فیلتر است. هوزینگ فیلتر کارتریج پوسته یا محفظه ای برای نگهداری فیلترها است و فیلتر ها درون آنها قرار می گیرند. هوزینگ ها در جنس های استنلس استیل ۳۰۴، استنلس استیل ۳۱۶ و انواع پلی اتیلنی طراحی و ساخته می شوند.

انتخاب فیلتر کارتریج بر اساس میزان دبی انجام می شود. هر چه دبی استخر پایین تر باشد از هوزینگ با جنس پلی اتیلن و برای ظرفیت های بالاتر از هوزینگ با جنس استنلس استیل استفاده می شود.

۴- گندزدایی:

گندزدایی آب استخرها به وسیله کلر و ازن انجام می شود.

میزان گندزدایی آب بوسیله ازن تا حدود ۳۰۰۰ باز قوی تر از گندزدایی با کلر است.

در مرحله گندزدایی باید عوامل مختلفی مانند PH، دما و میزان کلر موجود در آب را نیز اندازه بگیریم.

برای سنجش pH آب می توان از کیت سنجش استفاده کرد. این پارامتر در تعیین دوز تزریق مواد شیمیایی بسیار موثر است. به عنوان مثال هنگامی که pH آب هشت است افزودن کلر تنها ۲۰ درصد خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد در صورتی که در pH=7.4 افزودن کلر تا ۶۰ درصد خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد. بنابراین در مرحله ضد عفونی کردن آب استخر باید عوامل مختلف را در نظر داشت و با توجه به آنها دوز محلول ضد عفونی کننده را انتخاب و تزریق نمود.

همچنین هر چه تنظیم pH بهتر صورت بگیرد، میزان کلر باقیمانده آب و در نتیجه بوی ناشی از در محیط استخر آن کمتر خواهد بود.

گندزدایی آب استخر به وسیله ازن نیز انجام می شود. ازن ماده ای ناپایدار است و علاوه بر آن میکروب کش بسیار قوی به شمار می آید. از مزیت های آن نسبت به کلر می توان به این اشاره کرد که هیچگونه بوی نامطبوعی ندارد و همچنین در تماس با آب و پوست انسان سوزن و تحریک کنندگی پوستی را ایجاد نمی کند.

همچنین در مرحله نهایی باید توجه داشت که آب خروجی از سیستم تصفیه توازن شیمیایی وجود داشته باشد و در صورت نیاز مواد شیمیایی مختلفی مانند کات کبود، زاج و … و یا مبدل های حرارتی نیز به سیستم اضافه شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;