آشنایی با انواع لوله های تاسیساتی

یکی از المان های اساسی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند، لوله های تاسیساتی هستند. همان طور که می دانید استفاده از لوله های تاسیساتی به منظور انتقال سیالات و گاز صورت می گیرد. آن چه که در تقسیم بندی لوله های تاسیساتی نقش دارد، جنس لوله می باشد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، ساخت لوله ها با در نظر گرفتن استانداردهای لازم صورت می گیرد. آن چه که در تعریف استاندارد برای ساخت لوله های تاسیساتی نقش دارد، شرایطی هم چون دما، فشار، رنگ، سایز و غیره می باشد. علاوه بر جنس لوله ها و مواد تشکیل دهنده آن ها،کاربرد لوله نیز می تواند در تقسیم بندی آن نقش داشته باشد. برای آشنایی با انواع لوله ها در ادامه با مطلب زیر ما را همراهی کنید.
انواع لوله های تاسیساتی
همان گونه که در بالا اشاره شد، لوله های تاسیساتی بر اساس جنس و مواد سازنده آن ها به انواع مختلفی تقسیم بندی شده و شامل موارد زیر می باشند:
  • لوله های فلزی
  • لوله های غیر فلزی
در ادامه به بیان توضیحات بیش تر در مورد هریک می پردازیم.
انواع لوله فلزی
لوله های فلزی خود به دو دسته لوله های آهنی و غیر آهنی تقسیم بندی می شوند. در ساخت لوله های آهنی از چدن و فولاد استفاده می شود. لوله های غیرآهنی نیز به لوله هایی گفته می شود که از سرب، آلومینیوم، مس و روی در ساخت آن ها استفاده شده باشد.
لوله چدنی
کاربرد هریک از این لوله ها با توجه به ویژگی های آن ها متفاوت می باشد. برای مثال از لوله های چدنی در سیستم لوله کشی فاضلاب استفاده می شود. از مزایای استفاده از این لوله ها می توان به باز کردن آسان گرفتگی آن ها، مقرون به صرفه تر بودن آن ها نسبت به لوله های آهنی و پوسیدگی کم تر نسبت به لوله های فلزی اشاره کرد. در کنار مزایای آن استفاده از این لوله ها معایبی نیز به همراه دارد. برای مثال زمان بر بودن نصب این گونه لوله ها نسبت به لوله های فلزی، وزن زیاد و زنگ زدگی از معایب این گونه لوله ها به شمار می رود.
لوله فولادی
لوله های فولادی که از دیگر انواع لوله های آهنی هستند و در تاسیسات حرارت مرکزی، سیستم های تهویه و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.
لوله مسی
لوله های مسی از دیگر انواع لوله های تاسیساتی  هستند که در سیستم آب و فاضلاب، سوخت رسانی و دستگاه های تهویه مورد استفاده قرار می گیرد. لوله هایی که از مس در ساخت آن ها استفاده شده است، از قیمت نسبتا بالایی برخوردار هستند و از این رو در تاسیسات آب و فاضلاب کم تر مورد استفاده قرار می گیرند.
لوله سربی
استفاده از لوله های سربی نیز در سیستم فاضلاب ها، انتقال مواد شیمیایی و گازهای سمی صورت می گیرد.
لوله آلومینیومی
لوله های آلومینیومی که در دسته انواع لوله های غیر آهنی قرار می گیرند، بیش تر به منظور سوخت رسانی مورد استفاده قرار می گیرند.
لوله غیر فلزی
لوله های غیر فلزی از دیگر انواع لوله هایی هستند که در تاسیسات مورد استفاده قرار می گیرند و خود به انواع سیمانی، بتنی و پلاستیکی تقسیم بندی می شوند. در ادامه به بیان توضیحاتی در مورد هر یک می پردازیم.
لوله سیمانی
لوله های سیمانی که در دسته لوله های غیر فلزی قرار دارند، در سیستم آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند.
لوله های پلاستیکی
انواعی دیگر از لوله های غیر فلزی که در تاسیسات مورد استفاده می گیرند، لوله های پلاستیکی می باشند. انواع لوله پلیکا PVC، لوله پلی اتیلن و لوله پروپیلن در دسته لوله های پلاستیکی قرار می گیرند.
استفاده از لوله های پلاستیکی، در سیستم آب و فاضلاب و در انتقال گاز در فشار کم صورت می گیرد. از مزایای این گونه لوله ها می توان به قیمت پایین، تعمیر آسان در هنگام آسیب دیدگی، عدم زنگ زدگی، وزن پایین، حمل و نقل آسان، یکنواختی جدار داخلی لوله ها و عدم نیاز به عایقکاری اشاره کرد. از جمله معایب این گونه لوله ها می توان به آسیب پذیری آن ها در برابر اشعه خورشید و محدودیت دمایی برای استفاده اشاره کرد. استفاده از این لوله ها در سیستم های گرمایشی امکان پذیر نیست. نمونه های غیر استاندارد این گونه لوله ها نور خورشید را از خود عبور می دهند که همین امر باعث رشد جلبک در داخل لوله خواهد شد.
لوله پلیکا PVC
از ویژگی این گونه لوله های پلاستیکی می توان به مقاومت آن ها در برابر اسیدها و بازها اشاره کرد. استفاده از این لوله ها در دمای بین ۱۰ تا ۶۰ درجه سانتی گراد مناسب بوده و در سیستم تاسیسات آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد. از معایب این گونه لوله ها می توان به خشک و شکننده بودن آن ها در آب و هوای سرد و زمان بر بودن عملیات نصب، اشاره کرد.
لوله پلی اتیلن
استفاده از این لوله در سیستم های صنعتی و آبرسانی صورت می گیرد. این گونه لوله ها در برابر اسیدها از خود مقاومت نشان داده و دچار خوردگی نمی شوند. لوله های پلی اتیلن در سیستم های آب رسانی، تاسیسات آب و فاضلاب و انتقال گاز در فشار کم مورد استفاده قرار می گیرند. از این لوله ها می توان در دمای بین ۵۰ تا ۸۰ درجه سانتیگراد استفاده کرد. از ویژگی های این گونه لوله ها می توان به مقاومت آن ها در برابر اسیدها و بازها اشاره کرد.
لوله پروپیلن
لوله پروپیلن از دیگر انواع لوله های پلاستیکی می باشد که بیش تر در سیستم های صنعتی و آبرسانی مورد استفاده قرار می گیرد. این گونه لوله ها در برابر اسیدها از خود مقاومت نشان می دهند.
منبع ساختمانچی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;