آزادگان در تدارک مناقصه محدود

به گزارش تاسیسات نیوز، در حاشیه امضای قرارداد مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین توضیحاتی درخصوص روند امضای قرارداد دیگر میادین کشور ارائه داد. به گفته وی، شرکت ملی نفت ایران بر اساس تفاهم‌نامه‎های مطالعاتی که امضا کرده، باید حدود 75 طرح مطالعاتی دریافت کند که تاکنون بیش از 20 طرح دریافت کرده است.





کاردر درباره مناقصه میدان آزادگان گفت: به جای اینکه اسناد مناقصه برای همه شرکت‎ها ارسال شود، نامه‎ای ارسال شد تا بر مبنای آن، شرکت‎هایی که تمایل به حضور در مناقصه آزادگان دارند اعلام آمادگی کنند و پس از نهایی شدن این کار، مناقصه محدود برگزار می‎شود.





وی با بیان اینکه فرآیند این کار چند هفته‎ای زمان می‎برد، عنوان کرد: همچنین از آنجا که برخی شرکت‌کنندگان در مناقصه، پیش از این با شرکت ملی نفت ایران تفاهم‌نامه امضا نکرده‎اند و طبیعی است مطالعات فنی آنها چند ماه زمان ببرد، بنابراین بعید است قرارداد میدان آزادگان در این دولت امضا شود.





اظهارات کاردر در حالی مطرح می‌شود که تفاهم‌نامه بر سر طرح توسعه میدان آزادگان جزو اولین تفاهم‌نامه‌هایی بود که بعد از لغو تحریم‌ها میان ایران و شرکت‌های غربی امضا شد و از این رو گمان می‌رفت که طرح قرارداد برای توسعه این میدان پیش از دیگر میادین نفتی و گازی کشور نهایی شود. با این حال مخالفت‌هایی که در داخل کشور برای واگذاری این میدان انجام شد، امضای قرارداد را با تاخیر مواجه کرد.




معاون وزیر نفت همچنین توضیحاتی درخصوص لایه نفتی پارس جنوبی ارائه داد. به گفته وی، شرکت دانمارکی مرسک برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی مدل فنی خود را ارائه داده و از سوی کارشناسان شرکت ملی نفت ایران این مدل بررسی و دیدگاه‎ها و پیشنهادها روی این مدل ارائه شده است.





کاردر با بیان اینکه تاکید ما بر این است که با توجه به مشترک بودن مخزن، سرعت تخلیه افزایش یابد، می‌گوید: تاکنون به جز مرسک، شرکت دیگری برای توسعه لایه نفتی پارس‌جنوبی ابراز تمایل نکرده است. این لایه نفتی، میدانی تکنیکالی است و مرسک تجارب خوبی در این زمینه دارد.





به گزارش دنیای اقتصاد، شرکت مرسک پیش از این در سمت قطری لایه نفتی حضور داشته، اما برای توسعه فاز دوم این پروژه با شرکت ملی قطر به توافق نرسیده است. کاردر همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گویا هندی‎ها انتظار دارند ایران توسعه فرزاد B ‌را به آنان واگذار کند، عنوان کرد: اگر قراردادی بخواهد از ابتدا تحمیلی پیش رود، بدون شک در درازمدت نمی‌تواند دوام بیاورد و اثربخش شود.





وی بدون اینکه از ابراز تمایل شرکت روسی گازپروم برای توسعه این میدان سخنی بگوید از آماده‌سازی بسته‎های کاری در قالب EPCF برای توسعه فرزاد B خبر می‌دهد. به گفته کاردر همچنان اگر مدل مالی که از منظر شرکت ملی نفت ایران دارای توجیه اقتصادی است ارائه شود، این مدل دریافت و بررسی می‎شود، اما روند توسعه میدان متوقف نخواهد شد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;