فاز 11 در آستانه امضای قرارداد

به گزارش تاسیسات نیوز، بحث درخصوص زمان انعقاد قرارداد نهایی با توتال برای توسعه فاز 11 ادامه دارد.





کاردر مجددا توضیحاتی درخصوص روند کار ارائه داد. به گفته وی، متن این قرارداد نهایی شده است و امضای قرارداد منتظر دریافت برخی مجوزهای باقی‌مانده و هماهنگی با مدیران ارشد شرکت‎های طرف قرارداد برای حضور در مراسم است، از این‌رو این قرارداد ظرف هفته‎های آینده امضا می‎شود





. کاردر افزود: شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های طرف قرارداد، پیش از امضای قرارداد، مجوزهای لازم را از ارگان‎های مختلف دریافت می‎کنند و به این ترتیب، قرارداد بلافاصله پس از امضا وارد مرحله اجرا می‎شود. در حالی کاردر از انتظار برای اخذ «مجوز‌های لازم» خبر داده است که مشخص نیست منظور از این «مجوز‌های لازم» چیست؟





به نظر می‌رسد اخذ مجوزهای لازم به گزارش‌هایی که در هفته‌های اخیر درخصوص این قرارداد و شرکت توتال در رسانه‌های مخالفان دولت منتشر شده بی‌ارتباط نباشد. به‌طور مثال هفته گذشته گزارش‌هایی مبنی بر «تصویب نشدن سند رازداری و محرمانگی از سوی شورای عالی امنیت ملی، جلوگیری قاطعانه از امضای هرگونه قرارداد جدید تا تصویب این سند و خطر انتقال اطلاعات ایران به قطر از سوی توتال» منتشر شد.






این در حالی است که بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان داد که همزمان با ارائه اطلاعات فنی میدان به طرف خارجی میان دو طرف سند محرمانگی به امضا رسیده است.





سنگ‌اندازی روزانه دلواپسان در حالی درجریان است که مدیر عامل توتال از مصمم بودن این شرکت برای حضور در فاز 11 با وجود ریسک‌ بازگشت تحریم‌های غرب می‌گوید. پاتریک پویان، مدیرعامل توتال روز گذشته در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که تابستان امسال کار روی فاز 11 پارس جنوبی را آغاز خواهند کرد.





پویان در این مصاحبه گفته است: «ما کاملا از ریسک‌های موجود و احتمال بازگشت تحریم‌ها مطلع هستیم، اما معتقدیم این قرارداد ارزش یک میلیارد دلار ریسک را دارد؛ زیرا بازار بزرگی پیش روی ما گشوده می‌شود.» توتال با به توافق رسیدن ایران و غرب در سال 2015، سرمایه ابتدایی یک میلیارد دلاری برای حضور در پروژه‎های ایران در نظر گرفت.





اگر مراحل کار به خوبی پیش برود با توجه به اینکه 1/ 50 درصد از این پروژه متعلق به این شرکت است، این شرکت میزان سرمایه‌گذاری خود را تا 4/ 2 میلیارد دلار افزایش خواهد داد. حداکثر هزینه توسعه فاز 11 حدود 8/ 4 میلیارد دلار برآورد شده و به غیر از توتال، پتروپارس(9/ 19 درصد) و شرکت ملی نفت چین(30 درصد) در این پروژه سرمایه‌گذاری خواهند کرد. همچنین به دلیل باقی ماندن تحریم‌های معاملات دلاری با ایران، توتال هزینه این پروژه را به یورو و از منابع شرکت تامین خواهد کرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» ترامپ که از اوایل سال جاری میلادی کار خود را به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا آغاز کرده، در این مدت مواضعی بسیار سرسختانه علیه ایران اتخاذ کرده و بارها توافق هسته‌ای ایران و غرب را «بدترین قرارداد تاریخ» نامیده است. علاوه بر این طرح تحریم‌های ایران در مجلس سنای آمریکا به بهانه فعالیت موشکی ایران به تصویب رسیده و حال منتظر تصویب ترامپ و کنگره است. پویان در این گفت‌وگو به تصویب تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران از سوی ترامپ که اواخر ماه قبل رخ داد اشاره می‎کند و با بیان اینکه هر 6 تا 8 ماه باید تعلیق تحریم‌ها تمدید ‌شود، می‌گوید: «ما ناچاریم با این ابهامات سرکنیم.» پویان دلیل پذیرش این ریسک را به سیاست‌ها و استراتژی توتال مرتبط می‌داند. به گفته وی، این شرکت قصد دارد روی پروژه‌هایی در سراسر دنیا که نرخ بازگشت سرمایه بالای ۱۵ درصد دارد، فعالیت کند و این شامل میدان گازی پارس جنوبی نیز می‌شود. مدیرعامل توتال قرارداد جدید نفتی ایران را متفاوت از قراردادهای قبلی می‌داند و بر این باور است که قرارداد نفتی ایران بهبود یافته و اگر پروژه‌های کشور سود متناسبی نداشته باشد، توتال به ایران باز نخواهد گشت.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;