آب و ریزگرد؛ چالش‌های شرق ایران

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی صبح امروز در همایش ملی چالش‌های آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حاکمیت که از روز گذشته با حضور وزیر نیرو درمشهد آغاز شد، طی سخنانی اظهار داشت: کمبود آب و پدیده گرد و غبار دوچالش اساسی شرق کشور است که حساسیت ها و بحران های زیست محیطی متعددی را در منطقه به دنبال داشته و چرخه معیوب رشد جمعیت،فقر و تخریب محیط زیست را به همراه داشته است.


تورج همتی افزود: پدیده مهاجرت ناشی از بی آبی و کم آبی دراستان های مبدأ شرق کشور بر مباحث اقتصادی و اجتماعی کلانشهر مشهد تأثیر گذار بوده و امروز ما درمشهد با پدیده ای بنام حاشیه نشینی آبی مواجه هستیم.


وی ادامه داد: ابعاد اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی، بسترساز مشارکت بهره برداران ، تضمین کننده لحاظ مولفه های انصاف، عدالت و آینده‌نگری در رابطه با اقدامات امروزمان است و در یک کلمه پایداری توسعهرا به همراه می‌آورد تا پاسخ‌های امروز، خود تبدیل به چالش‌های فردا نشوند.


به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، همتی ضمن اشاره به اینکه شرق کشور به خاطر ماهیت اقلیمی خود عمدتاً و اصالتاً متکی به آب‌های زیرزمینی است و آبخوان‌ها منبع استراتژیک ما محسوب می‌شوند گفت: در خراسان رضوی، رکورددار کسری مخزن سالانه هستیم و نزدیک به ۱۳۰% از آب‌های تجدید پذیر خود را استفاده می‌کنیم.


وی ادامه داد: اقداماتی برای تعادل بخشی تعریف و در دستور انجام قرارگرفته است که دراین خصوص می توان به حوزه نصب کنتورها (که خراسان رضوی در آن پیشتاز بوده)، انسداد چاه‌های غیرمجاز و اقدامات اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد که امید است نتیجه بخشی و اثرگذاری لازم را داشته باشد.


مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی درادامه ی طرح محورهای دارای اولویت اجرایی این حوزه، به موضوع مدیریت مصرف و آبهای نامتعارف و باز چرخانی پساب و انتقال آب به عنوان عمده عوامل متمرکز بر ابعاد کمی و کیفی آب اشاره کرد و افزود: نیاز است تا به ابعاد کیفی چه در حوزه آب های زیر زمینی، یا در موضوع پساب و باز چرخانی و چه در ابعاد اجتماعی توجه بسیار جدی تر داشته باشیم چرا که اصولا کمیت و کیفیت، ابعاد غیر قابل تفکیکی است که نباید به خاطر یکی، از دیگری غفلت کرد.


وی دربخش دوم سخنان خود افزود: باید باور کنیم که تنها با خردورزی جمعی می‌توانیم چالش‌ها و راه‌حل‌ها را بهتر و پایدارتر درک کنیم و لازمه پرداختن اصولی به این امر، سعه صدر و فرصت دادن برای بیان دیدگاه‌های مختلف خصوصاً از سوی نخبگان و فعالان این عرصه است که می تواند درنهایت منجر به دستیابی به بهترین گزینه‌ها در راستای منافع ملی باشد که خود نیز مستلزم انتشار آزاد نتایج مطالعات انجام شده است.


وی توجه به اصلپایداری و آینده نگری درخصوص ارزیابی راه حل ها را دومین راهبرد عملیاتی برشمرد وافزود: ظرفیت مهم مغفول بالا دستی که جای آن در تصمیم گیری ها و آینده نگری ها خالی است، سومین راهبرد مورد تأکید است و البته این ظرفیت، سیاست هوشمندانه ای است که در بند نهم سیاست های ابلاغی رهبری در موضوع جمعیت در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳طراحی گردیده است وبر اساس این سیاست قرار بوده، بارگذاری و فشاری که به منابع آب می آوریم را تعدیل و جمعیت را بازتوزیع کنیم.


این مقام مسئول درادامه سخنان خود را با ارائه پیشنهاداتی به پایان برد که طی آن به «پایداری توسعه»، به عنوان حلقه مفقوده بسیاری از تلاش ها اشاره کرد گفت: برای حل پایدار چالش های آب در شرق کشور، ضرورت دارد تا دبیرخانه ای دائمی ، تاسیس و راه اندازی شود تا با بهره گیری از تجارب ملی و بین المللی موفق در نظارت و کمک دائمی به پایداری، راه حل ها را دنبال کنیم.


تورج همتی همچنین ضمن اشاره به نیاز به گسترش گفتگوهای صحیح و عالمانه گفت: «نشست های گفتگو در رابطه با آب» که الگویی از آن به عنوان شب های آب، پیش از این دنبال شده است؛ باید مجددا و به شکل گسترده تر در دستور کار قرار گیرد.


وی به نقش حیاتی اما دیر بازده آموزش و ارتقاء آگاهی های عمومی ، اشاراتی داشت و افزود: لازم است برای اقشار گوناگون بویژه هفت گروه بهره برداران بخش کشاورزی، زنان، نخبگان و فعالان جامعه، اصحاب رسانه، مراجع دینی و مذهبی، کودکان و نوجوان و نیز مدیران و دست اندرکاران تصمیم گیر، تصمیم ساز و مجری و ناظر در بدنه قوای سه گانه اداره کشور؛ برنامه های آموزشی و مشارکتی دائمی داشته باشیم.


گفتنی است ، در این همایش دو روزه که در مجتمع سپید دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد ، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استانداران و فرمانداران استانهای شرق کشور و نیز جمعی از مسئولان ارشد استان و کارشناسان و متخصصان دانشگاهی حوزه آب حضور دارند.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;