آبستراکسیون

روح الله واصف/ سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: به نام خدا، همکاران گرامی سلام و خدا قوت ؛ پس از انتخابات نظام‌مهندسی، انتخاب هیئت‌رئیسه و سپس رئیس سازمان نظام‌مهندسی بسیار مهم است و همه منتظر انتخاب فرد موردنظر هستند. طبیعی است که همه باید سعی کنند تا مؤثر‌ترین، حرفه‌ای‌ترین و مدبرترین فرد را برای این سمت انتخاب کنند که این کشتی شکوهمند را ناخدایی لایق باید.
در سازمان نظام‌مهندسی تهران اتفاق جالبی افتاده است که به خوبی دو تفکر متفاوت انتخاب‌شده را نشان می‌دهد. در نخستین جلسه سازمان که معمولاً به انتخاب رئیس می‌انجامد، تعداد قابل‌توجهی از اعضا شرکت نکرده‌اند و این غیبت کاملاً عمدی نشان از علاقه غایبین به انتخاب کسانی برای هیئت‌رئیسه بوده است که گروه دیگر تمایلی به انتخاب آن‌ها نداشته‌اند. از رسمیت انداختن جلسه چند پیام مهم دارد. اول این‌که تصمیمات مهم خارج از جلسه اصلی گرفته می‌شود و جلسات نمایشی است؛ یعنی بی‌توجهی به خرد جمعی و انتقال جلسات از ایران‌زمین به دفترهایی در میرداماد و … .
دومین پیام این غیبت، معرفی اقلیت قدرتمند هیئت‌مدیره است که در رأی‌گیری شکست می‌خورند ولی می‌توانند با آبستراکسیون جلوی تصمیمی را بگیرند. آیا این استراتژی همیشه کاربردی است و آیا اکثریت حاکم تلاشی در همراه کردن این اقلیت با خود خواهند نمود؟ تا مدتی بعد متوجه این دادوستد احتمالی می‌شویم.
سومین پیام تلخ این ماجرا، تمامیت‌خواهی اکثریت حاکم است که نتوانسته‌اند و نخواسته‌اند هیچ صندلی‌ای را به اقلیت بدهند. دنیای سیاست دنیای دادوستد است. حتی در جلسات کنترل نقشه نیز طراحان حرفه‌ای بخشی از نظرات ساده‌تر کنترلر ایرادگیر را می‌پذیرند و بخشی از نظرات وقت‌گیر را نمی‌پذیرند و با کنترلر کنار می‌آیند تا در این معامله همه راضی باشند. آیا اکثریت این بازی ساده را بلند نیستند؟ شاید این یکسونگری اثرات خوبی برای نظام‌مهندسی نداشته باشد.
چهارمین پیام این ماجرا، یکدست نبودن هیئت‌مدیره است که به نظر بسیار خوب است. اثرات گروه‌هایی که همه هم‌نظرند را در دوره‌های قبلی دیده‌ایم و شاید دو جناح هیئت‌مدیره این بار با دقت بیشتری به وظایف خود برسند؛ زیرا نخستین بازجو هر جناحی، جناح مقابل است. شاید دیگر نتوان افرادی با حداقل سواد را در نظام‌مهندسی استخدام کرد و یا از انتخاب‌های بی‌هدف و بی‌دلیل برای سمت‌های مختلف خودداری شود.
منتظر می‌مانیم تا نتایج این زورآزمایی را ببینیم و هر تصمیمی را با چشم ‌باز رصد خواهیم کرد. آیا این دو جناح می‌توانند مشکلات بزرگ مالیاتی، دور زدن‌های نهادهای دولتی و نارضایتی پررنگ مهندسان از حق‌الزحمه‌های خود را حل کنند؟ قطعاً با این شروع … .
تا بعد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;