یکی از عوامل مهم در آلودگی هوا وجود گوگرد در بنزین و نفت گاز است

 

 اصلاح قیمت انرژی، بهینه سازی مصرف سوخت، جمع آوری گازهای همراه، توزیع کارت سوخت به منظور کاهش مصرف بنزین از جمله اقدامات در جهت حفظ محیط زیست بوده است.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، مهندس حمدالله محمد نژاد  یکی از عوامل مهم در آلودگی هوا را وجود گوگرد در بنزین و نفت گاز عنوان کرد و گفت: برای حل این مشکل برنامه ریزی لازم در پالایشگاهها برای تولید بنزین با استاندارد یورو 4و5 صورت گرفته و طبق این برنامه گوگرد موجود در بنزین به حدود 10 PPM خواهد رسید که مطابق استاندارد روز جهان است. در حال حاضر در پالایشگاه تهران بنزین با گوگرد زیر 50 ppm تولید می شود که بر اساس استاندارد یورو 4 است که در آینده نزدیک بنزین با استاندارد یورو 5 جایگزین آن خواهد شد. یکی از عوامل مهم در آلودگی هوا وجود گوگرد در بنزین و نفت گاز است/ تشریح آخرین اقدامات وزارت نفت برای حفاظت از محیط زیست

 

وی افزود: برای تولید بنزین با استاندارد یورو4و 5 نزدیک به 16 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد شد که تاکنون بیش از 8 میلیارد دلار در این ارتباط هزینه شده است. هم اکنون روزانه بیش از 8 میلیون لیتر بنزین یورو4و 5 در تعدادی از پالایشگاههای کشور تولید می شود که این میزان تا اوایل سال آینده به تدریج به میزان 23 میلیون لیتر در روز افزایش و در جایگاههای سوخت عرضه خواهد شد .

 

کاهش انتشار گازهای گلخانه ای

 

به گزارش نفت نیوز، معاون وزیر نفت در ادامه خاطر نشان کرد: در بخش آلودگی هوا در راستای سیاست No Flaring با هدف جلوگیری از انتشار آلاینده ها در صنایع بالادستی نسبت به تعریف پروژه های جمع آوری 99% از گازهای همراه نفت اقدام نموده است

است از جمله جمع آوری گازهای همراه جزیره خارگ و بهرگان با هدف کاهش انتشار 14 میلیون تن در روز گاز CO2 و با سرمایه گذاری 2000 میلیون دلار را در حال اجرا دارد. در بخشی از این پروژه که موسوم به پروژه سروش و نوروز می باشد موفق به ثبت آن در UNFCCC گردیده و در یک بازه زمانی 10 ماهه نزدیک به 202000 تن اعتبار کاهش انتشار (CER)کسب گردیده است.

 

مدیریت پساب و پسماند های صنعتی

مهندس محمد نژاد در ادامه به تصفیه پساب و مدیریت پسماندهای صنعتی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: تمامی مجتمع های پالایشگاهی و پتروشیمی کشور مجهز به تصفیه خانه های پساب صنعتی هستند و پسماندهای صنعتی که قابل بازیافت هستند بازیافت می شود و یکی از طرح ها در این زمینه قرار دادن دستگاه های تفکیک کننده در دکل های حفاری به منظور کاهش پسماندهای ویژه است که این طرح نزدیک به 50 درصد پیشرفت داشته و تا سال آینده تمام دستگاه های حفاری به این سیستم مجهز خواهند شد

 

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح از آلودگی محیط زیست دریا جلوگیری می شود. با استفاده از تفکیک گرهای سیال سر چاهی بیش از 190 هزار بشکه نفت خام در مناطق نفت خیز جنوب بازیافت خواهد شد . این تفکیک گرها به صورت سیار هستند که آب و نفت را از هم جدا و از آلودگی خاک جلوگیری می کنند.

وی یادآور شد: از 3 سال پیش دو محوطه دفن پسماند (لندفیل) برای جمع‌آوری پسماندهای ویژه صنعت نفت در منطقه ماهشهر راه اندازی شده و قرار است که طی اقدام مشابهی در عسلویه نیز راه اندازی شود. زباله سوزهای موجود در مجتمع های پالایشگاهی و پتروشیمی مطابق با استانداردهای جهانی ساخته شده و به تایید سازمان حفاظت محیط زیست رسیده است .

 

تقویت سازی مدیریت زیست محیطی در صنایع نفتی حوزه خلیج فارس

مهندس محمد نژاد ضمن اشاره به تازه ترین طرحهایی که هم اکنون در اداره کل HSE وزارت نفت با همکاری سازمان بین المللی ژاپن-جایکا در حال انجام است گفت : تقویت سازی مدیریت زیست محیطی در صنایع نفتی حوزه خلیج فارس و سواحل آن و طرح آماده سازی مدل داوطلبانه اقدامات ملی برای کاهش گازهای گلخانه ای (NAMAs) در صنایع نفت وگاز از جمله طرح هایی است که در راستای ارائه یک طرح جامع برای مدیریت محیط زیست صنایع نفت و گاز و همچنین تهیه طرح واکنش اضطراری جهت مقابله با بحران های آلودگی نفتی در خلیج فارس در حال اجرا است .

 

اختصاص 4500 هکتار فضای سبز در تاسیسات نفتی

محمد نژاد در زمینه فعالیت های محیط زیست در بخش منابع طبیعی به کاشت بیش از 8 میلیون اصله نهال درخت حرا در سواحل اطراف ماهشهر و بندرامام خمینی به منظور حفظ محیط زیست اشاره کرد.

وی گفت : جنگل های حرا می توانند غنی ترین جنگل های جهان به لحاظ ذخیره کربن باشند و میزان کربن ذخیره شده در آن ها حتی می تواند از میزان جنگل های بارانی نیز بالاتر باشد. در برخی از پالایشگاه ها و پتروشیمی ها بیش از 40 درصد فضای آنها به فضای سبز اختصاص داده شده که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری میزان فضای سبز اطراف تأسیسات به بیش از 4500 هکتار برسد.

 

گفتنی است همزمان با هفته گرامی داشت هوای پاک در پانزدهمین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز کشور تعداد 122 صنعت معرفی گردیدند که 36 واحد آن ( 30 درصد از صنایع سبز انتخابی کشور) متعلق به وزارت نفت بود.

این واحدها بر اساس فرآیند ارزیابی و انتخاب صنایع سبز موفق به دریافت تندیس و لوح سبز از معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست شدند.

 

انتهای پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;