دولت قیمت گاز پتروشیمی‌ها را 2 برابر کرد

 

دولت با مبنا قرار دادن ارز مرکز مبدلاتی قیمت فروش خوراک به صنایع پتروشیمی را 2 برابر کرده است، با این وجود کارشناسان خواستار محاسبه قیمت خوراک پتروشیمی‌ بر مبنای نرخ فروش گاز به پاکستان شده‌اند تا امکان رقابت با قطر و عربستان فراهم باشد.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، در حال حاضر به طور متوسط روزانه 30 تا 35 میلیون مترمکعب گاز به عنوان خوراک به صنایع پتروشیمی عرضه می شود که با تصمیم جدید دولت نرخ خوراک پتروشیمی ها به جای محاسبه با ارز مرجه 1226 بر مبنای قیمت ارز در مرکز مبدلات ارزی محاسبه خواهد شد.

احمد مهدوی درباره جزئیات تصمیم گیری‌های جدید دولت برای تعیین قیمت خوراک صنایع پتروشیمی کشور، گفت: برای تحقق اهداف چشم انداز توسعه صنعت پتروشیمی به‌غیر از شرایط حمایتی همچون وام‌های بانکی که برخی کشورها در اختیار صنایع‌ خود می‌گذارند، قیمت خوراک پتروشیمی هم باید رقابتی باشد و اگر کمتر از میانگین منطقه نیست، حداقل بیشتر هم نباشد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی افزود: اخیرا تصمیم گرفته شده، قیمت خوراک گازی مطابق با نرخ اتاق مبادلات ارزی محاسبه شود که نتیجه‌ای جز حداقل 2 برابر شدن نرخ خوراک نخواهد داشت و این وضعیت، امکان رقابت و فعالیت صنایع پتروشیمی کشور را کاهش داده یا از بین می‌برد.

به گفته این مقام مسئول در کشورهای حاشیه خلیج فارس همچون عربستان سعودی حتی اگر فرض کنیم نیمی از شرکت‌های پتروشیمی آنها خصوصی باشد و باقی دولتی، باز هم طوری برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود که با اعمال 30 درصد تخفیف در خوراک به ویژه خوراک مایع صنایع پتروشیمی، سود و منفعتی نیز نصیب بخش خصوصی شود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی خواستار قیمت‌های منطقی خوراک هستند، اظهار داشت: به طور منطقی می‌پذیریم که قیمت گاز اتان پایین است و باید به سمت قیمت‌های بالاتر تعدیل شود ولی از سوی دیگر معتقدیم قیمت خوراک مایع به شدت بالا است و ادامه فعالیت با این قیمت‌ها و سرمایه‌گذاری اصلا مقرون به صرفه نخواهد بود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی خواستار بازنگری نرخ خوراک توسط نمایندگان در مجلس شورای اسلامی و همچنین مسئولان در دولت شد و افزود: تعیین قیمت عادلانه برای نرخ اتان و خوراک مایع با در نظر گرفتن شرایط رقابتی موجود با کشورهای منطقه به ادامه فعالیت رو به رشد صنعت پتروشیمی که 45 درصد درآمد غیر نفتی کشور را ایجاد می‌کند، کمک خواهد کرد.

مهدوی به مهر تاکید کرد: انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی به منظور تعیین این نرخ عادلانه در بخش‌های بالادست، میان‌دست و پایین دست پتروشیمی مطالعات کارشناسی انجام داده و آماده است در صورت اعلام از سوی مسئولان، نتایج را به آنها ارائه دهد.

پاکستان مبنای قیمت فروش گاز به پتروشیمی باشد

اکبر ترکان معاون اسبق وزیر نفت در خصوص افزایش 2 برابری نرخ خوراک صنعت پتروشیمی، گفت: نرخ خوراک گازی پتروشیمی ها در کشور باید از کشورهای رقیب ارزان تر باشد.

این کارشناس اقتصاد انرژی خواستار قیمت گذایر منطقی و عادلانه قیمت خوراک مایع و گازی پتروشیمی توسط دولت شد و تصریح کرد:‌ در شرایط فعلی گاز (متان) تحویلی به پتروشیمی‌ها کمتر از دو سنت و متوسط قیمت گاز در بازارهای صادراتی بین 25 تا 35 سنت است.

وی، ادامه داد: باتوجه به اینکه محصولات پتروشیمی به صورت ارزی به بازارهای بین‌المللی عرضه می‌شود بنابراین نه قیمت فعلی کمتر از 2 سنت منطقی بوده و نه قیمت‌های بالای بین 25 تا 35 سنت برای گاز متان توجیه اقتصادی دارد.

ترکان با یادآوری اینکه تخفیف برای فروش خوراک باید به تمامی حلقه های بالادستی، میان دستی و تکمیلی صنعت پتروشیمی ملاک محاسبه قرار بگیرد، تاکید کرد: نباید تخفیف برای فروش خوراک به صنایع بالادستی اعمال شود اما برای صنایع پائین دستی و تکمیلی قیمت خوراک را بدون کوچکترین تخفیفی ارائه کنیم.

این کارشناس اقتصادی با اعلام اینکه بر خلاف صنایع بالادستی پتروشیمی، راه اندازی صنایع پائین دستی و تکمیلی پتروشیمی اشتغال آفرینی و درآمدزائی بیشتری برای کشور به همراه دارند، تبیین کرد: برای حل فصل این معضل نیاز به فرمول مشخصی برای پرداخت متناسب یارانه گاز متان به صنایع بالادستی و پایین‌دستی پتروشیمی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با مقایسه ارزش حرارتی گاز اتان نسبت به متان نسبت به قیمت گذاری آن اقدام می شود، یادآور شد: این درحالیست که اتان نباید بر مبنای ارزش حرارتی قیمت گذاری شود زیرا به عنوان سوخت به پتروشیمی‌ها تحویل داده نمی‌شود.

ترکان با بیان اینکه باید نرخ و قیمت خوراک پتروشیمی 65 درصد از ارزان‌ترین اتان صادراتی ارزان‌تر باشد، گفت: از این رو پیشنهاد می شود در محاسبه قیمت خوراک پتروشیمی‌ها بهای گاز صادراتی به پاکستان مبنا قرار گیرد .

انتهای پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;