گرانی بنزین کلید خورد

نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
تاسیسات نیوز: ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«
پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.
در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۲، ۱۳۶۲، ۱۳۷۲، ۱۳۸۲ و ۱۳۹۲ تقدیم مخاطبان می‌شود.
۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۲؛ لوله‌کشی گاز در تهران
محلات نازی‌آباد، نهم آبان تا دو ماه دیگر لوله‌کشی گاز می‌شود.
براساس برنامه تدوینی، شرکت ملی گاز لوله‌کشی گاز برای مصارف خانگی تهران را در سال‌جاری به‌صورت محدود شروع خواهد کرد. این برنامه ابتدا در جنوب و بعد در شمال تهران عملی خواهد شد.
در حال حاضر تنها منطقه «تهرانسر» واقع در شمال غربی فرودگاه مهرآباد از گاز خانگی استفاده می‌کند.
کارهای لوله‌کشی گاز این منطقه صد درصد به پایان رسیده است. لوله‌کشی نازی‌آباد و کوی نهم آبان که از مناطق پرجمعیت جنوب تهران است تا آخر سال‌جاری به پایان خواهد رسید.
در قسمت شمال غرب به منطقه طرشت و به‌خصوص اطراف کارخانه آلستوم اولویت داده شد. کارخانه آلستوم تا چند ماه دیگر از گاز استفاده خواهد کرد و پس از آنکه لوله‌کشی گاز این کارخانه به پایان رسید، لوله‌کشی گاز خانگی اطراف آن به سمت شمیران و مناطق شمال و غرب تهران آغاز خواهد شد.
مسلم این است که امسال دو منطقه پرجمعیت جنوب صاحب گاز خانگی خواهند شد و در سال آینده لوله‌کشی گاز با حجم بیشتر در نقاط مختلف شهر توسعه پیدا خواهد کرد.
۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۲؛ «محمود احمدی‌نژاد» شهردار تهران شد
محمود احمدی‌نژاد با ۱۲ رای موافق اعضای شورای شهر به‌عنوان شهردار تهران معرفی شد. جلسه شورای شهر تهران صبح امروز به‌منظور انتخاب شهردار تهران برگزار شد و در این جلسه دکتر احمدی‌نژاد با ۱۲ رای موافق، ۲ ممتنع و یک رای مخالف به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد.
احمدی‌نژاد تحصیلات خود را در رشته تخصصی عمران و در گرایش حمل‌و‌نقل و ترافیک گذرانده و در دو دوره استاندارد نمونه بوده است. او مدتی هم فرماندار بوده و هم‌اکنون عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت است.
شهردار تهران سابقه حضور در دفاع مقدس را هم داشته است.
بنزین ۱۶۵ تومانی در دستورکار دولت
مدیرکل دفتر انرژی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: پیشنهاد افزایش قیمت بنزین به حدود ۱۶۵ تومان به دولت داده شده است.
احمد داودی افزود: در پیشنهاداتی که به دولت درخصوص هدفمند کردن یارانه سوخت ارائه شده است، پیشنهاد ۱۶۵ تومان شدن کل مصرف بنزی کشور مطرح شده است. ضمن اینکه بنزین تولید در داخل به قیمت ۶۵ تومان و بنزین وارداتی به قیمت ۱۶۵ تومان یعنی قیمت وارداتی به‌علاوه هزینه حمل‌و‌نقل آن توزیع شود.
وی گفت: دولت طرح جایگزینی خودروهای فرسوده را در قالب بحث واردات خودرو در نظر گرفته است که به کاهش آلودگی و کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند.
طرح نحوه اداره بانک‌های دولتی تا دو هفته آینده به مجلس می‌رود
با توجه به ناکارآمدی سیستم بانکی طرح نحوه اداره بانک‌های دولتی به‌زودی به مجلس تقدیم می‌شود.
عبدالله پورحسینی افزود: سیستم بانکی کشور فاقد کارآیی لازم بوده و به یک خانه‌تکانی اساسی نیازمند است تا سرمایه‌های کوچک در اختیار مردم به صورت توانمندی هدایت شود.
وی درخصوص جدایی بازار پول و سرمایه گفت: با توجه به تعریف در بازار می‌توان به جواب روشنی در این زمینه دست یافت. آنچه مسلم است این است که با تفکیک دو بازار، کارآیی آنها بیشتر خواهد شد.
پورحسینی در ادامه افزود: با تفکیک نظام نظارتی دو بازار، بازار سرمایه رونق بیشتری خواهد گرفت و پتانسیل‌های سرمایه‌ای که در کشور موجود می‌باشد را بهتر و کارآتر هدایت خواهد کرد.
آمریکا خواستار وقفه ۱۸ ماهه در بازپرداخت بدهی‌ عراق شد
وزارت خزانه‌داری آمریکا خواستار یک وقفه ۱۸ ماهه برای پرداخت بدهی‌های عراق شد.
جان تیلور، معاون امور بین‌الملل وزارت خزانه‌داری آمریکا افزود: دست‌کم برای یک دوره ۱۸ ماهه نباید انتظار داشت عراق اقساط خود را بپردازد.
وی درباره رقم دقیق بدهی‌های عراق اظهار بی‌اطلاعی کرد، اما گفت: بسیار حجیم است.
براساس برخی برآوردها رقم بدهی‌های خارجی عراق حدود ۱۲۷ میلیارد دلار است.
تیلور گفت: برخی نمایندگان و مشاوران ما در حال بررسی اسناد موجود در عراق هستند تا بتوانند رقم دقیق بدهی‌های این کشور را تعیین کنند. آمریکا تلاش‌هایی را به‌طور غیررسمی در صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی برای بخشش بدهی‌های خارجی عراق انجام داده است، اما برخی کشورها با درخواست آمریکا مخالفت کرده‌اند.
وی گفت: دینار واحد پول کنونی عراق به شدت سقوط کرده است.
زمانی یک دینار عراقی معادل ۳ دلار آمریکا بود، اما  امروز هر دلار برابر با ۱۶۰۰ دینار است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;