فراهم شدن بستر قانونی تولید انرژی‌های تجدید‌پذیر

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بستر قانونی تولید انرژی های تجدیدپذیر در کشور فراهم شده است و باید با تمام توان از این بستر استفاده کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، اسدالله قره خانی در همایش ملی تجلیل از فعالان صنعت انرژی های تجدیدپذیر افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه تکلیف شد تا پایان این برنامه ۵ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی در کشور تولید شود.
وی اظهار داشت: ایران از لحاظ داشتن انرژی های تجدید پذیر مانند خورشیدی، زمین گرمایی باد و زیست توده از پتانسیل بسیار خوبی برخوردار است؛ همچنین نیروهای تحصیلکرده زیادی در این زمینه دارد بنابراین همه چیز آماده است تا از حلقه مفقوده برای تولید انرژی های تجدید پذیر استفاده کنیم.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: در دو تا سه سال اخیر تولید انرژی های تجدیدپذیر در کشور شتاب خوبی گرفته است همچنین ساختار هویتی مستقلی پیدا کرد بنابراین همه چیز فراهم است به نظر می‌رسد مشکل در تأمین اعتبار باشد.
قره خانی گفت: بر اساس عوارضی که برای تولید انرژی تجدیدپذیر در قانون اصلاح مصرف انرژی در نظر گرفته شده است باید ۱۱۰۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص می‌یافت که حدود ۳۰ میلیارد تومان آن تأمین شد.
نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این یک کار زیربنایی و به نفع کشور است که باید با شتاب بیشتری حرکت کند بنابراین انحراف در اجرا وجاهت قانونی و حتی شرعی ندارد البته امسال تا حدودی نگاه‌ها تغییر کرد و مبلغ مناسب‌تری به این امر اختصاص یافت اما با بدشانسی افزایش قیمت دلار مواجه شدیم این روند تولید را کند می کند و باید تجدید نظر صورت گیرد.
وی تأکید کرد: باید تمام اعتبارات در نظر گرفته شده برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به همین بخش اختصاص یابد و به مسائل دیگر اختصاص داده نشود کاری سخت اما شدنی است.
قره خانی ادامه داد: استان های مرزی کشور عمدتا مناطق محروم هستند اما در مقابل از پتانسیل انرژی خورشیدی بادی و آبی برخوردار است بر این اساس می‌توانیم با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در راستای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر موجب رونق این مناطق شویم.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد: اعتقاد من این است این اقدام باید توسط بخش خصوصی صورت گیرد بنابراین تنگ نظری ها را کنار بگذاریم زیرا این امر باید حتما برای سرمایه‌گذاری سود داشته باشد دنیا به این سمت و سو خواهد رفت و اگر ما دیر بجنبیم عقب می مانیم.
همچنین اکبر ادیب فر رئیس انجمن انرژی های تجدیدپذیر گفت: این انجمن مسائل مختلفی در راستای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را دنبال می‌کند که یکی از آنها تعامل با تمام ارگان‌های مرتبط در جامعه است تا بهترین نتیجه حاصل شود در این راستا تعامل خوبی با مجلس شورای اسلامی به دست آورده ایم.
وی افزود: همچنین در این راستا در تعامل خوبی با وزارت نیرو داریم و توانستیم کارگروه های مشترکی داشته باشیم تا بتوانیم نظرات همدیگر را در راستای انعقاد قراردادها کسب کنیم تا به نتایج بهتر ی در این راستا برسیم.
ادیب فر ادامه داد: یکی از مشکلات ما با بخش دولتی این بود که تصمیمات را بدون حضور بخش خصوصی می گرفتند و در راستای تعاملی که با بخش دولتی دست یافتیم قرار شد بعد از این تصمیم گیری ها با حضور بخش خصوصی گرفته شود.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: تعامل با شرکت های سرمایه گذار خارجی از دیگر یرنامه های این انجمن است .
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;