کاهش قیمت مسکن در گرو کاهش قیمت تجهیزات ساختمانی

افزایش قیمت آسانسور تا 120 میلیون تومان

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت اگر به دنبال کاهش قیمت مسکن است، باید در گام نخست، مکانیزمی را برای ارائه نهاده و تجهیزات ساختمانی با قیمت پایین به سازندگان واقعی ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، صدیف بدری با اعلام این خبر افزود: امروز مسکن در وضعیت رکود تورمی قرار دارد و عملا بر اساس آمارها تعداد معاملات بازار مسکن کاهش چشمگیری داشته است.
نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز تقاضا بسیاری برای خرید مسکن وجود دارد، اما ملکی برای عرضه و فروش به خریداران وجود ندارد. از طرف دیگر قیمت مسکن نسبت به سال گذشته حدود ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده و این مسئله بر تشدید رکود تورمی در این حوزه تأثیرگذار بوده است.
وی افزود: وزیر راه و شهرسازی به دنبال ورود جدی این وزارتخانه به بحث مسکن و تلاطمات پیرامونی این بازار است، از این رو این وزارتخانه با اقداماتی مانند ارائه مصالح با قیمت پایین، ارائه تخفیف در صدور پروانه، معافیت مالیاتی و مشوق های قانونی، زمینه را برای گسترش مسکن سازی در کشور فراهم کند.
بدری گفت: امروز مشکل بزرگ بازار مسکن این است که یک ساختمان با قیمت بسیار بالا ساخته شده و قیمت تمام شده ملک بسیار بالا خواهد بود، از این رو وزارت راه و شهرسازی باید تمام سیاست های خود را معطوف به ساخت مسکن با قیمت تمام شده پایین کند تا بتوان این املاک را به اقشار ضعیف جامعه ارائه کرد.
این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: قطعا کاهش قیمت مسکن نیازمند ثبات اقتصادی است، اما نمی توان ملاک آن را کاهش قیمت ارز دانست، زیرا قیمت ارز هر روز در حال افزایش یا کاهش است و برنامه ریزی با ملاک قرار دادن ارز کارساز نیست.
وی ادامه داد: مدیریت قیمت تمام شده ساختمان بسیار قابل توجه است، زیرا امروز قیمت تمام شده یک ساختمان با در نظر گرفتن قیمت زمین، در شهرستان ها حدود ۲ تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در شهری مانند تهران ۳ تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
بدری گفت: از طرف دیگر قبل از گرانی مسکن، خرید یک آسانسور حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه داشت، اما امروز همان محصول را باید ۱۵۰ میلیون خریداری کرد. از این رو در شرایط کنونی اگر قیمت نهاده ها و تجهیزات ساختمانی کاهش یابد می توان به کاهش قیمت مسکن نیز امید داشت.
وی گفت: در شرایط کنونی دولت میلگرد را در بازار بورس، کیلویی ۴ هزار و ۵۰۰ تومان می فروشد، این در حالی است که قبل از گرانی ها این محصول کیلویی ۲ هزار تومان بود، از این رو با این شرایط قیمت مسکن پایین نمی آید.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: دولت اگر به دنبال کاهش قیمت مسکن است، باید در گام نخست، مکانیزمی را برای ارائه نهاده و تجهیزات ساختمانی با قیمت پایین به سازندگان واقعی ایجاد کند.
منبع خبرگزاری خانه ملت
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;