نکاتی که هنگام خرید کولر گازی و اسپلیت باید در نظر داشت

خرید یک کولرگازی اسپلیت مناسب می‌تواند باعث خنک شدن هر چه بهتر و به صرفه‌تر خانه و نیز صرفه‌جویی در مصرف انرژی شود؛ البته به شرط اینکه در انتخاب خود دقت لازم را به کار گرفته و دستگاه مناسب را خریداری کنید. چندین نکته و واقعیت درباره خرید دستگاه اسپلیت وجود دارد که باید هنگام خرید به آن‌ها توجه کنید.
مقاومت در برابر آب و هوا
حتما هنگام خرید کولر گازی، مدلی را انتخاب کنید که نیازی به پوشاندن دستگاه خارجی در هوای برفی و سرد زمستان یا هوای گرم تابستان نداشته باشد. دستگاه‌های تهویه هوا باید بتوانند این شرایط را بدون بروز مشکلی تحمل کرده و در برابر تغییرات آب و هوایی مقاومت داشته باشند. در حقیقت اگر دستگاه خارجی را در برف و باران بپوشانید باعث خراب شدن آن می‌شوید.
خروجی ‌ها (تعداد zone ها)
معمولا دستگاه اسپلیتی که دارای یک زون باشد برای خنک نگه داشتن چندین اتاق کافی نیست. این بدان معنا است که چنانچه قصد خنک کردن چندین اتاق مختلف را دارید بهتر است از کولر گازی که دارای دو یا چند خروجی (زون) است استفاده کنید. اکثرا خرید این نوع مدل‌ها مستلزم صرف هزینه بیشتری است اما در عوض از خنک شدن تمامی فضای خانه اطمینان حاصل ممی‌کنید و پول خود را بیهوده برای خرید دستگاهی که قادر به خنک کردن تمام خانه نیست، هدر نداده‌اید. معمولا اسپلیت‌های دو کاناله دارای دو خروجی هستند و به همین ترتیب. حالت ایده‌آل این است که برای خنک کردن هر یک از اتاق‌ها یک دستگاه کولر گازی مجزا تهیه می‌کنید یا می‌توانید از سیستم‌هایی استفاده کنید که دارای BUT کافی برای تمامی اتاق‌ها باشند.
نصب حرفه‌ای تمامی امور مربوط به کولر گازی
نصب کولرهای گازی که در دریچه خانه نصب می‌شوند، کار بسیار ساده‌ای است اما نصب دستگاه تهویه هوا اسپلیت خیلی پیچیده‌تر است. برای مثال باید سیم‌های اتصال را به خنک‌کننده‌ها و از طرفی به جریان الکتریسیته متصل کنید. برای نصب تخصصی این دستگاه‌ها بهتر است از یک نصاب حرفه‌ای دستگاه‌های تهویه هوا خنک کننده و سیستم‌های گرمایشی کمک بگیرید. ممکن است برای این کار مجبور به پرداخت  هزینه بیشتری شوید اما مطمئن باشید که کار درست را انجام می‌دهید. زیرا نصب کولر گازی و سیستم‌های تهویه هوای مطبوع اینچنینی نیاز به تخصص و تجربه دارد. بنابراین هنگام خرید حتما نوع و مدل خود را انتخاب کرده و از یک متخصص درباره چگونگی و هزینه نصب آن سوالاتی پرسیده و نظر او را جویا شوید.
خرید لوله
به جز خرید کولر گازی برای نصب و راه‌اندازی آن نیاز به خرید لوله نیز دارید. این لوله‌ها برای متصل کردن قسمت‌های داخلی به خارجی دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اندازه و متراژ لوله‌های مورد نیاز به فاصله میان بخش‌های داخلی و خارجی دستگاه اسپلیت از یکدیگر دارد.
ایجاد سوراخ در دیوار
برای نصب اسپلیت روی دیوار قطعا به یک دریل برقی نیاز خواهید داشت. البته با وجود اینکه اندازه این سوراخ‌ها بسیار کوچک است اما برخی افراد اصلا دوست ندارند این کار را انجام داده و دیوارهای خانه را با دریل سوراخ کنند. بنابراین اگر شما نیز در زمره این افراد قرار دارید حتما پیش از خرید و انتخاب مدل این مورد را در نظر بگیرید.
جایگزینی تمام دستگاه اسپلیت
با وجود کیفیت بالا و استحکام بسیاری از مدل‌های اسپلیت موجود در بازار اما در بسیاری موارد درصورت بروز مشکل یا خراب شدن یکی از قطعات اصلی باید تمام دستگاه را تعویض کنید در غیر اینصورت دستگاه کولر گازی دیگر کارآیی موثر پیشین خود را نخواهد داشت. زیرا طراحی اکثر اسپلیت‌ها به اینصورت که با وجود داشتن دو دستگاه خارجی و داخلی، به شکل یک دستگاه هماهنگ و یکپارچه کار می‌کند و چنانچه یکی از این دستگاه‌ها خراب شود باید کل دستگاه اسپلیت را تعویض کنید. بنابراین حتما در هنگام خرید به گارانتی محصول توجه کنید زیرا در اکثر مواقع شرایط موجود در گارانتی محصول می‌تواند تا حد امکان باعث کاهش هزینه‌های تعویض یا تعمیر دستگاه شود.
اسپلیت و کولر گازی می‌تواند در بهینه‌سازی مصرف انرژی به ویژه انرژی الکتریسیته و برق بسیار مثمر ثمر باشد اما برای گرفتن بهترین نتیجه باید پیش از هر گونه اقدامی برای خرید یا نصب دستگاه تهویه هوا، خانه را عایق‌بندی کنید. درصورتی که از یک دستگاه اسپلیت به خوبی نگهداری شود عمر مفید آن می‌تواند به ۱۰ سال برسد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;