نقش تهویه در انتقال کرونا را جدی بگیریم

تاسیسات نیوز/ مهری بهزادپور: «کرونا» آرام آرام به تولد یکسالگی حضور خود در ایران نزدیک می شود، ویروسی که به سادگی از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد و مبارزه با آن به یکی از چالش های بین المللی تبدیل شده است. تهویه یکی از پارامترهای کمتر توجه شده به آن در قطع کردن زنجیره انتقال است.
سرعت انتقال کووید ۱۹ یکی از دغدغه های کشورها است که به راحتی از طریق هوا جا به جا شده و حتی بر اساس اظهار نظر کارشناسان می تواند مدتهای زیادی در هوا معلق بماند.
تمیز بودن سطوح و دستها و استفاده از ماسک و دستکش از جمله راهکارهایی به شمار می آید برای قطع زنجیره کرونا مورد تاکید قرار گرفته است اما، با توجه به اینکه انتقال این ویروس از طریق هوا هم انجام می شود، چه کاری می توان برای ممانعت از انتقال و مقابله با آن کرد؟
توجه به سیستم تهویه هوا به ویژه در مراکز عمومی
متخصصان آمریکایی می‌گویند ویروس کرونا می‌تواند بیش از ۲ متر در هوا حرکت کند به همین دلیل فاصله ۲ متری افراد از یکدیگر کافی نیست و هر چقدر بتوانند فاصله خود از دیگران را افزایش دهند، می‌توانند بیشتر به کاهش شیوع ویروس کرونا کمک کنند.
اما متاسفانه آنچه که در این بین به آن بی توجهی شده است، نبود سیستم تهویه مناسب در خانه های سراسر جهان است که مشکل بزرگی در حوزه مهندسی ساخت و ساز است .
از این رو، مردم باید نسبت به داشتن تهویه مناسب در خانه حساس باشند. باز گذاشتن پنجره‌ها در محیط‌هایی که تهویه مناسب ندارند، ساده‌ترین اقدام ممکن است.
تهویه در مراکز عمومی مانند مدارس و ادارات
البته پرواضح است که سیستم تهویه مناسب فقط به مراکز اداری و مدارس نباید خلاصه شود، شاید بهتر باشد که از «اماکن عمومی» به جای منطقه و جای خاصی استفاده کرد. اما با توجه به پررفت و آمد بودن این مناطق و ناقل بودن گروه کودکان با توجه به اینکه امکان این هست که خود علائمی از بیماری را نداشته باشند، حائز اهمیت است.
براساس مطالعات حرکت شناسی ویروس، مشخص شده است ویروس کرونا می‌تواند به راحتی در مکان بسته حرکت کند و این موضوع در زمانی که افراد نزدیک به هم قرار دارند امکان شیوع کووید ۱۹ را بیشتر خواهد کرد. شواهد نشان می‌دهد زمانی که سیستم تهویه در یک مکان ضعیف باشد ویروس می‌تواند برای بیش از ۱۰ دقیقه در هوا شناور باقی بماند. در این حالت، سیستم تهویه مناسب می‌تواند شانس انتشار ویروس کرونا در محیط بسته را به شدت کاهش دهد.
البته پرواضح است که تجمع نکردن در اماکن مختلف به ویژه در اماکن سربسته، بسیار تاثیرگذارتر از عدم انتقال این ویروس است تا اینکه حتی از سیستم تهویه مناسبی در این اماکن استفاده شود.
نهایتاً، آنچه که مورد تاکید کارشناسان و ستاد مقابله با این ویروس هست، همچنان استفاده از ماسک، دستکش و موادضدعفونی کننده است و علاوه بر آن باید پروتکل های تهیه شده در باره مبارزه با کرونا در جاهای مختلف را رعایت کرد.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;