مهندسی انتقال انرژی

 

KN6-10156

امروز هرجا که می نشینیم و به هر محفلی که سر می زنیم صحبت از یارانه وگرانی و ارزانی وتورم و…وخلاصه از این جور حرفاست .همه کارشناسانه  بحث می کنند و متفکرانه سرتکان می دهند .آنچه که برای همه مهم است پول و انرژی است حتی آقا صفر ما هم که کوره سوادی دارد و از مهمترین افتخاراتش دو بار گذشتن از جلوی دانشگاه تهران است ساعتها حرف دارد و منتظر یک گوش شنوا و چه بسیار راه حل هایی که متاسفانه دولت از آنها با خبر نیست و اگر بود ایران گلستان می شد .

ما نمی خواهیم خیلی درگیر مسایل جانبی شویم . بحث مانی (همان پول عزیز!) و هدفمند کردن یارانه های  بخت برگشته – که گویی سالهاست راه خود را گم کرده اند- و تاثیرات آن بر اقتصاد جهانی و داخلی و نرخ تولید ناخالص ملی هم نه در حوصله شماست و نه در صلاحیت ما ! اگر به دنبال آن در این دو کلمه هستید که اشتباه از شماست . این حرفها بیشتر از دو کلمه است .

صحبت من مربوط به خود ماست. حال این ما هستیم که لازم است هنر خود را نشان دهیم و صد البته به رخ بکشیم . سالها دانش و درس وبحث و تجربه را به محک اجرا می گذاریم .انرژی آن چیزی است که بارها و بارها از توی لوله آن را بالا برده ایم وپایین آوردیم . در ساختمان ها چرخانده ایم و در دستگاه ها مصرف کرده ایم. ما با انرژی بازی ها کرده ایم. ما مهندس انتقال انرژی هستیم. ما آموخته ایم که انرژی چیست و چگونه باید آنرا منتقل کرد.  چگونه باید مصرف کرد و چگونه باید در مصرف آن صرفه جویی نمود. این ما هستیم که سالها به مردم یاد داده ایم اتلاف انرژی در ساختمان یعنی چه و راه های جلوگیری از آن کدام است .

حال باز هم این ما هستیم و دریای دانش ناب که این بار باید به دیگران منتقل کنیم. بیایید حرفه ای باشیم و این دانش را حرفه ای منتقل کنیم.  باید دقیق تر شویم و با چشمانی بازتر از دیروز پیشنهاد سیستم کنیم. پیشنهاد ما نباید تنها مبتنی بر راحتی طراحی واجرا یا میل و خواست کارفرما باشد. این بار انرژی و نرخ حامل های انرژی است که در درجه نخست اهمیت قرار دارد. البته بدیهی است که پیشنهاد ما همه چیز را در بر خواهد داشت و مانند همیشه بهترین  خواهد بود؛ اما این بار انرژی در خط اول است.

بیایید دیگر گول تبلیغات ناراست بعضی برندها را نخوریم. با دانش خود، البته دانش درست و کامل و منطقی، ببینیم برندها چه می گویند. ممکن است حتی متوجه شویم که شعارهای بعضی از آنها به واقع درست است و ما به اشتباه به آنها گمان بد داشته ایم. این بار با چشمانی بازتر به کاتالوگ آنها نگاه خواهیم کرد .

به استانداردها سلامی دوباره کنیم. آقای مهندس نخند. خانم مهندس شما هم همین طور! کدهای استاندارد فقط برای پز دادن نیست که در جلسه بگوییم من مطابق ASHRAE طراحی می کنم. در طراحی و وضع استانداردها در تمام جهان و نیز در کشور خود ما، انرژی را هم مد نظر قرار می دهند. یعنی وقتی یک کد استاندارد، حداقلی را مطرح می کند این به معنای آن است که این عدد هم نیاز طراحی ما را برآورده می کند و هم نگرانی ما را بابت اتلاف انرژی مرتفع می سازد. استانداردهای طراحی خودرا به روز کنیم. کدهای سال های اخیر به انرژی دقیق تر و عمیق تر پرداخته اند. خواندن مجدد مبحث 19 مقررات ملی ساختمان را به همدیگر توصیه کنیم. همکار گرامی نرم افزارها برای طراحی بهینه است. محاسبات سرانگشتی برای تخمین اولیه است. با سرانگشتان خود تخمین بزنیم و با فکر و وقت کافی طراحی کنیم. لطفاً لطفاً لطفاً همه چیز را یک سایز بالاتر انتخاب نکنید. این حرف حرفه ای نیست. ما ضریب علمی و حرفه ای و قابل دفاعی به نام ضریب اطمینان داریم. لطف کنید و همان را لحاظ کنید. یک سایز بالاتر بی معناست.

ببخشید که طنز ما این بار کم بود. این حرف ها دفاع از حیثیت حرفه ای ما بود که باید جدی گفته می شد تا جدی گرفته شود. باید مواظب باشیم.ما به این خاک و به این مردم مدیونیم.تا بعد!

نویسنده: مهندس روح الله واصف

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;