مدیریت بحران ناقص، بمب کرونا در جایگاه‌های سوخت را خنثی نمی‌کند

تاسیسات نیوز / مهری بهزادپور: رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور، بی‌توجهی به سلامت اپراتورهای جایگاه‌‌های سوخت و قوانین موجود در پروتکل‌های سوختگیری کرونایی را حاصل مدیریت بحران ناقص در کشور دانست که سلامت جسمی و روانی اپراتورها را با خطر مواجه ساخته است.
کرونا، مهمان ناخوانده‌ای که بسیار سریع وارد کشور ما و دیگر کشورهای جهان شد به سرعت سایه سنگین خود را در شمال و جنوب و غرب و شرق کشور گستراند و متاسفانه فرصت واکنش سریع مدیریت بحران را نیز در این میان از مسئولان کشور ربود.
اما اکنون همگان در صدد آن هستند تا حلقه‌های ابتلاء به این ویروس منحوس را برداشته و سرعت آن را کند کنند و  ابتدایی‌ترین گام  این بود که روزنه‌های ورود و ابتلاء آن شناسایی شود.
در این راستا سه محل به عنوان پرخطرترین مناطق مراجعان و احتمال ابتلاء به این ویروس معرفی شده است؛ سوپرمارکت‌ها، مراکز درمانی و پمپ بنزین‌ها و مراکز سوخت‌گیری.
ستاد مبارزه با کرونا نیز به این منظور پروتکلی جهت سوخت‌گیری در ایام کرونایی اعلام کرد که الزام سوخت‌گیری اپراتورها برای تمام خودروها  و تجهیز جایگاه‌ها به مواد ضدعفونی و … از جمله مفاد آن است.
به این منظور با رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور گفت و گو کردیم تا در جریان چالش‌ها و چگونگی اجرای این پروتکل قرار گیریم.
ناصر رئیسی‌فر رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور در گفت و گو با خبرنگار تاسیسات نیوز با بیان این مطلب گفت: متاسفانه درباره شیوع ویروس کرونا، آسیب‌شناسی رفتاری مطلوبی صورت نگرفته و بسیاری از موارد حاشیه‌ای و مرتبط با آن مورد بررسی قرار نگرفته است.
وی قرنطینیه نکردن ابتدایی اماکن اعلام شده مبتلاء به کرونا را در شیوع سریع و گسترده این ویروس، بسیار تاثیرگذار ذکر و خاطرنشان کرد: چنانچه بررسی دقیق‌تر و آمادگی مناسب‌تری برای اجرای راهکارها در ابتدای مشاهده ابتلاء به کرونا در کشور صورت می‌گرفت مسلماَ نتیجه مناسب‌تری اخذ می‌شد.
قوانین و امکانات موجود اجازه اجرای پروتکل کرونا در جایگاه‌‌های سوخت را نمی‌دهد
رئیسی‌فر ضمن اشاره به اینکه پرداختن به مشکل کرونا و انتشار سریع آن دغدغه جایگاه‌داران سوخت نیز، مانند همه مردم دیگر هست گفت:‌ جایگاه‌داران نیز در حد توان خود در راستای توجه به اصول انسانی، در صدد جلوگیری و پیشگیری از ابتلاء هر چه سریع‌تر این بیماری بین مردم هستند، اما امکانات و قوانین موجود اجازه مانور بیشتر و اجرای پروتکل‌های صادرشده در جایگاه‌‌های سوخت را به جایگاه‌داران نمی‌دهد.
وی افزود: پیش از شیوع کرونا، ما همواره خواهان این بودیم که همزمان با راه‌اندازی سامانه هوشمند سوخت، بخش سخت‌افزاری پرداخت بر روی دستگاه‌های پمپ تعبیه شود یا کارت‌های هوشمند دیگر مانند کارت‌های بانکی جهت کارت سوخت نیز تغییراتی پیدا کنند تا کارت‌های با قابلیت چند منظوره برای اجرای این پروژه امکان استفاده پیدا کنند.
دومنظوره کردن کارت‌های بانکی و عدم تبادل نقدینگی، کرونا را از جایگاه‌ها دور می‌کند
به گفته وی با اجرای این طرح علاوه بر اینکه کار بنزین زدن سرعت می‌گرفت، از تبادل پول نقد و آلودگی‌های ناشی از آن ممانعت می‌شد و نیازی به حضور اپراتور نیز جهت انجام این کار در محل نبود.
صف‌های طولانی سوختگیری، منع قانونی حضور اپراتور بیشتر در جایگاه، از تبعات پروتکل‌های ناقص سوخت‌گیری‌های کرونایی!
رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور در باره الزام انجام سوخت‌گیری در جایگاه‌‌های سوخت توسط اپراتور در ایام شیوع کرونا گفت: این پروتکل بدون در نظر گرفتن شرایط موجود مسلماَ با مشکلات بسیاری مواجه است که از جمله آن می‌توان به ممنوعیت حضور بیش از یک نفر در هر سکو بر اساس قانون اشاره کرد که بدیهی است انجام سوخت‌گیری توسط یک نفر اپراتور در جایگاه، مدت زمان بیشتری را جهت انجام سوخت‌گیری برای همه خودروها می‌طلبد و در نهایت به تشکیل صف‌های طولانی می‌انجامد.
بنا به ادعای رئیس انجمن جایگاه داران سوخت کشور، در صورت موافقت حتی در حال حاضر نیز با تعامل بانک‌ها و شرکت ملی نفت و نهادهای ذیربط، امکان اجرای طرح سوخت‌گیری توسط کارت‌های بانکی و پرداخت همزمان توسط این کارت‌ها وجود دارد و در آن صورت دیگر نقدینگی تبادل نخواهد شد و امکان آلودگی کرونا نیز کمتر خواهد شد. علاوه بر اینکه شرایط کنترل سوخت و موجودی نقدی توسط شرکت ملی نفت و بانک‌ها نیز فراهم می‌شود.

کرونا و جایگاه‌های سوخت

هزینه ضدعفونی و تجهیز جایگاه‌ها برعهده جایگاه‌داران و از محل درآمد شخصی آنهاست
وی افزود: در حال حاضر اکثر جایگاه‌داران محل کار خود را به وسایل بهداشتی و ضدعفونی از محل درآمد شخصی خود تجهیز کرده‌اند و این فقط به دلیل علاقه به سلامت جامعه و در راستای توجه به اصول انسانی صورت گرفته است.
به گفته رئیسی‌فر خرید حدود ۲۰ لیتر مواد ضدعفونی‌کننده برای هر جایگاه‌دار بخش خصوصی حدود ۲ میلیون تومان هزینه دارد که علاوه بر هزینه خرید دستکش و … هر جایگاه‌دار از محل درآمد شخصی خود اقدام به تهیه آن می‌کند، این درحالی است که الزام اپراتورها به انجام پروسه سوخت‌گیری خودروها نیز سلامت این افراد را در معرض خطر ابتلاء به ویروس کرونا در مواجهه  با صدها نفر مراجعه‌کننده به محل کرده است.
سلامت اپراتورها در مواجهه با صدها نفر در روز، حلقه فراموش شده دوری از کرونا!
رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور یادآور شد: مخالفت بسیاری از مردم برای انجام سوخت‌گیری توسط اپراتورها به دلیل عدم اطمینان برای واگذاری کارت به دیگران، دورانداختن دستکش‌ها یا کیسه فریزرهای قرارداده شده توسط جایگاه‌داران در محل پس از استفاده و … از جمله مشکلاتی است که ما هر روز در جایگاه‌‌های سوخت با آن مواجه شده‌ایم که سلامت جسم و روان اپراتورهای جایگاه‌‌های سوخت را با اختلال مواجه ساخته است.
رئیسی‌فر در پایان ابراز امیدواری کرد مسئولان بحران، سلامت اپراتورها در جایگاه‌‌های سوخت را نیز در کنار دیگر مسائل با نگاه کارشناسانه مورد بررسی قرار دهند تا انشالله بحران شیوع کرونا را به خوبی پشت سر بگذاریم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;