محاسبات و ارقام در جهت صرفه‌جویی انرژی نیستند

 

متاسفانه مباحث ذخیره‌سازی انرژی در ایران اجرا نمی‌شود و دلیل آن شاید ارزانی و وفور انرژی در کشور است. در سایر کشورها بهای بسیاری به پروژه‌های تحقیقاتی می دهند. مثلا من در این زمینه مدال امپراتور را از کشور ژاپن دریافت کرده ام، درحالی‌که در کشور خودم به این پروژه‌ها اهمیتی داده نمی‌شود.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، فعالیت انجمن علمی مهندسی حرارتی و برودتی ایران (IRSHRAE) در اوایل سال 88 به طور رسمی و  با همت و تلاش جمعی از اساتید دانشگاه، مدیران و دست اندرکاران این صنایع و به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی و فناوری صنعت حرارتی و برودتی کشور شروع شد. عبدالرزاق کعبی نژادیان، رئیس انجمن علمی مهندسی حرارتی و برودتی ایران و مولف 10 کتاب تخصصی و چندین مقاله معتبر جهانی، موفق به دریافت مدال امپراتوری از کشور ژاپن و نشان پیشکسوت انرژی‌های تجدیدپذیر و نو از کشور آمریکا نیز شده است. وی دارای مدرک دکترا در زمینه انرژی خورشیدی است. کعبی نژادیان که به امپراتور تهویه در ایران معروف است، در واقع چندان هم شناخته شده نیست؛ مانند بسیاری از نخبگان کشور که بهایی به اقدامات با ارزش آنان داده نمی‌شود و ما همچنان باید شاهد فرار مغزها باشیم؛ پای صحبت‌های این دانشمند ایرانی می‌نشینیم تا با راه پر‌فراز ‌و ‌نشیبی که پیموده همراه شویم.

 

وضعیت مبحث تهویه مطبوع را در ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به کارکرد یک ساختمان، 40 تا 50 درصد انرژی صرف تهویه مطبوع می‌شود که رقم قابل ملاحظه‌ای است. بنابراین باید این علم متحول شود. در طراحی تاسیسات ساختمان باید به میزان مصرف انرژی توجه شود. از سال 49 که در ایران در رشته مکانیک فارغ‌التحصیل شدم تا به امروز، تاسیسات کشور همان تاسیسات است، با همان کتاب‌های قبل. من با صراحت کلام می‌گویم که محاسبات و اعداد و ارقام ایران در جهت صرفه‌جویی انرژی نیستند. زیرا طبق فرمول‌ها و جداولی انجام می‌شود که متعلق به ایران نیستند. می‌دانید در طول سال چه مقدار انرژی خورشیدی در ساختمان‌ها ذخیره می‌شود که استفاده نمی‌شود؟ در حال حاضر مبحثی با نام «ذخیره‌سازی یخی» در دنیا مطرح است که بسیاری از متخصصان ما با آن آشنایی ندارند.

 متاسفانه مباحث ذخیره‌سازی انرژی در ایران اجرا نمی‌شود و دلیل آن شاید ارزانی و وفور انرژی در کشور است. در سایر کشورها بهای بسیاری به پروژه‌های تحقیقاتی می دهند. مثلا من در این زمینه مدال امپراتور را از کشور ژاپن دریافت کرده ام، درحالی‌که در کشور خودم به این پروژه‌ها اهمیتی داده نمی‌شود.

برای مثال یکی از پروژه‌های من در ارتباط با فن‌کوئل است. به طور معمول در فن‌کوئل آب سرد 7 درجه سانتی‌گراد وارد می‌شود و در پیک، آب سرد 12 درجه سانتی‌گراد خارج می‌شود و به این ترتیب هوای اطراف فن‌کوئل خنک می‌شود. من ترتیبی دادم تا اختلاف درجه به 10 درجه برسد. در واقع دبی آب نصف می‌شود. این یعنی سایز پمپ و لوله‌ها کوچک می‌شود و صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در انرژی رخ می‌دهد.

 

خواستار چه حمایت‌هایی از طرف ارگان‌های دولتی هستید؟

کمیسیون‌ انجمن‌های علمی، کمک‌های بلاعوضی به انجمن‌ها می‌کند که البته مقدار آن ناچیز است و هزینه‌ فعالیت‌های ما را پوشش نمی‌دهد. ولی وزارت علوم کمک‌های معنوی و موثری را انجام می‌دهد.

به طور مثال با سازمان مالیات تفاهم‌نامه‌هایی را به امضا رسانده تا انجمن‌های علمی از پرداخت مالیات معاف شوند. همچنین ممیزی علم و فناوری و نوآوری در حوزه مهندسی حرارتی و برودتی عنوان تحقیقی است که طبق درخواست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام داده‌ا‌یم. چون‌که مسئله ممیزی انرژی دارند.

 پیشنهاد خود را نیز مبنی بر لزوم ارائه بسته‌های تشویقی از سوی دولت به منظور توسعه استفاده از سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی حرارتی در مجتمع‌های مسکونی، اداری، تجاری، بیمارستان‌ها و … به معاونت امور برق و انرژی وزارت نیرو ارائه داده‌ایم که امیدواریم پیگیری شود.

 

با توجه به این‌که انجمن علمی مهندسی حرارتی و برودتی ایران، انجمنی علمی است نه صنفی، با تولیدکنندگان این صنعت در چه سطحی ارتباط دارید؟

تا به الان ارتباط خاصی وجود نداشته. اما انجمن می‌تواند بازوی علمی و تحقیقاتی تولیدکنندگان باشد. ما آمادگی داریم درباره مشکلات فنی و علمی محصولات تحقیق کرده و آن ها را برطرف نماییم تا بدین‌صورت کالاهای تولیدکنندگان داخلی، توان رقابت با نمونه‌های خارجی را داشته باشد. در این فرصت از تولیدکنندگان صنعت سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع دعوت می کنم تا در انجمن عضو شده و با ما در زمینه های علمی و فنی همکاری کنند.

در برخی انجمن‌ها، اعضا از خدمات ارائه شده راضی نیستند و فلسفه وجودی انجمن را کسب منافع مادی می‌دانند. نظر شما در این‌باره چیست؟

در ارتباط با انجمن خودمان، این موضوع را کاملا رد می‌کنم. هم‌اکنون انجمن 120 عضو دارد. با این شرایط که حق عضویت سالانه افراد با مدرک کارشناسی ارشد به بالا 12 هزار تومان و حق عضویت سالانه افراد با مدرک کارشناسی 8 هزار تومان است. این حق عضویت برای دانشجویان 4 هزار تومان است. ما یک انجمن علمی هستیم و به صورت افتخاری فعالیت می‌کنیم.

 از مزایای عضویت در انجمن، برخورداری از 10 درصد تخفیف در دوره‌های آموزشی انجمن، دریافت خبرنامه انجمن، برخورداری از 10 درصد تخفیف در ثبت‌نام کنفرانس گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع، امکان استفاده از خدمات جدید انجمن مانند تورهای صنعتی و بازدیدهای آموزشی و دریافت آسان ویزا برای شرکت در کنفرانس‌های خارجی است. نکته مهم این است که باید خود اعضا خواسته‌ها و تقاضاهایشان را مطرح کنند و دنبال جواب باشند.

 

اهداف و فعالیت‌های انجمن را چگونه می‌توان تعریف کرد؟

انجمن در جهت ارتقای کیفی و کمی دانش متخصصان تاسیسات ساختمانی و تهویه مطبوع فعالیت می‌کند. در واقع انسجام‌ بخشی به فعالیت متخصصان و به‌روز کردن اطلاعات آن ها، توسعه و ترویج علم و ارتباط علمی بین‌المللی از اهداف انجمن است. فعالیت انجمن شامل برگزاری کنفرانس‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، چاپ و نشر کتاب و خبرنامه و مجله‌های ترویجی و علمی- پژوهشی، ایجاد شبکه علمی ایرانیان متخصص در حوزه مرتبط با انجمن، همکاری و ارتباط با دانشگاه‌ها و کنفرانس‌ها و مراکز علمی خارج و داخل کشور و… می‌شود. همچنین انجمن به عضویت اتحادیه انجمن‌های همکار ASHRAE و WREN (شبکه جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر) درآمده است.

 

به موضوع رتبه‌بندی اشاره کردید. در حال حاضر انجمن دارای چه رتبه‌ای است؟

در نامه وزارت علوم، عملکرد انجمن‌ها در سال 90 قید شده است. در میان کل انجمن‌های کشور که به تعداد 287 انجمن می‌رسد، رتبه 42 و در میان کل انجمن‌های فنی مهندسی کشور که 89 انجمن است، رتبه 17 را احراز کرده‌ایم. در حالی که فقط 3 سال از آغاز فعالیت انجمن می‌گذرد. با این‌حال رتبه خوبی را در بین سایر انجمن‌های علمی دارا هستیم.

 

منابع مالی شما از کجا تامین می‌شود؟ برگزاری کنفرانس ها و یا کارگاه‌های آموزشی؟

هیچ‌کدام. متاسفانه این فعالیت‌ها نیز تاکنون درآمدزا نبوده‌اند. وجود اسپانسر برای درآمدزایی این مراسم‌ها ضروری است و ما به تازگی در این مورد اقدام کرده‌ایم. در واقع به امکانات لازم در انجمن دسترسی نداریم و تقریبا فاقد پرسنل و نیروی انسانی و بودجه هستیم. متاسفانه این شرایط اکثر انجمن‌های علمی کشور است. چون داوطلبانه کار می‌کنند.

منبع : ماهنامه ساختمان و پلیمر

 انتهای پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;