درخواست کمیسیون انرژی اتاق از دولت: تک نرخی شدن قیمت حامل های انرژی

 

کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به فاصله ایجاد شده بین اجرا و قانون فاز اول هدفمندی یارانه ها در کشور، خواستار پرداخت جبرانی قیمت حامل های انرژی در بخش تولید شد.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، با بالاگرفتن بحث های اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با برگزاری جلسات مختلف سعی دارد تا از آسیب بیشتر به تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی جلوگیری کند.

طی هفته های گذشته جلسات مختلفی در این کمیسیون با حضور فعالان بخش خصوصی، کارشناسان اقتصادی و برخی از مسوولان دولتی برگزارشده تا شاید راهکاری برای رفع مشکلات فاز اول هدفمندی یارانه ها پیدا شود و رفع آنها راهی باشد برای اجرای فازدی دیگر از این قانون.

به گزارش خبر آنلاین ، دراین راستا فعالان بخش خصوصی همواره تاکید دارند تنها در شرایطی می توان فاز دوم هدفمندی یارانه ها را اجرایی کرد که فاصله بین قانون و نحوه اجرا در فاز اول کمتر شود.

برهمین اساس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران نیز در خصوص نحوه اجرای دور اول هدفمندی یارانه ها تاکید کرده هدفمندسازی یارانه ها با اتفاق نظر نخبگان کشور انجام شد.

 

منتها بین اجرا و آنچه قانون مصوب کرده بود اختلاف وجود داشت و بسترسازی لازم برای صیانت از تولید و صنعت نشد. بنابراین هدفمندسازی یارانه ها و افزایش نقدینگی بخش مصرف کشور و عدم توجه به نقدینگی بخش تولید باعث افزایش تورم و بالتبع ایجاد هزینه های رفاهی تورم در کشور شده است.

کمیسیون انرژی، نفت و محیط زیست اتاق با برگزاری این جلسات خواستار رفع ابهامات موجود در فاز اول هدفمندی یارانه شده و از پیشنهادهایی گفته تا شاید با اجرای آنها روزی برسد که بستر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها فراهم شود.

مهمترین این پیشنهادها پرداخت جبرانی قیمت حامل های انرژی در بخش تولید وارائه یارانه کالایی به جای یارانه نقدی مشروط به تامین کالاها از تولیدات داخلی با استاندارد بالا و کیفیت مطلوب است.

ضرورت اعمال و اجرای کامل قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی به عنوان پیش نیاز وصول به اهداف قانون هدفمندکردن یارانه ها، ایجاد ساز و کار مناسب برای پایش و تایید کارایی انرژی با ایجاد نظام غیردولتی انرژی،تقویت و نوسازی ناوگان حمل و نقل زمینی و گسترش شبکه ریلی،تاکید بر عدم دو نرخه شدن قیمت حاملهای انرژی به دلیل افزایش احتمال بروز رانت در این زمینه از جمله راهکارهایی است که از سوی کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی به عنوان راهکارهایی برای بستر سازی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها عنوان شده است.

ارایه این پیشنهادها در شرایطی که دولت تلاش دارد تا بهارستانی ها و بالاخص صنعتگران کشور را به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها مجاب کند، می تواند راهکاری مناسب برای ایجاد جذابیت در جهت اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی باشد.

این درحالی است که ضرورت ارائه وام‌های کم بهره به صنایع کشور، برای به روز شدن تکنولوژی، ترویج شرکت‌های سرویس دهنده اصلاح مصرف انرژی و خرید انبوه کالاهای بادوام و دانش بنیان برای تحریک تولید و تقاضا (Demand Drive) از دیگر پیشنهادهایی است که در صورت اجرایی شدن آنها می تواند راهی باشد برای ترغیب بخش خصوصی و بهارستانی ها برای تن دادن به خواسته دولت و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها.

 پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;