تدوين طرح جامع انرژي با پيش بيني 30 ساله سبد سوخت

 

رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی با بیان اینکه هدف از طرح جامع انرژی ، ترسیم نقشه انرژی و پیش بینی سبد سوخت برای 30 سال آینده است، تاکید کرد: در این طرح، به شدت مصرف و عرضه انرژی توجه ویژه شده است.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، حسین ایرانمنش طرح جامع انرژی کشور را شامل چند طرح فرعی دانست و گفت: هم اکنون برخی از طرح های فرعی مانند مدل سازی اقتصاد ملی به اتمام رسیده است و به مدل جامع در عرضه و تقاضای انرژی دست پیدا کرده ایم.

وی به شانا تاکید کرد: طرح جامع انرژی برای همه بخش های کشور که با این مقوله انرژی سر و کار دارند، تدوین شده و این طرح قرار است پس از اتمام مراحل تدوین و تصویب در سطح ملی و با مشارکت وزارتخانه های نفت و نیرو، سازمان انرژی های نو، دولت و مجلس اجرایی شود.

  شدت مصرف انرژی در کشور و تاکیدات مقام معظم رهبری بر افزایش کارآیی انرژی با بکارگیری راهکارهای بهینه‌سازی و مدیریت انرژی در قالب اصلاح الگوی مصرف‌ ، تدوین طرح جامع انرژی کشور را که مدت ها پیش مسکوت مانده بود، ضروری کرده است.

این طرح از دو سال پیش با تصویب دوباره مجلس و واگذاری انجام امور به وزارت نفت در دستور کار موسسه مطالعات بین المللی انرژی قرار گرفت. این طرح دارای ابعاد و سطوح مختلفی مانند عرضه و تقاضای انرژی، جنبه‌های فنی‌، اقتصادی‌، محیط زیستی‌، اجتماعی‌، حقوقی و ارزشی است که در ابعاد استانی‌، ملی‌، منطقه‌ ای و بین‌المللی مطرح و اجرا می شود.

در بخش عرضه های انرژی این طرح روی حامل‌های اولیه انرژی شامل نفت‌، گاز‌، برق‌، زغال سنگ‌، انرژی هسته‌ای‌، انرژی‌های نو و تجدید‌پذیر و در بخش تقاضا نیز به روی مصرف‌کنندگان انرژی شامل بخش های ساختمان‌، حمل و نقل‌، صنعت‌ و کشاورزی بررسی های لازم انجام شده است؛ افزون بر این که نیروگاه ها و پالایشگاه های نفت و گاز نیز در این طرح جزء مصرف‌کنندگان دیده شده است.

عواملی مانند سطح درآمد جامعه ‌، سطح فعالیت‌ها در جامعه‌، نرخ تورم‌، نرخ بهره و‌… شاخص‌های کلان اقتصادی است که سیستم عرضه و تقاضای انرژی را در کشور تحت تاثیر قرار می‌دهد‌، ضمن این که در بخش بین‌الملل قیمت‌های جهانی نفت خام‌، سهم‌ایران در سبد اوپک‌ و نقش‌ ایران در بازارهای جهانی نیز می‌تواند روی عرضه و تقاضا و بالانس انرژی در کشور تاثیر‌گذار باشد‌.

در بخش اجتماعی این طرح، بر فرهنگ و رفتار مصرف‌کننده به ویژه در بخش‌های حمل‌ و ‌نقل، خانگی و شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که از عوامل مهم در مصرف محسوب می شود ، مطالعاتی شده است.

 

انتهای پیام/

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;