تعطیلی کارخانه های دارای انرژی فسیلی تا پایان سال 93

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد : به کارخانه‌های سیمانی که تا پایان برنامه پنجم توسعه از انرژی فسیلی استفاده کنند اجازه فعالیت داده نمی‌شود.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اولین کنفرانس بین‌المللی صنعت سیمان، انرژی و محیط زیست اظهار داشت: سیمان در کشور در چند سال اخیر با جدیت دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت توسعه با ارزشی یافته است به طوری‌که هم‌اکنون کشور علاوه بر تأمین نیاز داخل مازاد تولید نیز دارد.

محمد جواد محمدی‌زاده در ادامه افزود: کارخانه‌های سیمان و سایر کارخانه‌های صنعتی به لحاظ دارا بودن تکنولوژی‌های فرسوده گازهای آلاینده‌‌ای را وارد محیط زیست می‌کنند به طوری‌که در حال حاضر فقط 6 کارخانه سیمان در کشور وجود دارد که فعالیت آن‌ها هیچ‌گونه آسیبی به محیط زیست نمی‌زند.

وی یادآور شد: هم‌اکنون تعدادی از کارخانه‌های قدیمی صنعتی و تولید‌کننده سیمان به دلیل ایجاد آلایندگی تعطیل شده‌اند، تولید سیمان در گذشته با مشکلات عدیده‌ای همراه بود اما هم‌اکنون در مسیر بهینه‌سازی قرار گرفته‌ایم به طوری‌که در حال حاضر اقداماتی در راستای از بین بردن گازهای مخرب در مسیر تولید سیمان صورت گرفته است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در مسیر بهینه‌سازی فعالیت‌ها غبارهای حاصل از تولید سیمان نیز بازیافت می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست وی همچنین به مصرف بالای انرژی در کارخانجات تولید‌کننده سیمان اشاره کرد و گفت: مصرف انرژی در کارخانجات سیمان 37 درصد از متوسط کارخانجات دیگر بیشتر است که باید این مسئله نیز مرتفع شود.به گفته وی هم‌اکنون 80 درصد از کارخانه‌های تولید‌کننده سیمان از انرژی فسیلی استفاده می‌کنند که این امر موجب تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

محمدی‌زاده اضافه کرد: برای کارخانه‌های صنعتی برنامه زمان‌بندی در نظر گرفته شده است که به منظور تولید از گاز طبیعی و انرژی‌های نو استفاده کنند.

وی یادآور شد: تا پایان برنامه پنجم توسعه اگر کارخانه صنعتی یا سایر کارخانه‌های تولید کننده سیمان از انرژی فسیلی استفاده کنند دیگر اجازه فعالیت به آن‌ها داده نمی‌شود.

معاون رئیس جمهور همچنین به سیستم‌های پایش لحظه‌ای و آنلاین برای کنترل بخارات خروجی از کارخانه‌های صنعتی و همچنین پساب‌‌های آن‌ها اشاره کرد و بیان داشت: نصب سیستم‌های پایش لحظه‌ای و آنلاین در این کارخانه‌ها تا پایان سال 92 لازم‌الاجراست.

به گفته وی با نصب این سیستم در تمام طول 24 ساعت فعالیت کارخانه‌های صنعتی تحت کنترل خواهد بود.

محمدی‌زاده در پایان با اشاره به جریمه شدن کارخانه‌هایی که برای محیط زیست ایجاد آلایندگی می‌کنند خاطرنشان کرد: براساس مصوبه مجلس هزینه‌های جرایم به حساب خزانه وارد و از آن‌جا به حساب دهیاری‌ها و شهرداری‌های استان‌های مختلف واریزی می‌شود. در این خصوص پیشنهادی را به مجلس داده‌ایم تا اجازه دهند این هزینه‌ها به صندوق ملی محیط زیست وارد شده و از آنجا صرف فعالیت‌های زیست محیطی شود.

 

 انتهای پیام/

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;