تحولات انرژی جهان از نگاه اکونومیست

 

تحولات اقتصاد بین‌المللی در حوزه‌های گوناگون از جمله تحولات تقاضای انرژی علاوه‌بر اینکه تابعی از سیاست بین‌المللی به حساب می‌آید، به رونق یا رکود اقتصاد جهان به ویژه چند کشور بزرگ از جمله آمریکا، چین، ژاپن، بستگی دارد.

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، از سوی دیگر عرضه انواع انرژی به ویژه نفت و گاز به تحولات خاورمیانه که عرضه‌کننده بخش قابل‌توجهی از این محصول استراتژیک است مرتبط شده است. واحد اطلاعات اکونومیست سال 2013 را سال تداوم رشد خیره‌‌کننده عرضه انرژی در غرب دانست و گفت که در این سال مصرف انرژی در جهان رشد 3 درصدی یافته و بهای گاز طبیعی افزایش پیدا می‌کند.

واحد اطلاعات اکونومیست در گزارش جامعی به بررسی وضعیت صنایع جهان در سال‌جاری میلادی پرداخت و در بخشی از این گزارش به صنعت انرژی جهان پرداخت که مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

بدون شک موضوع تقاضا برای انرژی در جهان رابطه مستقیمی با شرایط اقتصاد جهانی در این سال خواهد داشت. رشد اقتصاد جهانی هنوز بهبود پیدا نکرده است و این موضوع تاثیر اندکی بر رشد تقاضا برای انرژی در جهان طی سال آینده خواهد گذاشت.

رشد 3 درصدی مصرف انرژی در جهان

انتظار می‌رود در سال آینده میلادی مصرف انرژی در جهان تنها 3 درصد رشد داشته باشد که در مقایسه با رشد سال 2010 معادل 1.4 درصد کاهش نشان می‌دهد. در همین حال در سال آینده رشد تقاضا برای انرژی بیشتر از سوی کشورهای در حال توسعه جهان خواهد بود. به هر رو در سال آینده وضعیت مصرف انرژی در جهان به شرایط اقتصادی بستگی خواهد داشت و در این خصوص باید گفته شود که بر اساس پیش‌بینی‌ها رشد تولید ناخالص داخلی در میان کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) در سال آینده 1.4درصد و در کشورهای خارج از این سازمان 5.8درصد خواهد بود.

سال 2013 سال تداوم رشد خیره‌کننده عرضه انرژی در غرب

از طرف دیگر در زمینه عرضه انرژی سال 2013 همچنان سال تداوم رشد خیره‌کننده انرژی در غرب خواهد بود و در این سال عملیات اکتشاف و استخراج نفت و گاز در آمریکای شمالی ادامه خواهد داشت. استخراج گاز طبیعی در آمریکا از سال 2007 تا 2010 افزایش خوبی داشته است و انتظار می‌رود مجموع تولید انرژی‌های مایع آمریکا در سال آینده میلادی به طور میانگین به 9 میلیون و 250 هزار بشکه در روز برسد و این رشد می‌تواند کمبودها و کاهش‌های موجود از سوی کشورهای غیر‌اوپک را جبران کند، کشورهایی که به دلایل مختلف با کاهش تولید انرژی مواجه بوده‌اند.

عربستان تولید خود را کاهش می‌دهد

در منطقه خاورمیانه عربستان تلاش خواهد کرد تا با هدف بالا نگهداشتن بهای انرژی تولید خود را در سال آینده میلادی کاهش دهد. ایران نیز به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه برنامه‌های هسته‌ای خود با کاهش تولید نفت روبه‌رو بوده است، اما از طرف دیگر تولید نفت در عراق (که با پیشی گرفتن از ایران به دومین تولید‌کننده بزرگ نفت اوپک تبدیل شده است) در سال آینده نیز رشد خواهد داشت و این امر به رغم وجود درگیری‌ها بین کردهای عراق و دولت بغداد صورت می‌گیرد.

ثبات سیاسی از نگرانی‌های اصلی در منطقه خاورمیانه

به طور کلی ثبات سیاسی در منطقه در سال آینده نیز یکی از نگرانی‌های اصلی خواهد بود و اگر از شرایط موجود در عراق و ایران نیز صرف‌نظر کنیم در لیبی و مصر مشکلات زیادی وجود دارد و سوریه نیز شرایط نابسامانی را تجربه می‌کند؛ بنابراین در سال آینده بهای جهانی نفت یکی از فاکتورهایی خواهد بود که ریسک بالایی دارد.

با این وجود کاهش تقاضا برای نفت در اروپا و آمریکای شمالی به‌رغم افزایش تولید باعث خواهد شد تا میانگین بهای نفت خام برنت در سال آینده به حدود 104 دلار در هر بشکه کاهش پیدا کند و این در حالی است که میانگین بهای نفت در سال‌جاری میلادی برابر با 112 دلار در هر بشکه بوده است.

بهای گاز طبیعی افزایش می‌یابد

از طرف دیگر، برای تولیدکنندگان گاز طبیعی آمریکا خبر خوبی وجود دارد و آن هم افزایش بهای گاز به دلیل کاهش تولید خواهد بود و این روند در سال آینده نیز تداوم خواهد داشت. به طور معمول گاز از اهمیت و محبوبیت بیشتری برخوردار شده است و یکی از مهم‌ترین دلایل چنین محبوبیتی پاک‌تر بودن این سوخت در مقایسه با دیگر سوخت‌های فسیلی است. در آمریکا ارزان‌تر بودن گاز و همچنین وجود قوانین دوستدار محیط زیست باعث شده است تا از میزان استفاده از زغال‌سنگ کاسته شود و این در حالی است که در اروپا بهای گاز همچنان بالا است و این در حالی است که انتظار می‌رود این روند در سال آینده تغییر پیدا کند، سالی که بهای گاز در آمریکا اندکی افزایش داشته و در اروپا کاهش خواهد داشت و از همین رو زغال‌سنگ در اروپا نیز محبوبیت خود را از دست خواهد داد.

اما یکی از نگرانی‌های اصلی در این زمینه چین است که بیش از نیمی از مصرف زغال‌سنگ جهان را در اختیار خود دارد. اگرچه چین تلاش می‌کند تا از زغال‌سنگ به عنوان یک سوخت فسیلی آلاینده فاصله بگیرد، اما پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده مصرف زغال‌سنگ در این کشور پهناور رشدی 5 درصدی داشته باشد. از طرف دیگر چین نقش مهمی نیز در استفاده از سوخت‌های غیرفسیلی ایفا می‌کند و قرار است این کشور در سال آینده میلادی از هفت نیروگاه هسته‌ای خود بهره‌برداری کند.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;