تجهیز روستاهای شمیرانات به نیروگاه خورشیدی خانگی

مشاور اقتصادی فرماندار شمیرانات از نصب نیروگاه های خورشیدی خانگی در روستای امامه بخش رودبار قصران این شهرستان برای اولین بار در استان تهران خبر داد و افزود: با این اقدام، روستای امامه الگوی انرژی پاک روستاهای استان می شود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، کامران اقتصادنیا با اعلام خبر فوق اظهار داشت: در راستای تحقق تعهد ایران در کنوانسیون پاریس مبنی بر پاک شدن ۲۰ درصد انرژی کشور تا سال ۱۴۰۰ و با توجه به پتانسیل خورشیدی این سرزمین، جذب انرژی خورشیدی بهترین گزینه است.
وی تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ نیروگاه خانگی خورشیدی ۵ کیلووات در پشت بام خانه های روستایی توسط شرکت های دانش بنیان با تسهیلات بانکی نصب خواهد شد.
این مقام مسئول گفت: نصب هر نیروگاه در حال حاضر به ۵۰ متر مساحت پشت بام نیاز دارد.
مشاور اقتصادی فرماندار شمیرانات اعلام کرد: این اقدام از فروردین ماه ۹۸ از روستای امامه آغاز می شود.
وی خاطرنشان کرد: تولید، ایجاد اشتغال، درآمد پایدار روستایی و در نهایت مهاجرت معکوس به سمت روستاها از دیگر مزایای اجرای این طرح است.
اقتصادنیا افزود: متولیان طرح شامل وزارت نیرو، بانک ها، شرکت های دانش بنیان و شورای روستاها (اهالی) هستند.
همچنین یکی از اعضای انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران  گفت: دولت، وزارت نیرو را مکلف به خرید تضمینی ۲۰ ساله از متقاضیان (روستائیانی که نیروگاه خورشیدی بر پشت بام آنها نصب می شود) کرده است که طی این تکلیف هر خانوار از ۷۸۰ تا ۹۵۰ هزار تومان درآمد ماهانه خواهند داشت.
علی ادیبی تاکید کرد: تجهیزات نصب شده هیچگونه هزینه نگهداری یا آلایندگی، تشعشعات و آلودگی محیط زیستی در پی نخواهد داشت.
وی یادآور شد: با اجرای این طرح در شمیرانات (ارتفاعات بالای ۲۲۰۰ متر از سطح دریا)، پس از کشورهای کانادا و سوئیس که این اقدام را در این ارتفاع انجام داده اند، به عنوان سومین کشور جهان در بهرمندی از انرژی خورشیدی در ارتفاع بالای ۲۲۰۰ متر شناخته خواهیم شد.
به گفته وی مجموعه پدافند غیرعامل شمیرانات با توجه به شرایط جغرافیایی این شهرستان که منطقه ای کوهستانی و بعضاً صعب العبور و با بلایای طبیعی متعدد اعم از زلزله، سیل، رانش و… مواجه است که در پی آنها امکان قطعی انتقال برق و انرژی های دیگر وجود دارد در صدد تولید انرژی در روستاهای شهرستان برآمده تا در مواقع بروز حوادث شهروندان با مشکلات خاص رو به رو نشوند.
شهرستان شمیرانات متشکل از شهر شمیران و دو بخش لواسانات و رودبار قصران دارای ۳۸ روستا و جمعیتی افزون بر ۶۰۰ هزار نفر در شمال و شمال شرقی تهران واقع شده است.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;