اقدامات پژوهشی مشترک حوزه و نظام مهندسی در بخش معماری اسلامی انجام شود

 

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بر انجام همکاری های پژوهشی مشترک بین حوزه علمیه و نظام مهندسی ساختمان در بخش معماری اسلامی و اخلاق مهندسی تاکید کرد.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، آیت الله  سید هاشم حسینی بوشهری  در دیدار رییس و اعضای جدید هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، با وی افزود: معاونت پژوهش حوزه علمیه قم با مراکز پژوهشی مختلفی در کشور و استان همکاری دارد که در این زمینه نیز می توان همکاری های مشترکی را داشت.

به گفته وی نگاه جامعه در زمینه ساخت و ساز ، مبلمان شهری و معماری به سمت سازمان نظام مهندسی دوخته شده که چگونه این سازمان در بخش های مختلف طراحی ، نظارت و اجرا عمل می کند.

وی با بیان اینکه نباید فضای ساخت و ساز کشور بر اساس فرهنگ غرب باشد افزود: در جامعه اسلامی مباحث دینی و اخلاقی در بین خانواده ها مطرح است و ارتباطات آنها بر اساس معیارها و اصول دینی و ارزشی است که این چهارچوب ها در ساخت و ساز باید مد نظر باشد.

وی ادامه داد : رعایت این موارد در معماری گذشته به وضوح دیده می شد اما متاسفانه در سالهای اخیر به این مباحث توجه کافی صورت نمی گیرد و حریم خصوصی خانواده دستخوش فرهنگ غربی شده است.

آیت الله حسینی بوشهری عنوان کرد: یکی از وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان غیر از طراحی و نظارت فرهنگ سازی در عرصه ساخت و ساز است و باید در این زمینه آسیب های موجود در جامعه مورد شناسایی قرار گیرد.

وی ادامه داد: هم اکنون نزدیک به 100 ملیت از طلاب خارجی در قم مشغول به تحصیل هستند که ذهن این افراد بعد از چندین سال زندگی در قم مطابق آنچه که وجود دارد شکل می گیرد که در زمینه ساخت و ساز و شهرسازی باید به گونه عمل کرد تا وقتی این افراد به کشورهای خود باز می گردند بتوانند در کنار تبلیغ معارف اسلامی الگویی از شهر اسلامی و دینی را نیز انتقال دهند.

وی با بیان اینکه در فقه اسلامی به مسایل معماری و ساخت و ساز اشاره شده است افزود: مهندسان باید در طراحی خانه ها ، اصولی را که در دین به آن اشاره شده در نظر بگیرند.

آیت الله حسینی بوشهری همچنین با تاکید بر توجه به استحکام بنا و ساخت وسازها گفت: به گفته کارشناسان کشور ما بر روی گسل زلزله قرار دارد بنابراین باید استحکام و ایمنی ساخت و سازها مورد توجه جدی باشد. وی ابراز داشت: مهندسان باید در عین حالی که مقررات و قانون ساخت و ساز را تا آخرین مرحله و با جدیت دنبال می کنند از سخت گیری ها بی مورد نیز اجتناب کنند.

در ادامه این دیدار رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با ارایه گزارشی از عملکرد این سازمان

گفت: هم اکنون سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بیش از 2 هزار و 700 عضو در رشته های هفتگانه مهندسی دارد.

 امین مقومی  افزود: از سیاست های سازمان نظام مهندسی قم گسترش ارتباط با دستگاه های اجرایی است که اکنون این سازمان در بیشتر کارگروه های استانی عضویت دارد.

وی با اشاره به تهیه و تدوین اولین نظامنامه جامعه آموزش کشور در نظام مهندسی قم افزود: در راستای فرهنگ سازی در زمینه رعایت مقررات ملی ساختمان برنامه ای رادیویی تحت عنوان نظام ساخت با همکاری صدا و سیمای مرکز قم تهیه و پخش می شود.

وی افزود: صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان نیز از سال 82 در سازمان آغاز شده که تاکنون تعداد هفت هزار نسخه صادر شده است.

مقومی با اشاره به راه اندازی دبیرخانه دائمی اخلاق مهندسی در قم گفت: در این زمینه همکاری هایی بین سازمان نظام مهندسی و مراکز دانشگاهی و حوزوی صورت گرفته است.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;