اختصاص درآمد ویژه گازی به قم/ ظرفیت تولید گاز پارس‌جنوبی 2 برابر می‌شود

 

رئیس جمهور خواستار اختصاص درآمد ویژه گازی به استان قم شد و اعلام کرد: ظرفیت تولید گاز ایران از پارس جنوبی تا 150 روز آینده دو برابر می‌شود.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از مهر ، محمود احمدی نژاد  در مراسم افتتاحیه تاسیسات تزریق و پالایشگاه گاز سراجه قم با بیان اینکه بنای پیشرفت و توسعه اقتصاد کشور، انرژی است، گفت: تمام صنایع کشور برای توسعه به انرژی ارزان، در دسترس و کاهش ریسک نوسان های قیمت در بازار و آب و هوایی نیاز دارند.

 

رئیس جمهور با اعلام اینکه در حال حاضر ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد، تصریح کرد: در شرایط فعلی باید توسعه شبکه های گازرسانی به تمامی شهرها و استان های کشور در دستور کار وزارت نفت قرار بگیرد.

 

رئیس کابینه دولت دهم با یادآوری اینکه هم اکنون حدود 925 شهر و 14 هزار روستا در سراسر کشور از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند، اظهار داشت: در مجموع 96 درصد جمعیت شهری و حدود 55 درصد جمعیت روستایی کشور از نعمت گاز طبیعی بهره مند بودند ضمن آنکه حدود 55 هزار واحد صنعتی و 70 نیروگاه برق به شبکه گاز متصل هستند.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه تا پایان فعالیت دولت دهم ظرفیت برداشت گاز ایران از میدان پارس جنوبی دو برابر خواهد شد، افزود: همزمان با افزایش تولید و انتقال شبکه های انرژی طرح های جدیدی هم به منظور به حداقل رساندن نوسان‌های گازرسانی به ویژه در 5 ماه پایانی سال انجام شود.

 

وی با اعلام اینکه با ساخت و راه اندازی تاسیسات ذخیره سازی گاز طبیعی هزینه های سرمایه گذاری کلان، تولید و انتقال انرژی در استان های مختلف کشور به حداقل کاهش می یابد، یادآور شد: براساس مطالعاتی که در شرکت ملی گاز انجام شده، 40 نقطه برای ذخیره سازی گاز شناسایی شده است.

 

احمدی نژاد با بیان اینکه با افتتاح تاسیسات ذخیره سازی گاز در سراجه قم و تا پایان سال تاسیسات ذخیره سازی گاز در شورجه خراسان ظرفیت ذخیره سازی گاز کشور به 7 میلیارد مترمکعب افزایش می یابد، گفت: با بهره برداری از این دو پروژه در مجموع تا 10 سال آینده نیاز سوخت رسانی زمستانی به تمامی مشترکان حل و فصل می شود.

 

توصیه های رئیس جمهور به وزیر نفت

 

رئیس جمهور همچنین با تشریح برخی از توصیه های جدید خود خطاب به وزیر نفت خواستار توسعه شبکه‌های گازرسانی شهری و روستایی با استفاده از فناوری های جدید شد و خاطر نشان کرد: هم اکنون 65 هزار روستای کشور از نعمت گاز طبیعی محروم هستند که گازرسانی به برخی از این روستاها به دلیل جمعیت کم فاقد توجیه اقتصادی و فنی است.

 

وی خواستار ایجاد منبع‌هایی برای ذخیره سازی گاز در اکثر روستاهای کوچک کشور شد و ادامه داد: با ایجاد این منبع ها و ذخیره سازی گاز امکان گازرسانی به این روستاها بدون انجام لوله کشی و احداث شبکه گاز فراهم می شود.

 

رئیس کابینه دولت دهم همچنین در پاسخ به درخواست برخی از مسئولان استان قم خواستار اختصاص درآمدی از محل تولید گاز و میعانات گازی، مخزن سراجه قم به این استان شد و افزود: باید با اختصاص این درآمد گازی چهره علمی، فنی و صنعتی قم دگرگون شود.

 

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به این موضوع که هم اکنون ظرفیتی برای تولید 67 هزار مگابایت برق در کشور ایجاد شده است، تصریح کرد: با وجود گازرسانی های گسترده به نیروگاه ها 65 تا 70 درصد برق تولیدی کشور در نیروگاه ها و شبکه های انتقال و توزیع اتلاف می شود.

 

توقف ساخت نیروگاه های بزرگ

 

وی خواستار توقف ساخت نیروگاه های بزرگ برق توسط وزارت نیرو شد و اظهار داشت: باید با ساخت نیروگاه های مقیاس کوچک و تولید پراکنده علاوه بر صرفه جویی در احداث نیروگاه های عظیم برق اتلاف انرژی را هم به حداقل کاهش داد.

 

به گزارش مهر، با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری امروز شنبه 16 دی ماه نخستین پروژه ذخیره سازی گاز خاورمیانه و پالایشگاه گاز سراجه قم به‌طور رسمی افتتاح شد.

این 2 پروژه گازی با سرمایه گذاری حدود 220 میلیارد تومانی اولین پروژه ذخیره سازی گاز طبیعی ایران و منطقه خاورمیانه با ظرفیت تزریق و برداشت روزانه حدود 10 میلیون مترمکعب در مدار بهره برداری برداری قرار گرفت.

 

آمارهای رسمی نشان می دهد تاکنون بیش از 700 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در مخزن سراجه قم ذخیره سازی شده است ضمن آنکه در حال حاضر امکان برداشت روزانه 4 تا 5 میلیون مترمکعب گاز از این مخزن زیرزمینی وجود دارد.

 

در کنار تاسیسات تزریق و ذخیره سازی گاز، پالایشگاه 10 میلیون مترمکعبی گاز این منطقه هم راه اندازی رسمی شد،در بخش تاسیسات بالادستی مخزن سراجه قم 5 حلقه چاه برای تزریق گاز در اختیار شرکت گاز قرار گرفته و پیش بینی می‌شود تا تابستان سال آینده در فاز اول بیش از 1.5 میلیارد متر مکعب گاز در این مخزن زیرزمینی ذخیره‌سازی شود.

 

ظرفیت نهایی سراجه قم را سالانه 3.3 میلیارد متر مکعب است و در نهایت با بهره برداری از فازهای جدید این پروژه امکان برداشت تا سقف 30 میلیون متر مکعب گاز وجود دارد.

 

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد راه اندازی مخزن ذخیره‌سازی گاز افزایش تولید میعانات گازی کشور است، برآوردها نشان می‌دهد حدود 12.5 میلیون بشکه میعانات گازی در سراجه قم ذخیره سازی شده است که با تزریق گاز هم اکنون روزانه 10 هزار بشکه میعانات گازی تولید می شود.

 

 

هم اکنون قیمت هر بشکه میعانات گازی حدود 100 تا 110 دلار است که در مجموع با بهره برداری از مخزن سراجه قم علاوه بر افزایش پایداری شبکه گاز، امکان دست یابی به درآمد حدود 1.5 میلیارد دلاری وجود دارد.

پایان پیام/

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;