احتمال تغيير روند بازار پتروشيمي وجود دارد؟

در شرايطي مبادلات رينگ پتروشيمي روز گذشته برگزار شد که کاهش تقاضاها نشان از نقدينگي پايين مصرف کنندگان و سردرگمي آنها دارد.

    اين در حالي است که برخي از آگاهان بازار از دستور وزيرصنعت، معدن و تجارت براي بازگشايي صادرات به شرط تامين بازار داخل خبر مي دهند. به گفته اين گروه اگر صادرات مجتمع هاي پتروشيمي در يکي دو هفته آينده انجام شود، احتمال افزايش قيمت ها وجود دارد.

     از سوي ديگر عدم اعلام نتايج مذاکرات ايران با گروه 1+5 نيز در اين روز ترديدها را در خصوص مبادلات افزايش داد. با اين حال روز گذشته در حالي که بيشتر معامله گران در خصوص آينده بازار پتروشيمي ابراز نگراني کرده و در انتظار اعلام نتايج مذاکرات بودند، وارد رينگ پتروشيمي شدند.

    به اين ترتيب نرخ هاي پايه اکثر محصولات پليمري روز گذشته 5/1 درصد نسبت به هفته گذشته افت داشتند و نهايتا پيش بيني بسياري از معامله گران را از روند بازار پتروشيمي تا پيش از نوروز منفي کردند. اين در حالي است که علاوه بر کاهش نقدينگي با توجه به قرار گرفتن در پايان سال، ظرفيت توليد بسياري از واحدها هم به شدت کاهش يافته است، از اين رو قدرت خريد سرمايه گذاران در پايان سال کاهش يافته و عدم اطمينان به آينده نيز رشد کرده است.

    در همين حال با توجه به يکسان شدن نرخ اکثر محصولات پليمري در بازار داخل و بورس بيشتر دلالان هم در اين شرايط راغب به خريد از بورس کالانيستند؛ چرا که اين گروه همواره به خريدهاي نقدي علاقه نشان داده اند و حاضر به پرداخت هزينه انبارداري در شرايطي که نوسانات در بازار ارز و سکه نامعلوم است، نيستند.البته بيشتر معامله گران در بازار پتروشيمي اميدي به تغيير روند قيمت ها در هفته هاي آينده ندارند و با توجه به جو رواني موجود از مذاکرات و همچنين يکساني قيمت هاي بازار و بورس، احتمال مي دهند تا پايان سال وضعيت بر همين منوال باقي بماند. اين گروه معتقدند؛ تغييرات عمده بازار پتروشيمي احتمالادر سال جديد رخ خواهد داد، اين در حالي است که قيمت نفت هم در روزهاي اخير روندي منفي داشته و احتمال دارد با توجه به گذر از فصل سرما روند نزولي آن ادامه دار شود، از اين رو معامله گران بازار پتروشيمي جو رواني موجود را در موارد زيادي نزولي مي پندارند.

    با اين حال روز گذشته با وجود افت قيمت پايه برخي از محصولات پليمري مانند پلي اتيلن سبک (H ها) و گريدهاي متفاوت پلي پروپيلن، گريد 0075 با سقف قيمت خريداري شد، گر چه اين کالادر بورس و بازار با نرخ يکساني در روزهاي اخير معامله مي شود، اما همچنان مورد توجه خريداران اين کالااست. اين در حالي است که مابقي کالاها در اين روز هم با رقابت هاي اندک از سوي کارگزاران خريداري شدند.

    البته برخي از معامله گران در بازار متفق القول هستند که نرخ هاي اعلامي از سوي تاجران در حال حاضر در کف قيمتي خود قرار دارد، از اين رو انتظار براي افت قيمت ها بيش از 30 تا 40 تومان در هر کيلو وجود ندارد.

    با اين حال برخي از معامله گران معتقدند؛ اگر اخبار انتشار يافته درخصوص بازگشايي صادرات بنابر گفته وزير صنعت، معدن و تجارت واقعيت داشته باشد، بايد ديد که آيا مجتمع هاي پتروشيمي در خصوص ورود ارز به اتاق مبادلات ارزي چه تصميمي دارند؛ چرا که همواره مجتمع هاي پتروشيمي در خصوص ورود ارز به اتاق مبادلات با ترديدهايي روبه رو بودند. بيشتر مجتمع ها در اين خصوص متفق القول هستند که با فروش محصولات به کشورهاي ديگر يعني ارز وارد شده از طريق صادرات مجبور هستند که نيازهاي مجتمع ها را رفع کرده و اقدام به خريد کاتاليست و قطعات کنند، پس ديگر ارز مازادي براي ورود به اتاق مبادلات ندارند.

    البته شنيده ها حاکي است که روز گذشته وزير صنعت، معدن و تجارت با شرط تامين بازار داخل و ورود ارز به اتاق مبادلات از بازگشايي صادرات سخن گفته است. اين در حالي است که بيشتر آگاهان بازار به تحريم هاي موجود اشاره کرده و معتقدند؛ صادرات مجتمع هاي پتروشيمي در اين شرايط دشوار شده است، از اين رو بيشتر مجتمع هاي پتروشيمي درصدد هستند تا با صادرات مشکلات ناشي از کمبود ارز را در مجتمع هاي خود جبران کنند.

    با اين حال بيشتر معامله گران در اين روز از پيش بيني آينده بازار پتروشيمي در سال جديد خودداري کرده و در انتظار اعلام نتايج مذاکرات ايران و گروه 1+5 باقي ماندند.

   

    محدوديتي براي صادرات پتروشيمي مازاد بر نياز داخل وجود ندارد

    مسوول كميته تخصصي تنظيم محصولات پتروشيمي با بيان اينكه هيچ مشكلي بابت صدور مجوز صادرات محصولات پتروشيمي مازاد بر نياز داخل وجود ندارد، گفت: در ماه هاي اخير 48 فقره مجوز صادرات با تناژ 773 هزار و 200 تن براي واحدهاي توليدي فعال دراين حوزه صادر شده است. به گزارش خبرگزاري مهر، علي اصغر رمزي با تاكيد بر اينكه هيچ مشكلي براي صدور مجوزهاي صادرات پتروشيمي با توجه به مصوبات كارگروه تنظيم بازار وجود ندارد، افزود: تمامي درخواست هاي متقاضيان بررسي و مجوزها نيز صادر شده است.

    مسوول کميته تخصصي تنظيم محصولات پتروشيمي، در واكنش به برخي اظهارات مبني براينكه برخي محصولات پتروشيمي به دليل عدم صادرات در انبارها مانده است، گفت: وقتي كالايي در بورس كالاعرضه مي شود قاعدتا نبايد با انباشت كالامواجه شويم، اما با اين وجود گروه هاي بازرسي را به واحدهاي پتروشيمي اعزام كرده ايم.

    وي تاكيد كرد: درحال حاضر محدوديت خاصي براساس ضوابط براي صادرات محصولات پتروشيمي اعمال نمي شود و با صادرات مازاد بر نياز داخل موافقت مي گردد. رمزي افزود: اگر برخي واحدهاي توليدي پتروشيمي بابت مجوز صادرات با مشكلي مواجه هستند در صورت پاسخگويي به واحدهاي توليدي، قطعا كارگروه تخصصي مجوز صادرات را خواهد داد اما تاكنون چنين درخواستي دريافت نشده است.

    رمزي افزود: از حدود سه ماه پيش كارگروه تنظيم بازار كميته فرعي تنظيم بازار محصولات پتروشيمي مركب از شركت صنايع پتروشيمي، سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجمن توليدكنندگان مواد پتروشيمي، اتحاديه سراسري لاستيك سازان و بورس كالاتشكيل شده است.وي ادامه داد: كميته تخصصي محصولات پتروشيمي تمامي موضوعات مربوط به محصولات پتروشيمي را بررسي و طي چند ماه اخير كه ساماندهي و تنظيم بازار اين نوع محصولات شكل گرفت، 48 فقره مجوز صادرات محصولات پتروشيمي صادر شد.

    مسوول كميته تخصصي تنظيم محصولات پتروشيمي افزود: حجم مجوزهاي صادره 773 هزار و 200 تن بوده و تاكنون به درخواست هاي مواد پتروشيمي مطرح پاسخ داده شده است. رمزي تصريح كرد: زماني كه مي خواهيم موضوعي را بررسي كنيم بايد به صورت واقعي و ارقام حقيقي باشد.

    وي با اشاره براينكه يكي از معيارها در محصولات پتروشيمي، براساس مصوبه دولت اين است كه تمام محصولات بايد در بورس كالاعرضه شود، گفت: با عرضه بخش عمده آن خريداري مي شود، بنابراين بعيد است كه محصولي به فروش نرسد.

   

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;