احتمال ورود بازار پتروشيمي به تعطيلات زودهنگام

رکود ادامه دار روز گذشته نگراني از ورود زودهنگام بازار پتروشيمي را به تعطيلات افزايش داد. اين در حالي است که همچنان بازار پتروشيمي در مقابل اتفاقات پيش آمده در روزهاي اخير از دستگيري برخي از فعالان اين حوزه گرفته تا نگراني از عدم صادرات سکوت کرده است.

    نتيجه تمام اتفاقات پيش آمده در روزهاي اخير هم رکودي گسترده است که تحت تاثير آنها مقاومت فروشندگان در برابر عدم کاهش نرخ ها شکسته شده و به اين ترتيب در دو روز اخير اندکي قيمت ها کاهش يافته است، اما همچنان خريداري در بازار وجود ندارد.

    نگاه معامله گران به نتايج مذاکرات هسته اي ايران با گروه 1+5 که قرار است روز هشتم اسفندماه برگزار شود و همچنين ممنوعيت صادرات که سبب شده تا حجم بسياري از کالاها در مجتمع هاي پتروشيمي انبار شود، از دلايلي بوده که بازار پتروشيمي را در روزهاي اخير وارد کما کرده و احتمالابا تعطيلات زودهنگام روبه رو خواهد كرد.

    اين در حالي است که بازار سال هاي پيش کاملامتفاوت با امسال بود، به طوري که حجم خريدها پيش از نوروز افزايش مي يافت، اما در حال حاضر بازار روندي متفاوت با سال هاي گذشته را در پيش گرفته است. از سوي ديگر ممنوعيت صادرات نيز سبب شده تا بيشتر فعالان اين حوزه به عرضه هاي سنگين بازرگاني پتروشيمي در اين ماه اطمينان داشته باشند و از اين رو عطشي براي خريد کالاها نداشته باشند.

    در همين حال روز گذشته مدير کنترل توليد شرکت ملي صنايع پتروشيمي از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرد تا با توجه به نزديک شدن به روزهاي پاياني سال، هرچه زودتر مجوز صادرات محصولات پتروشيمي را اعلام کند تا مشکلات مجتمع هاي پتروشيمي تشديد نشود.

    علي محمد بساق زاده با اشاره به پر بودن انبارهاي ذخيره سازي برخي محصولات پتروشيمي، گفت: صدور مجوز صادرات محصولات مازاد به منظور تداوم فعاليت خطوط توليد تا پيش از پايان امسال ضروري است. وي با بيان اينکه قانون منع صادرات برخي محصولات پتروشيمي مشکلاتي را براي تعدادي از واحدهاي توليدي به وجود آورده است، گفت: اولويت فعاليت مجتمع هاي پتروشيمي تامين نياز داخل است و صادرات پس از رفع نياز داخل صورت خواهد گرفت.

    مدير کنترل توليد شرکت ملي صنايع پتروشيمي افزود: به عنوان نمونه توليد زايلين در کشور کمتر از نياز داخل است و شرکت بازرگاني پتروشيمي و چند شرکت پتروشيمي ديگر با واردات اين محصول در کنترل و تنظيم بازار همکاري مطلوبي داشته و کمبود زايلين در داخل کشور وجود ندارد.

    بساق زاده افزود: برخي توليدکنندگان زايلين خط توليد خود را تغيير داده و اقدام به توليد محصولات ديگر که در داخل کشور نياز به آنها زياد است ، مي کنند و به همين علت حجم توليد مجتمع هاي توليدکننده زايلين کاهش يافته است.

    وي ادامه داد: برنامه ريزي براي توليد و واردات اين محصول براي ماه هاي آتي انجام شده و مصرف کنندگان هيچ گونه نگراني نخواهند داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;