آغاز بهره برداري و اجراي 2 هزار طرح صنعت گاز در دهه فجر

 

 

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران از آغاز بهره برداری و عملیات اجرایی بیش از دو هزار طرح گازرسانی و توسعه ای در سی و چهارمین بهار انقلاب اسلامی خبر داد.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  جواد اوجی گفت : دهه فجر امسال 1645 طرح به بهره برداری می رسد که گازرسانی به 34 شهر، هزار و 147 روستا، 305 واحد صنعتی، همچنین 10 خط انتقال گاز و 21 جایگاه عرضه گازطبیعی فشرده شده (سی ان جی) از جمله آنهاست.

وی همچنین با بیان این که در دهه انقلاب اسلامی بهره برداری از طرح های گازرسانی به مسکن مهر در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت : در دهه فجر امسال 141 هزار و 221 واحد مسکونی نیز زیرپوشش گازطبیعی قرار می گیرد.

اوجی از آغاز عملیات 259 طرح گازرسانی و بیش از یکصد طرح توسعه ای در بخش های (انتقال و پالایش) در سی و چهارمین بهار انقلاب خبر داد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که هم اکنون 95 درصد جمعیت شهری و 56 درصد جمعیت روستایی کشور از گازطبیعی استفاده می کنند، تصریح کرد: هم‌ اکنون 938 شهر و بیـش از 13 هزار روستای کشور زیرپوشش گـازطبیعی قرار دارد.

وی گفت : آمار شهرها و روستاهای بهره مند از گازطبیعی تا پایان امسال به بیش از هزار شهر و 14 هزار روستا خواهد رسید.

اوجی به شانا گفت: هم اکنون روزانه نزدیک به 600 میلیون مترمکعب گاز در سراسر کشور تولید و توزیع می شود و باوجود ثبت رکورد در بخش های مختلف، مشکلی در زمینه تامین آن ایجاد نشده است.

وی صرفه جویی تا 30میلیون مترمکعب از سوی مردم را امکان پذیر خواند و گفت: سهم بخش های خانگی ، تجاری و صنعتی غیرعمده از این میزان مصرف(600 میلیون مترمکعب) 80 تا 85 درصد است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بر رونـد مطلـوب گـازرسـانـی بـه همه بخش‌ها (خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی) تاکید کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 120 میلیارد مترمکعب گاز در این بخش ها مصرف شده است.

وی اظهار داشت : بخش نیروگاهی کشور از ابتدای امسال تاکنون مصرف کننده بیش از 35 میلیارد مترمکعب گاز بوده است و صنایع نیز در این باره زمانی بیش از 22 میلیارد و 500 هزار مترمکعب گاز مصرف کرده اند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزایش مصرف گاز هر یک از بخش های یاد شده (نیروگاه و صنایع) را در مقایسه با مدت مشابه پارسال ، یک میلیارد مترمکعب اعلام کرد.

وی با بیان این که تامین سوخت (گاز و سوخت مایع) این بخش هابه عهده شــرکــت مـلــی گــاز و شــرکــت مـلــی پـخــش فرآورده‌های نفتی است، افزود: از ابتدای آبان تاکنون به طور میانگین روزانه 70 تا 75 میلیون مترمکعب گاز به بخش نیروگاهی کشور تحویل شده و بقیه سوخت مورد نیاز آنها (حدود 70 میلیون لیتر سوخت مایع) نیز به وسیله شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تامین شده است.

اوجی درباره تامین گازطبیعی فشرده شده (سی ان جی ) مورد استفاده در بخش حمل و نقل نیز گفت : گازرسانی به این بخش روال خوبی دارد و هم اکنون روزانه 18 تا 20 میلیون مترمکعب گاز(معادل یک لیتر بنزین) در این بخش مصرف می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تامین گاز استان های شمالی کشور افزود: با توجه به تقویت زیرساخت ها و ایجاد تاسیسات جدید تقویت فشار گاز پـارچـیـن و سـمـنـان، همچنین همپوشانی (لوپ کردن) خـطوط سراسری تغذیه و توزیع گاز و بهره برداری خط 56 اینچ انتقال گاز لوشان – رشت، تامین گاز این استان ها نیز روند مطلوب تری پیدا کرده و هیچ گزارشی مبنی بر افت فشار یا قطع گاز ثبت نشده است.

به گفته وی، تاسیسات تقویت فشار گاز سمنان با ظرفیت روزانه 58 میلیون مترمکعب گاز طراحی، برنامه‌‌ریزی و بـا بهره گیری از متخصصان داخلی راه اندازی شده است.

اوجی افزود : تاسیسات تقویت فشار گاز سمنان از طریق خط پنجم سراسری گاز پارس جنوبی را به شمال و شمال شرق کشور انتقال می دهد.

وی همچنین با مهم خواندن تقویت انتقال گاز به شمال و شمال شرق کشور گفت : این دستاورد با بهره گیری حداکثری از خط لوله انتقال گاز 48 اینچ شمال و شمال شرق (به وسیله انشعابی 42 اینچ تا منطقه دشت در استان گلستان) با احداث سه تاسیسات تقویت فشار پارچین، سمنان و دشت محقق شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که تاسیسات تقویت فشار پارچین نیز در آذر امسال به بهره برداری رسیده است، تصریح کـرد: این تاسیسات نیز همانند تاسیسات تقویت فشار سمنان با ظرفیت انتقال روزانه 58 میلیون مترمکعب گاز، تامین گاز در استان های سمنان، گلستان و مازندارن را تقویت کرده است.

اوجی هزینه ریالی احداث تأسیسات تقویت فشار گاز سمنان 250 میلیارد و هزینه ارزی آن را نیز 21 میلیون یورو اعلام کرد.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;