حفر سالانه 30 چاه جذبی در غرب استان تهران/ عقب ماندگی غیر قابل انکار حوزه فاضلاب

 

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرکهای غرب استان تهران از حفر سالانه 30 چاه جذبی در غرب استان تهران خبر داد.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، حبیب الله براتی اظهار داشت: در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرکهای غرب استان تهران به 205 هزار مشترک در قالب 450 هزار واحد مسکونی خدمات رسانی می کند.

وی عنوان کرد: انجام این رسالت خطیر از طریق هار و 600 کیلومتر شبکه انتقال و توزیع، 252 حلقه چاه، 200 هزار متر مکعب مخزن ذخیره در قالب 100 باب مخزن و…. صورت می گیرد اما با توجه به روند رو به رشد جمعیت در مناطق تحت پوشش، توسعه و بروز رسانی امکانات و تجهیزات امری ضروری است.

 

حفر حداقل 30 چاه در سال جهت تامین نیاز آبی غرب تهران

این مسئول ادامه داد: شرکت آبفای غرب استان تهران به منظور تامین نیاز مشترکین تحت پوشش خود، همزمان در سه مقوله مهم شامل تامین آب، ایجاد و توسعه مخازن ذخیره و خطوط انتقال آب و بخش فاضلاب فعالیت می کند.

براتی به مهر گفت: در بخش تامین آب در حال حاضر حوزه تحت پوشش متکی به منابع آبی زیرزمینی است که در این راستا سالانه حداقل 30 حلقه چاه در این مناطق حفر می شود.

 

استفاده حداکثری از منابع آبی با ایجاد تاسیسات تصفیه فاضلاب

وی بیان کرد: از آنجا که آب تامین شده نیاز به تاسیسات و تجهیزات جهت انتقال و توزیع دارد، در حوزه مخازن و خطوط انتقال آب نیز با توجه به همکاری و مساعدت اهداکنندگان زمین، بخش قابل توجهی از این مخازن در اراضی اهدا شده از سوی خیرین احداث شده است.

مدیر عامل شهرها و شهرکهای غرب استان تهران افزود: یکی از بخشهای مهم و کارآمد وظایف شرکت آبفا، تصفیه فاضلاب است که در این زمینه نیز اقداماتی صورت گرفته است اما نیاز به تلاش بیشتر دارد.

 

عقب ماندگی غیر قابل انکار در حوزه فاضلاب

این مسئول یادآور شد: تاسیسات و زیرساختهای موجود در بخش آب به روز نیست همانطور که در بسیاری از بخشهای دیگر نیز عقب ماندگیهایی وجود دارد به عنوان مثال در بخش فاضلاب و تاسیسات آن عقب ماندگی بسیار بیشتر از بخش آب است که این مساله در حوزه شهرها و شهرکهای غرب تهران بسیار قابل تامل است.

براتی ادامه داد: در حوزه فاضلاب شهری طرح هایی بوده است که بخشهایی از آنها اجرایی شده اما سرعت اجرای این طرح ها طی پنج سال گذشته با روند کندی روبرو بوده است که در صورت تداوم این روند کند، این طرح ها در آینده ای بسیاری دور تکمیل خواهند شد.

 

فاضلاب گنجی نهان است نه معضل اجتماعی

وی عنوان کرد: در این راستا برخی دیگر از اراضی اهدایی خیرین، جهت احداث تاسیسات و تجهیزات تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند چراکه جمع آوری و تبدیل فاضلاب به آب حیات بخش، امکان استفاده از این ماده حیاتی احیا شده را در موارد مختلف از جمله کشاورزی فراهم می آورد و موجب صرفه جویی در مصرف آن خواهد شد.

مدیرعامل شهرها و شهرکهای غرب استان تهران متذکر شد: امروزه فاضلاب در کشورهای پیشرفته نه تنها یک معضل اجتماعی محسوب نمی شود بلکه از آن به عنوان گنجی نهان یاد میکنند و با احیای مجدد آب مصرف شده، زمینه استفاده حداکثری از این ماده حیاتی را فراهم می آورند.

 

روند مطلوب اجرای طرح فاضلاب در شهرستان قدس

این مسئول گفت: هم اکنون از میان 13 منطقه تحت پوشش شرکت آبفای غرب تهران، در سه منطقه طرح فاضلاب اجرا شده است که قدس در این زمینه پیشرو بوده است و تصفیه خانه فاضلاب در این شهرستان آماده افتتاح و بهره برداری است.

وی اظهار داشت: در شهرستانهای شهریار و ملارد نیز بخشی از خطوط اصلی فاضلاب تکمیل شده است و سایر شهرستانها نیز در مرحله مطالعه و کارشناسی قرار دارند.

لزوم بهره برداری از ظرفیتهای ویژه تصفیه فاضلاب

 

براتی افزود: در حوزه غرب تهران متوسط تولید آب چهار و نیم متر مکعب بر ثانیه است که اگر میزان 60 الی 70 درصد از این آب به فاضلاب تبدیل شود، می توان با استفاده از تاسیسات و تجهیزات تصفیه فاضلاب، حداقل سه متر مکعب در ثانیه آب تولید کرد.

این مسئول بیان کرد: برخی از شهرها در زمینه تاسیسات فاضلاب بسیار ضعیف هستند و این ضعف به هیچ وجه قابل انکار نیست.

 

احیای مجدد آب مصرفی و حفظ منابع زیرزمینی

وی ضمن درخواست از خیرین جهت اهدای اراضی برای احداث تصفیه خانه، گفت: وجود زمین یکی از عوامل بسیار مهم و موثر در ایجاد و توسعه تجهیزات فاضلاب است چرا که کارشناسان مشاور بر اساس مشخصات جغرافیایی اراضی به ارائه طرح ها می پردازند و در صورت عدم وجود زمین، امکان احداث تاسیسات میسر نخواهد شد.

مدیرعامل شهرها و شهرکهای غرب استان تهران اشاره کرد: آبیاری زمینهای کشاورزی، احیای اراضی لم یزرع، صرف جویی در مصرف آب، کاهش هزینه های تولید آب، عدم برداشت از منابع آبی زیرزمینی و حفظ این سرمایه های ملی و… از جمله فواید و آثار مثبت استفاده از روشهای نوین و توسعه و بروز رسانی تجهیزات آب و فاضلاب است.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;