میکروب ها را از خانه بیرون کنیم یا نه؟

به گزارش تاسیسات نیوز، طرح های معماری اغلب به مساله راندمان انرژی و زیبایی توجه می کنند و کاری به حضور میکروب ها ندارند. اما در یک مقاله علمی، مهندسان محیط زیست دانشگاه یال در نمونه مزایای داشتن این موجودات ریز در خانه ها را بررسی کرده اند. شاید از این پس لازم باشد به جای هدایت آنها به بیرون اجازه دهیم آنها وارد خانه های ما شوند. 





گوردون پسیا – استاد مهندسی شیمی و محیط زیست و محقق- می گوید: «این یک باور غلط است که همه میکروب هایی که در خانه های ماست برای سلامتی ما ضرر دارند. بسیاری از اینها هیچ تاثیری روی سلامتی ندارند در حالی که بعضی ممکن است حتی مفید هم باشند.»

 

 

 

 

مطالعات گذشته نشان داده بچه هایی که در مزرعه (یا حتی در خانه های نزدیک مناطق روستایی) زندگی می کنند، در معرض این میکروب های مفید هستند و احتمال ابتلای آنها به آلرژی کمتر می شود. در یک نمونه، بچه های یک خانواده باواریایی (جمعیتی که به خاطر سبک زندگی کشاورزی خاصشان مثل کار روی زمین، استفاده از اسب برای حمل و نقل و نوشیدن شیر غیر پاستوریزه شناخته شده اند) کمتر از نیمی از جوامع شهری معمولی به آصم مبتلا می شوند (5.2 در برابر 19.1%). این تاثیر روی بزرگسالان قوی تر است.





علت احتمالی این مساله این است که بعضی میکروب ها در بدن سیگنال هایی به گلبول های سفید خون به نام سلول های T می فرستند که مانع از واکنش های ایمنی غیرضروری می شوند.

 

 

 

 

حال این پرسش بزرگ مطرح می شود که طراحی ساختمان ها (مثل چیدمان جغرافیایی، مصالح ساختمانی، سکونت و تهویه) چگونه حضور میکروب ها را تنظیم می کند. با شناسایی بیشتر میکروب های مفید، معماران، مهندسان و عموم مردم باید در مورد قرارگرفتن مناسب در معرض این موجودات بیشتر فکر کنند.

 

 

 

 

کیفیت هوای داخلی اغلب اوقات بدتر از هوای بیرون است، پس تهویه ساختمان ها با هوای بیرون ضروری است. با این وجود در شهرهایی با کیفیت هوای خارجی بسیار ضعیف، تهویه بیشتر ممکن است سبب قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوای بیرونی شود.

 

 

 

 

اگرچه این حوزه کاری هنوز بسیار نوپاست، اما توصیه هایی مبنی بر بهبود و ارتقای جمعیت میکروبی در خانه ها ارایه می شوند. دکتر پسیا می گوید: «البته توصیه نمی شود افراد حیوانات را در خانه های خود نگه داری کنند اما ما می توانیم برای روش های کمی و جدید برای حل این مشکلات کار کنیم.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;