دیوار سفارت و فرصت سوزی صادرات

به گزارش تاسیسات نیوز، در کنار مصرف بی‌رویه گاز در کشور که تبدیل به مانعی برای صادرات شده است، وجود برخی مسائل سیاسی در منطقه نیز مسیرهای صادرات گاز ایران را مسدود کرده است.


ایران در حال حاضر تنها به ترکیه و عراق گاز صادر می‌کند.


مقداری گاز نیز به ارمنستان صادر می‌شود که در ازای آن برق دریافت می‌شود. به این ترتیب واضح است که ایران از بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس که اتفاقا به گاز ایران نیاز فراوانی نیز دارند، بهره‌مند نیست.


صادرات گاز از ایران به سمت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در حالی تا‌کنون رقم نخورده است که این کشورها به لحاظ اقتصادی و جغرافیایی بهترین مقاصد برای صادرات گاز ایران هستند.


با این حال، وجود برخی مسائل سیاسی باعث شده است نه ایران از بازار گاز این کشورها بهره‌مند باشد و نه این کشورها از گاز ایران. این در حالی است که روسیه برای صادرات گاز به کویت (کشوری که در فاصله کوتاهی با ایران قرار دارد) برنامه‌هایی در سر دارد.


معاون وزیر نفت با بیان اینکه «اگر روسیه بخواهد گاز خود را به کویت صادر کند چاره‌ای جز عبور آن از طریق ایران ندارد»، گفت: ما نیز مذاکرات خوبی با کویتی‌ها داشتیم، ولی حادثه‌ای که برای سفارت عربستان رخ داد موجب شد که مذاکرات ما با این کشور متوقف شود.


هرچند مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران عقیده دارد «اینکه ایران در تجارت جهانی گاز نقش کمی دارد، نشانه عقب‌ماندگی نیست زیرا کشوری مانند قطر که صادرات بسیار بیشتری از ما دارد، دارای مصرف داخلی بسیار کمی بوده، درحالی که مصرف گاز در ایران بسیار بالا است»؛ بر این نکته نیز تاکید کرد که کویت به گاز ایران نیاز دارد اما زمانی که مذاکرات به خوبی پیش می‌رفت یک نفر از دیوار سفارت عربستان بالا رفت و پل ارتباطی ما قطع شد.


هر وقت مسائل سیاسی رفع شد، می‌توانیم به کشورهای منطقه گاز صادر کنیم.مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه ایران و کویت برای صادرات گاز در چند سال گذشته مذاکرات خوبی داشته‌اند، اظهار کرد: اما زمانی‌که دعوایی می‌شود، آنها جرات برقراری ارتباط را از دست می‌دهند اگرنه ساده‌ترین راه برای واردات گاز کویت، ایران است.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;