بررسی دغدغه های مهندسان و ابعاد مختلف زلزله های اخیر

مراسم بزرگداشت روز مهندس در سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی با محوریت “بررسی مسائل و دغدغه های جامعه بزرگ مهندسی استان”، با حضور علی ذاکری معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی، هوشیار شهردار تبریز، امیر بخشی زاده مدیرکل راه و شهرسازی استان و برخی از مدیران و مسئولین استانی مرتبط با حوزه ساختمان در محل اتاق جلسه هیات مدیره سازمان برگزار شد.
به گزارش تاسیسات نیوز، علی ذاکری، معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی در این مراسم، با اشاره به اینکه ایران مهد تمدن در خاورمیانه است و منطقه ای است که معماران وقت خالق اثار ماندگار هستند، گفت: فعالیت های مهندسی از چند بخش اموزشی، اجرایی و مهارتی تشکیل می شود اما قسمت مهمی که کار مهندسی را با ارزشمند می کند و به سازه ارزش می دهد، بخش هنری و روح کار است.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه کسرت اموزش گیرنده و آموزش دهنده نوعی افت است که امروزه به آن دچار هستیم، افزود: کاهش علاقه دانشجویان و اساتید به حوزه مهندسی باعث ایجاد یک تهدید درحوزه پرورش متخصص شده است،باید مشوق هایی برای ایجاد انگیزه در نظر گرفته شود.
لزوم اجرای فضای سبز در مناطق حاشیه ای گسل تبریز
وی با اشاره به وقوع حوادث دلخراش اخیر که شهرستان خوی، کشور ترکیه و سوریه به آن دچار بودند، گفت: علارغم پیشرفت های قابل توجهی در احداث سازه ها با اصول مهندسی باز هم شاهد تخریب ساختمان ها و خسارت هی مالی و جانی هستیم.
ذاکری اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد، ساختمان هایی که با اصول مهندسی و نظارت کافی ساخته شده اند بعد از زلزله کمترین اسیب را دیدند، وقتی دو ساختمان کنار هم در یک محله اسیب های سازه ای و غیر سازه ای متفاوتی داشته اند این نشان از نقش پر اهمیت مهندس در ساخت ساختمان دارد.
وی با تاکید بر اینکه باید با درس اموخته های زلزله خوی مشکلات موجود رفع شود و نظارت در حین ساخت افزایش یابد، ادامه داد: مشخص است که اصول مهندسی درست منتقل شده است اما در ساخت و اجرا که نیاز به مدیریت و نظارت ساخت است مشکل داریم.
معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه کشور ترکیه به صورت جدی با سازندگان متخلف برخورد دارد، گفت:  اطلاعات به دست اماده از ساختار سازه هایی تخریب شده قطعا درس اموزه ای برای ایندگان است و در این شرایط پاسخگو بودن شرط اصلی حوادث است.
وی به لزوم تعریف کریدوری با محوریت ساخت و ساز در برخی مکان های شهر تبریز ، مخصوصا مناطق واقع شده روی گسل، اشاره کرد و افزود: در مکان هایی از شهر که همچنان خالی است و نزدیک گسل است نباید سازه ساخته شود و قطعا باید به فضای سبز تبدیل شود تا تراکم در این مناطق کاهش یابد.
گسل تبریز، خطرناک ترین گسل کشور 
این گزارش می افزاید در ادامه جلسه امیر بخشی زاده، مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه گسل تبریز خطرناک ترین گسل کشور است و در طول تاریخ ۸ زلزله شدید در آن رخ داده است که شدت تخریب بالایی داشته و به گفته گذشتگان ۴۰ کیلومتر شکاف عظیم در شهر ایجاد شده بود، گفت: گسل شهرستان خوی نیز  در انتهای  گسل تبریز است و حوادث اخیری که پر این شهرستان و همچنین کشور ترکیه و سوریه رخ داد، زنگ خطری برای هوشیاری ماست.
وی با بیان اینکه قطعا با تشکیل سازمان نظام مهندسی  کنترل و حضور مهندسین خبره نظارت عالیه در ساخت و ساز تشدید پیدا کرده است، افزود: ساختمان ها نباید با روش هاس سنتی ساخته شوند اما همچنان نسبت به استفاده از تکنولوژی مقاوت نشان داده می شود.
وی با اشاره به اینکه مهندسان باید در سبک سازی سازه ها پیش قدم شوند، ادامه داد: پر ساخت و ساز مسکن ملی نیز باید سخت گیری های لازم انجام شود.
بخشی زاده اضافه کرد: مهندسان مسئولیت سنگینی چون جان انسان ها را به دوش دارند و افراد با اعتماد با آنها شب با خیالت راحت به خواب می روند.
لزوم بکارگیری روش های نوین در بخش های مختلف مدیریت شهری
این گزارش حاکی است، یعقوب هوشیار تبریز، با بیان اینکه به عنوان یکی از اعضای این جامعه اماده هستیم هم افزایی لازم برای ارائه خدمات به حوزه ساخت و ساز را انجام دهیم، گفت: اگر از در جایگاه شهرداری به قضیه نگاه کنیم رویکرد جدیدی را احصا و گرداوری شده است که بخش عمده ای از آن مشارکت عموم مردم در حوزه های مختلف را شامل می شود.
وی با اشاره به اینکه هرچه مشارکت مردم بیشتر باشد تصمیم سازی ها قاطعانه تر انجام می شود، افزود: اگر پای مشارکت در میان نباشد، سلیقه محوری اتاق می افتد، بنابراین به دنبال این هستیم، مطالبه گری عمومی را فعال کنیم .
وی اضافه کرد: توسعه تبریز در دست نسل های جوان و نظام مهندسی و مهندسان آینده است و باید از ظرفیت ها استفاده کنیم.
وی در ادامه به لزوم بکارگیری روش های نوین در بخش های مختلف مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: در بحث محلول پاشی و سم پاشی با مجموعه های دانش بنیان وارد کار شدیم و به دنبال رو ش های نوین برای پاسخ گویی به مطالبه مردم هستیم.
اهدا هزینه جشن روز مهندس به زلزله زدگان خوی 
این گزارش می افزاید، رضا دیزجی در مراسم بزرگداشت روز مهندس در سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی با بیان اینکه هر سال جشن هایی بمناسبت پنجم اسفند در مرکز استان و تقریبا تمامی شهرها با حضور اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار می شد، اما امسال با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی هموطنان زلزله زده در شهرستان خوی جشنی برگزار نشد و کلیه هزینه های اختصاص داده شده صرف امور خیریه و شهروندان آسیب دیده از زلزله شد، گفت: جامعه مهندسی استان همواره خود را همراه غم و شادی های مردم کشور شریک دانسته است.
وی با اشاره به تلفات جانی و مالی در زلزله های اخیر شهرستان خوی و کشور ترکیه و سوریه، افزود: اتفاقات نشان تز این موضوع دارد که نهادها و افراد حقیقی و حقوقی باید بازنگری جدی در فعالیت خود داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه در استان لرزه خیز زندگی‌ می کنیم و زلزله مهمان ناخانده شهر ماست، ادامه داد: همواره بعد از پقوع یک حادثه دلخراش استحکام سازه و ایمنی، سرلوحه نوشتارها و مباحث سیاسی و خبری می شود اما بعد به فراموشی سپرده می شود این در حالی است که این باید این موضوع را ضرورت قرار دهیم.
وی اضافه کرد: در این زمان هاست که جایگاه مهندسی و ضرورت گرامیداشت وظیفه این متخصصان ارزشمند تر می شود، چرا که باید مسئولیت سخت آنها تاکید داشت.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;