پلاسکو، نمونه کوچک ناامنی تهران

مهدی زارع

 

 

مدیر گروه زلزله‌شناسی مهندسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله


 

به گزارش تاسیسات نیوز، حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو واقع در چهارراه استانبول تهران، در بافت تجاری و کسب و کار تهران واقع در منطقه 12 پایتخت رخ داد؛ جایی که هم‌اکنون به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مناطق واقع در محدوده بافت‌های فرسوده شهر تهران شناسایی و شناخته شده است.





اگر با رویکردی واقع‌بینانه به این موضوع نگاه کنیم، قطعا نمی‌توان گفت که تمام ساختمان‌های شهر تهران وضعیتی مشابه ساختمان پلاسکو به لحاظ سطح ایمنی دارند و این درحالی است که از سوی دیگر این واقعیت وجود دارد که در نقاط مرکزی پایتخت و بافت‌های میانی و فرسوده، ساختمان‌هایی پرتعداد با مشخصات ضعیف ایمنی مشابه پلاسکو وجود دارند که اتفاقا از قدمت زیادی هم برخوردار هستند.





در واقع، هم‌اکنون گذشته از واحدهای مسکونی فرسوده در مناطق مختلف شهر تهران، تجمعی از واحدها و مجتمع‌های تجاری، اداری و همچنین انبارهای کالاهای قابل اشتعال در مناطق فرسوده واقع در نیمه‌جنوبی شهر تهران-عمدتا مناطق 12 تا 16-وجود دارند که تهدید عمده‌ای برای پایتخت محسوب می‌شوند. این در حالی است که در همین مناطق تعداد زیادی از واحدهای مسکونی فرسوده و ناایمن تبدیل به انبار و محل انباشت کالاها و مواد قابل اشتعال شده‌اند. هر چند امیدواری‌ها از اولین لحظات شروع آتش‌سوزی در مجتمع پلاسکو بر این موضوع قرار داشت که هموطنان محبوس‌شده در زیر آوارها نجات یابند اما در کلان، این موضوع باید به‌صورت منطقی و کارشناسی مورد بررسی و موشکافی قرار گیرد.






سوالی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که به‌رغم آنکه مدیریت شهری اذعان می‌کند چندین و چندبار نسبت به ناایمن بودن ساختمان پلاسکو به مالکان و صاحبان کسب و کار در این ساختمان تجاری هشدار داده شده است، چرا تاکنون اقدام عملیاتی برای مقاوم‌سازی و رفع خطر از این بنای تاریخی صورت نگرفته است؟





آیا مدیریت شهری پایتخت در این زمینه کوتاهی نکرده است؟ نقش شورای‌شهر، وزارت کشور، استانداری تهران و سایر نهادهای مرتبط با این موضوع و در ارتباط با این حادثه چیست؟





گذشته از موضوع بناهای قدیمی و ناایمن همچون ساختمان پلاسکو که هرلحظه و هر ساعت به‌صورت بالقوه در معرض خطر نابودی و ایجاد خسارت مالی و جانی به شهروندان هستند، هم‌اکنون عمده بلندمرتبه‌سازی‌های پایتخت نیز تهدیدهای جدید شهر تهران محسوب می‌شوند. عمده این برج‌ها نه‌تنها روی گسل‌ها ساخته شده و می‌شوند، بلکه اغلب آنان در مناطق با شیب بسیار زیاد ساخته شده‌اند. حتی وضعیت طرح‌های عمرانی شهر تهران نیز از این شرایط بحرانی و غیرکارشناسی مستثنا نیست.پلاسکو تنها نمونه کوچکی از خطری است که تهران را تهدید می‌کند و واقعیت این است که خطرات ناشی از ساختمان‌های جدید برای شهر تهران به مراتب حادتر از مساله آتش‌سوزی پلاسکو و تبعات آن برای پایتخت است.





این خطر زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که بدانیم در صورت بروز زلزله یا هر نوع حادثه دیگر برای این ساختمان‌ها ده‌ها هزار انسان در زیرآوار محبوس شده و جان خود را از دست می‌دهند. پلاسکو تنها گوشه‌ای از ناایمن بودن شهر تهران را به ما نشان داد و به ما نشان داد به‌خصوص طی دو دهه اخیر بیش از آنکه در توسعه و آبادانی شهر تهران موفق عمل کنیم، در تخریب فضاهای شهری پایتخت و نابودی آن کوشیده‌ایم.




منبع: دنیای اقتصاد







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;