۷ دلیل که چرا لامپ ال ای دی کم نور می‌شود؟

می‌پرسید چرا به یک‌باره لامپ ال ای دی نصب شده روی سقف اتاق‌تان کم نور می‌شود؟ دلایل مختلفی می‌تواند موجب کم نور شدن لامپ‌های ال ای دی شود. رایج‌ترین دلیل آن، به پایان رسیدن طول عمر لامپ ال ای دی است اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند، باعث کم نور شدن لا مپ ال ای دی و در نتیجه بلااستفاده شدن لامپ شود.
به گزارش تاسیسات نیوز،  در این مطلب سعی داریم تا نکاتی مهم را به شما یادآور شویم، تا از کم نور شدن و سوختگی زودهنگام لامپ‌های ال ای دی جلوگیری کنید.
تیرگی تعدادی از دیودها
ساختار تمامی لامپ‌های ال ای دی، از چند دیود نورافشان تشکیل شده است. هرچه تعداد دیودها یا تراشه‌های ال ای دی در یک لامپ بیشتر باشد، میزان روشنایی آن بیشتر است. دلیل اصلی کم نور شدن تمامی لامپ‌های ال ای دی، سوختن تعدادی از دیودهای نورافشان است. اگر لامپ شما کاملاً خاموش شده و هیچ نوری از خود ساطع نمی‌کند، بدون شک تمامی دیودهای آن سوخته است.
از بین رفتن فسفر لامپ ال ای دی
در ساختار لامپ‌های ال ای دی از فسفر استفاده شده است. میزان خلوص فسفر به کار رفته در یک لامپ LED، در کیفیت و طول عمر آن تأثیر فراوانی دارد. برخی از شرکت‌ها برای پایین آوردن هزینه‌ی تولید، ناخالصی‌هایی را در فسفر به کار رفته در لامپ ال ای دی افزوده که موجب کاهش طول عمر و کم نور شدن زودهنگام لامپ می‌شود؛ لذا در هنگام خرید لامپ ال ای دی، حتماً به برند تولیدکننده و گارانتی آن توجه کنید.
روشن و خاموش شدن بیش از اندازه
حتی زمانی که کلید خاموش شدن لامپ را می‌زنید، لامپ‌های ال ای دی در حالت نیمه رسانا قرار دارند. با هر بار روشن کردن لامپ، آن را به حالت رسانا در می‌آورید. انتقال بیش از حد جریان برق، در میزان روشنایی دیودهای لامپ تأثیر فراوانی دارد. اگر می‌خواهید لامپ ال ای دی شما عمر مفید خود را طی کند، از روشن و خاموش کردن بی‌دلیل آن خودداری کنید.
7 دلیل که چرا لامپ ال ای دی کم نور می‌شود؟
عدم کنترل مقاومت جریان برق
یکی از دلایل مهم سوختن و تیره شدن دیودهای لامپ‌های LED، عدم کنترل مقاومت جریان برق است. بدون شک ساختمان‌هایی که فاقد محافظ جریان برق هستند، دائماً در صدد خطر سوختگی لامپ‌های ال ای دی قرار دارند. جعبه فیوزهای موجود در هر واحد ساختمانی، وظیفه‌ی مدریت و کنترل جریان برق را به عهده دارند.
حرارت و دمای بالا
استفاده از قاب و یا وجود حفاظ دور لامپ، می‌تواند موجب بالا رفتن حرارت لامپ شود. لامپ‌های ال ای دی به نسبت لامپ‌های‌ رشته‌ای و فلورسنت، حرارت کمتری تولید می‌کنند. با این حال حتی دیودهای ال ای دی نیز برای روشن شدن، حرارت کمی را از خود ساطع می‌کنند. اگر لامپ را در فضای بسته‌ای قرار دهید، احتمال دارد این حرارت کم نیز موجب کاهش طول عمر لامپ LED شما شود.
تقلبی بودن لامپ
اگر می‌خواهید از کم نور شدن زودهنگام لامپ ال ای دی جلوگیری کنید، محصولی را خریداری کنید که دارای گارانتی باشد. یکی از عمده دلایل سوختگی زودهنگام لامپ‌های LED، پایین بودن کیفیت ساخت است. نحوه‌ی اتصال اجزای لامپ، تعداد دیودها، کیفیت فسفر و جنس بدنه‌ی محافظ در ساخت لامپ اهمیت ویژه‌ای دارد. برخی شرکت‌های تقلبی برای کم کردن هزینه‌ی تولید، از کیفیت لامپ کاسته و پس از استفاده در زمان کوتاهی، لامپ دچار سوختگی می‌شود. در هنگام خرید، حتماً به برند و گارانتی محصول خود توجه کرده و جنس تقلبی و بی‌کیفیت نخرید.
پایان طول عمر، دلیل اصلی چرایی کم نور شدن لامپ ال‌ ای دی
اما رایج‌ترین دلیل کم شدن و یا سوختن لامپ ال ای دی، پایان یافتن عمر لامپ است. متوسط طول عمر هر لامپ ال ای دی، بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ ساعت است. این میزان متناسب با نوع استفاده و کیفیت تولید لامپ، می‌تواند متغیر باشد. اما اگر می‌خواهید از طول عمر لامپ خود مطمئن باشید، بهتر است از لامپ‌های دارای گارانتی تعویض معتبر استفاده کنید. یکی از این برندهای شناخته شده که برای سال‌های متوالی واحد نمونه‌ی تولید ملی شناخته شده است، شرکت افراتاب است. این برند تمامی محصولات خود را با دو سال گارانتی تعویض، به فروش می‎رساند.
کلام پایانی درباره این که چرا لامپ ال‌ ای‌ دی کم نور می‌شود
به طور کلی عمر لامپ‌ ال‌ ای‌ دی، دو برابر عمر لامپ‌های رشته‌ای و فلورسنت است. با احتساب روزانه ۷ ساعت روشن بودن لامپ در هر روز، پس از پایان ۵ سال، شما مجموعاً نزدیک به ۱۳۰۰۰ ساعت از لامپ ال‌ ای‌ دی خود استفاده کرده‌اید. با توجه به میانگین عمر مفید لامپ‌های LED اگر تمامی موارد ذکر شده را در نظر بگیرید، باید دست کم ۵ سال از روشنایی کامل لامپ خود مطمئن باشید. تعمیر لامپ‌های ال‌ ای‌ دی پس از کم نور شدن، چندان امر رایجی نیست. در واقع این کار برای تولیدی‌ها که گارانتی تعویض ارائه می‌دهند به صرفه است. اما اگر شما تنها یک مصرف‌کننده‌ هستید، با کم نور شدن لامپ باید فکر جایگزین کردن آن با یک لامپ نو باشید.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;