وعده ساخت مسکن، متری چند؟!

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: وعده ساخت مسکن مهر، مسکن ملی، مسکن ویلایی، ساخت مسکن به شرط واگذاری زمین، مسکن متری و … تا کنون ره به جایی نبرده است و بازار مسکن دچار التهابات شدیدی شده است تا جایی که خرید خانه برای اکثریت مردم غیر ممکن شده است و البته در این میان تامین اجاره مسکن در حال تبدیل شدن به رویایی است که مهاجرت های اجباری را باعث شده است.
فروش متری مسکن مرهم نساختن یک میلیون مسکن
محمد علی سلمانیان کارشناس حوزه مسکن با بیان این مطلب گفت: عرضه مسکن متری در بورس مزایا و معایب خود را دارد بدیهی است در شرایط کنونی اقتصاد کمتر کسی توانایی خرید مسکن طی مدت زمان کوتاهی را دارد و اجرای طرح فروش متری مسکن در بورس شاید به این امر کمک کند که افراد زودتر بتوانند به رویای خود جامعه عمل بپوشانند، اما از سوی دیگر اجرای این طرح سبب می شود کسانی که با نقدینگی کمتری توانایی خرید مسکن را نداشتند به جای سرمایه گذاری در حوزه های مولد به بازار خرید مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای ورود کنند و به این ترتیب سرمایه ها به جای اینکه به سمتِ تولید هدایت شوند به صورت غیرمولد در بورس کالا و مسکن راکد می شوند.
او افزود: هر چند این طرح با آرامش خاطر بیشتر برای خریداران واقعی همراه خواهد بود و به نحوی سرمایه های سرگردان را به شکل سامان یافته تری در بورس کالا هدایت و متمرکز می کند، آنطور که گفته می‌شود بورس کالا به دنبال آن است که بتواند مسکن را به شکل متری و در قالب اوراق سلف استاندارد مسکن پیش فروش کند و این کار را در بستری که تضامین لازم از سازنده گرفته شود و خریدار با خیال راحت اقدام به خرید کند، انجام دهد. هر چند فروش مسکن در سال های گذشته نیز مطرح شده بود اما قدرت اجرایی نشدن را نیافت و به دلایل مختلف به وادی فراموشی نهاده شد.
هدایت سرمایه های سرگردان
سلمانیان ادامه داد: به احتمال بسیار زیاد مشارکت کنندگان در این طرح به ندرت خواهند توانست خانه دار شوند چرا که مجریان این طرح نیز این توقع این امر را ندارند اما جمع آوری نقدینگی در راستای اجرای طرح مذکور خواهد توانست نرخ تورم را کاهش دهد و البته شاید افرادی با سرمایه های مطلوب تر بتوانند در دراز مدت توانِ خرید خانه را نیز پیدا کنند و بر این اساس بتوانند به صورت متری مسکنی نیز برای خود خریداری کنند.
این کارشناس توضیح داد: با اجرای طرح فروش متری مسکن امکان هدایت سرمایه ها از بازار طلا و ارز به بورس کالا در حوزه مسکن نیز وجود دارد و به این ترتیب امکان دارد تعادل بخشی مطلوبی نیز در این حوزه ایجاد شود چرا که بسیاری از افراد مثلاً با در اختیار ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون قادر به تهیه مسکن نیست، اما می تواند با خرید طلا و ارز در این عرص فعال باشد و بدیهی است با فروش متری مسکن در بورس بسیاری از نقدینگی های سرگردان راه خود را به سمتِ دیگری پیدا خواهند کرد.
او بیان کرد:  امروزه یکی از مشکلات جامعه در مقابل افزایش قیمت مسکن این است که مردم می‌گویند در سال‌های اخیر و پیش از گرانی مسکن، سرمایه‌ای را برای خرید ملک کنار گذاشته بودند، اما به یک‌باره قیمت مسکن با افزایش همراه شد و در این میان ارزش سرمایه ما نیز از بین رفت؛ بنابراین این طرح مانع از بین رفتن ارزش سرمایه مردم نیز می‌شود. با خرید چند متر خانه حتی اگر مسکن جهشی بالا برود ارزش سرمایه‌های خرد شهروندان حفظ خواهد شد. این در حالی است که با پس‌انداز سرمایه در بانک ارزش پول حفظ نمی‌شود.
احتمال افزایش قیمت کاذب مسکن
سلمانیان در باره احتمال افزایش قیمت مسکن با اجرای این طرح گفت: قیمت مسکن تحت تاثیر پارامتر‌های مختلفی است. افزایش قیمت مصالح ساختمانی، قیمت زمین، کاهش عرضه و وضعیت بازار‌های موازی از جمله پارامتر‌هایی است که بر قیمت مسکن اثرگذار است. اما مهم‌ترین مسئله‌ای که در کشور سبب جهش قیمت مسکن در کوتاه‌مدت می‌شود بحث دلالی و سفته‌بازی در بازار مسکن است به عبارتی دیگر مسکن پتانسیل بالایی دارد تا دلالان و افرادی که منابع ریالی زیادی دارند بیایند و در این بخش سرمایه‌گذاری کنند و دقیقا همین افراد هم نمی‌گذارند قیمت مسکن کاهش پیدا کند.. من معتقدم عرضه مسکن در بورس نمی‌تواند به شکل چشم‌گیری سبب افزایش قیمت در بازار شود و ممکن است تنها ۴، ۵ درصد قیمت‌ها را افزایش دهد. همانطور که اشاره کردم دو عامل مهم قیمت زمین و دلالان در بازار مسکن سبب افزایش قیمت‌ها می‌شود و عرضه مسکن در بورس کالا خیلی نمی‌تواند بازار را در مسیر صعودی قرار دهد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;