۵ دی ماه و زنگ مقابله با زلزله!

تاسیسات نیوز– صدیقه بهزادپور: پنجم دی ماه مصادف با واقعه زلزله بم «روز ملی ایمنی در برابر زلزله» نامگذاری شده است. از این رو فرصتی دوباره فراهم شد تا با نگاهی به زلزله های اخیر در ایران عوامل تاثیرگذار در کاهش تلفات ناشی از این حادثه طبیعی غیرقابل پیش بینی را بازبینی کرده و نقش سازمان ها و نهادهای مسئول به ویژه سازمان نظام مهندسی ساختمان در این حوزه را بررسی کنیم.
«پیشگیری پیش از وقوع بحران» این شعاری است که در همه جهان مصداق دارد و بی توجهی به آن مخصوصاً هنگام وقوع حوادث و بلایای طبیعی باعث تاسف اهمال کنندگان به آن می شود. زلزله یکی از بارزترین بلایای طبیعی به شمار می آید که قابل پیش بینی نیست و تنها عاملی که می تواند میزان تلفات مالی و جانی ناشی از رخداد آن را کاهش دهد، پیشگیری و تلاش برای کاهش تلفات و خسارات احتمالی است.
ضرورت توجه به رعایت اصول ایمنی در ساخت و سازها در جهان از اصلی ترین اصولی به شمار می آید که علاوه بر کاهش خسارات مالی باعث حفظ جان ساکنین به هنگام وقوع حادثه می شود . از این رو نظارت به این امور توسط متولیان امر ضرورتی انکارناپذیر محسوب می شود.
مقایسه تلفات زلزله ناشی از اهمال به قوانین ساخت و ساز
با نگاهی کارشناسی و آمار فوت شدگان و خسارات مالی و جانی ناشی از وقوع زلزله های اخیر در کشور مانند؛ زلزله هرمزگان، رودبار و منجیل یا بم کرمان به راحتی می توانیم نقش توجه به مقررات ملی ساختمان و اهتمام به اصول ایمنی در ساختمان سازی در کاهش تلفات و خسارات ناشی از وقوع زمین لرزه را مشاهده کنیم. تلفات بالای انسانی در زلزله بم با ۴۰ هزار کشته و تخریب تقریباً کامل سازه های موجود در این شهر در مقایسه با  تلفات کمِ زلزله اخیر استان هرمزگان قابل مقایسه نیست . به گفته کارشناسان توجه به اصول مهندسی در ساخت و سازهای استان هرمزگان و ارتقاء سطح نظارت و توجه به مقررات ایمنی و ساختمان سازی عامل اصلی کاهش بسیار زیاد تلفات مالی و جانی در زلزله این استان بوده  است.
وقوع بلایای طبیعی مانند زلزله با توجه به ناتوانی انسان در پیش بینی آن تا کنون به فوت هزاران کودک و زن و مرد و نابودی ساخت و ساز ها و … در سراسر جهان شده است، از این رو توجه و پاسخگویی مسئولان وقت جهت نظام مند کردن رویکرد ساخت و ساز و هماهنگی بین سازمانی در این زمینه بسیار مهم تلقی می شود.
توجه به نکات ایمنی در مراحل ساختمان سازی به ویژه در بخش تاسیسات در کاهش نرخ تلفات و خسارات بسیار موثر خواهد بود. از این رو نظارت سازمان نظام مهندسی و منع صدور پایان کار توسط شهرداری در صورت تخلف از قوانین ایمنی و دقت دیگر سازمان های مسئول،  کاهش خسارات و تلفات را به هنگام وقوع زلزله و دیگر حوادث طبیعی و غیرطبیعی را به دنبال خواهد داشت و این امر به ویژه برای ایران با توجه به زلزله خیر بودن این کشور و تجربه زمین لرزه ها با شدت کم و زیاد بسیار قابل توجه و اهمیت است.
نقش مجریان ذیصلاح در کاهش خسارات
به کارگیری مجریان ذیصلاح دارای تخصص و پروانه در ساختمان سازی و ممانعت از وقوع تخلفات در فرآیند ساخت و ساز، مقاومت ساختمان را در هنگام وقوع بلایا و حوادث مختلف افزایش می دهد. امروزه مفاهیم و شاخصه های لازم جهت یک فضای زندگی ایده آل از چهارچوب ها و تعاریف قدیم پا را فراتر گذاشته و صرفا محدود به یک چهاردیواری با یک سقف بالای سر نیست، بلکه امکاناتی چون سیستم های گرمایشی و سرمایشی، آسانسور، سیستم های امنیتی و … نیز بخش جدانشدنی زندگی امروزی به نظر می‌رسند. چه بسیار منازلی که با صرف هزینه های زیاد در بخش دکوراسیون، طراحی داخلی و نمای ساختمان به علت عدم توجه کافی به زیرساخت های لازم دچار خسارات جبران ناپذیر شده اند. مهم است در خانه ای زندگی کنیم که خطر حریق و یا زلزله ما را تهدید نکند، همچنین حرارت و برودت مطبوع به همراه روشنایی بهینه منطبق با هزینه های انرژی باشد و این عوامل می بایست به عنوان استاندارهای اولیه در طراحی در نظر گرفته شود. و همه این امور در سایه فرهنگسازی و افزایش نظارت ناظران واقعی میسر خواهد شد و به این صورت خواهیم توانست به جنگ با حوادث غیرقابل پیش بینی نیز برویم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;