نقشِ موثر نظام مهندسی در میزانِ تلفاتِ زلزله

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: با واقعی کردنِ تعرفه های خدمات مهندسی، گامِ مهمی جهتِ کاهش تلفات جانی ومالی در زلزله های احتمالی در کشور برخواهیم داشت.
دکتر رامین کرمی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان این مطلب گفت: در حالِ حاضر تعرفه خدمات مهندسی در سطح جهانی حدود ۳ تا ۵ درصد هزینه ساخت می باشد، در حالی که این رقم در ایران به حدود ۱ درصد هم نمی رسد و مسلماً این غیرواقعی بودنِ نرخِ خدمات مهندسی، مشکلاتِ خواسته یا ناخواسته ای را پیش می آورد که نیازمند بررسی بیشتر برای رفع این معضل هستیم.
وی با بیان اینکه، «مردم» ذینفعانِ اصلی در بحثِ  واقعی کردنِ تعرفه خدمات مهندسی خواهند بود، یادآور شد:
در زلزله «بم»  در سالیان گذشته، شاهدِ تلفاتی بالغ بر ۵۰ هزار نفر بودیم، در حالی که رقمِ درگذشتگان در «زلزله رودبار» حدود یک نفر اعلام شد، که بنا بر بررسی های صورت گرفته انجامِ ساخت و سازهای اصولی تر و مطابق با دانش روز و بهره از خدمات مهندسی مطلوب، دلیل اصلی این امر اعلام شد که نقش موثر خدمات مهندسی در این بین را نمی توانی منکر شد.
کرمی همچنین «صیانت از منابع ملی» را یکی دیگر از نتایجِ واقعی کردن تعرفه های خدمات مهندسی ذکر و خاطرنشان کرد:
پرداختن به مقوله واقعی کردن تعرفه خدمات مهندسان، «ارتقاء کیفی و کمی ساخت و ساز»، «افزایش سرانه عمرِ ساختمانها»، «صیانت از منابع ملی»، «کاهشِ مصرفِ سوخت» و «ارتقاء سطحِ شاخص های زیست محیطی» از جمله پارامترهایی محسوب می شود که در صورت توجه به نرخِ واقعی خدماتِ مهندسی می توان همزمان با بهره گیری از خلاقیت های مهندسان حاذق در سطوح مختلف به آن دست یافت.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور ابراز امیدواری کرد در دولت فعلی تصمیمات و قدمهای مناسبی در این خصوص اخذ گردد تا علاوه بر جامعه مهندسی، مردم نیز از مزایای آن، به عنوان ذینفعان اصلی بهره مند گردند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;